کد خبر: ۴۵۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - 12 June 2015
در آئینی از کتاب "دست‌های هگمتانه" که در ارتباط با رشته در حال فراموشی "حلبی‌سازی" است، رونمایی شد.
به مناسبت هفته صنایع دستی، در آئینی کتاب "دست‌های هگمتانه" که در ارتباط با رشته در حال فراموشی حلبی‌سازی در شهر همدان است، با حضور مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان رونمایی شد.

این کتاب در جهت ترویج و احیای رشته حلبی سازی تالیف شده است و در آن به معرفی رشته حلبی سازی توسط محمدباقر ضرابیان تنها استاد باقی مانده این رشته در استان همدان پرداخته شده است.

ریحان سروش مقدم، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در این آیین اظهار کرد: صنایع دستی هویت و فرهنگ ما را به منصه ظهور می گذارد و این هنر به حیات و زندگی آدمی، صمیمیت و گرمی می بخشد.

وی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی ذوق هنری و روح لطیف خود را در دنیا منتشر می کنند، ادامه داد: هنرمندان صنایع دستی با خلق هنر و اثر خود و فرستادن آن به کشورهای دیگر، ذوق هنری و روح لطیف خود را در دنیا منتشر می سازند و باید بر دستان این هنرمندان بوسه زد و به آن ها افتخار کرد.

وی ایران را جزو سه کشور برتر در حوزه صنایع دستی عنوان و تصریح کرد: از 300 رشته صنایع دستی در دنیا، 250 مورد آن در ایران وجود داشته و در استان همدان از 250 رشته موجود در ایران، بیش از 160 رشته وجود دارد.

سروش مقدم همدان را پس از اصفهان دومین استان فعال در زمینه صنایع دستی دانست و گفت: استان همدان پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی برای پیشرفت و توسعه در زمینه صنایع دستی دارد که باید از این فرصت و پتانسیل به نحو شایسته بهره برد.

وی با اشاره به حضور پر قدرت استان همدان در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در تهران تاکید کرد: رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در بازدید از غرفه های استان همدان در این نمایشگاه گفته از استان همدان در زمینه صنایع دستی خبرهای خوبی به گوش می رسد و امید است که فن و هنرهای همدان در بازارهای جهانی جایگاه خود را بیابد و بستر مناسبی برای پیشرفت و ارائه این فنون و هنرها فراهم شود.

سروش مقدم در ادامه با اشاره به همایش غذای سالم، برای زندگی سالم تاکید کرد: زمانی می توان از ماه رمضان به خوبی بهره برد که روح سالمی داشت، زمانی روح سالم می شود که جسم سالم باشد و زمانی جسم سالم می شود که تغذیه و غذای سالم دریافت کرده باشد.

وی تغذیه نامناسب را از مهمترین مشکلات در ماه رمضان دانست و بیان کرد: تغذیه ناسالم تاثیرات بسیار بدی بر روی افراد جامعه می گذارد و برای داشتن جامعه ای سالم که بتواند به خوبی از فرصت ماه رمضان استفاده کند، باید توجه ویژه ای به تغذیه افراد شود.

سروش مقدم در پایان با ابرازامیدواری برای ترویج و گسترش صنایع دستی، گفت: امید است که بتوانیم با بهره وری از تجربیات و معلومات استادان رشته صنایع دستی، این هنرهای گرانقدر را حفظ و به دنیا و بشریت عرضه کنیم. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: