کد خبر: ۴۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - 16 June 2015
در دوره بحران‌های مالی،‌ به طور مؤثر، این بانک‌ها به کمک دولت‌ها آمده و در خروج از آن مساعدت داشتند، به طوری که کسب و کارها و اشتغال حفظ شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: ۱۹۴ هزار میلیارد تومان از سوی ۵ بانک توسعه‌ای در کشور پرداخت شده است و همچنین از وزیر اقتصاد درخواست داریم در برنامه ششم راهکار اساسی برای تقویت این بانک‌ها اتخاذ شود.

علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن امروز در نخستین همایش نقش بانک‌های توسعه‌ای در توسعه و رونق اقتصادی کشور با حضور وزیر امور اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌‌ها، اظهار داشت: بیش از 340 بانک توسعه‌ای در دنیا کانون توجه خود را معطوف تأمین پروژه‌های مالی کرده‌اند و پلی بین سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، مدیران دولتی و برنامه‌های توسعه‌ای هستند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه برخی بانک‌ها نقش منطقه‌ای و تخصصی دارند، تصریح کرد: برخی از این بانک‌ها به رشته‌های خاصی از صنعت و اقتصاد تمرکز داشته و پروژه‌های زیرساختی و صنایع کوچک را تأمین مالی می‌کنند.

به گفته وی، 75 درصد بانک‌های توسعه‌ای توسط دولت‌ها شکل گرفته و 25 درصد دیگر با مشارکت بخش خصوصی بوده و 5 درصد نیز به صورت کامل توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

افخمی با اشاره به و یژگی‌های بانک‌های توسعه‌ای بیان داشت:‌ در دوره بحران‌های مالی،‌ به طور مؤثر، این بانک‌ها به کمک دولت‌ها آمده و در خروج از آن مساعدت داشتند، به طوری که کسب و کارها و اشتغال حفظ شده است.

این فعال بانکداری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری نوآورانه و انرژی‌های تجدیدپذیر دو موضوع مشارکت بانک‌های توسعه‌ای است، عنوان کرد: کمک به اجرای تأمین مالی طرح‌های استراتژیک دولت‌ها، بهره‌گیری از قدرت ریسک بالاتر، انطباق بیشتر با بانکداری اسلامی و استفاده از ابزارهای مالی اسلامی از دیگر ویژگی‌های این بانک‌ها است.

افخمی با بیان اینکه 5 بانک توسعه‌ای در کشور فعال هستند، اضافه کرد:‌ کمتر از 16 درصد سرمایه 12 بانک دیگر را دراختیار دارند و 34 درصد از تسهیلات از میان این بانک‌ها را پرداخت کرده‌اند و از مجموع 575 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی، این 12 بانک 194 هزار میلیارد آن توسط 5 بانک توسعه پرداخت شده، در حالی که میزان سرمایه آنها 20 درصد کل سرمایه بانک‌های گفته شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: با حدود پرداخت تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی این رقم نسبت به آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد، بسیار کمتر است و نیز سرمایه این بانک‌ها باید افزایش یابد و اکنون از نظر سرمایه و دارایی،‌ ایران در بین بانک‌های توسعه دنیا رتبه پایینی داشته، اما از نظر نسبت تسهیلات به سرمایه، جایگاه خوبی دارد.

به گفته وی، برای ارتقای اثربخشی و چابکی و استفاده حداکثری از رویه‌های بانک‌های توسعه‌ای دنیا باید استفاده شود و با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که نقشه راه مؤثری برای کارآمدی نهادهای مالی است، از وزیر اقتصاد تقاضا می‌کنیم که در برنامه ششم توسعه، راهکاری اساسی اتخاذ شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: