کد خبر: ۴۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - 01 June 2015
مطالبات بانکی به دلیل شناسایی سودهای دوره تعویق در حال متورم شدن است که این پدیده خطرناک است و نظام بانکی باید سودهایی را نشان دهد که قابل تحقق است.
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: بیش از 40 درصد دارایی‌های نظام بانکی برای اعطای تسهیلات قابل استفاده نیست.

 ولی الله سیف عصر دوشنبه در پنل اختتامیه بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی که با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور در محل اجلاس سران برگزار شد، افزود: 13 تا 14 درصد مطالبات غیرجاری، 15 درصد بدهی دولت و 15 درصد دارایی های ملکی و غیرمنقول و همچنین غیر عملیاتی برای نظام بانکی وجود دارد لذا نمی توان از این دارایی ها برای اعطای تسهیلات استفاده کرد.

وی با بیان آنکه ما در شرایط حاضر در نظام بانکی کشور شرایط خاصی را سپری می کنیم، اظهار داشت: باید از ابزارها و روش های مربوط به این دوره استفاده کنیم تا نارسایی های ترازنامه ای بانک ها اصلاح شود و نظام بانکی باثباتی داشته باشیم.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف مطالبات و دارایی های بانکی که در صورت های مالی وجود دارد، گفت: با توجه به عزم دولت در انضباط مالی امیدواریم پیش بینی های لازم در قوانین بودجه سنواتی برای کاهش مطالبات در نظر گرفته شود.

رییس شورای پول و اعتبار، تصریح کرد: حجم مطالبات غیرجاری بانک ها که بخشی از دارایی های قفل کرده باید با اتخاذ تدابیر مناسب کاهش یابد.

وی با اشاره به دارایی های نظام بانکی که در قدرت دهی اعطای تسهیلات موثر است، گفت: رقم عمده دارایی های نظام بانکی دارایی های مالی است ضمن آنکه دارایی های غیرمالی مانند املاک، ساختمان و بنگاه ها نیز جزو دارایی های نظام بانکی محسوب می شوند.

رییس کل بانک مرکزی هشدار داد: مطالبات بانکی به دلیل شناسایی سودهای دوره تعویق در حال متورم شدن است که این پدیده خطرناک است و نظام بانکی باید سودهایی را نشان دهد که قابل تحقق است.

وی تاکید کرد: سود شناسایی شده روی طلب نباید در سود و زیان بانک ها لحاظ شود، ضمن آنکه محتوای دارایی ها باید از کیفیت لازم برخوردار باشد.

سیف با بیان اینکه حجم بیشتر عملیات بانکی در بانک هایی است که دولتی هستند و یا دولت سهامدار آنها است، گفت: افزایش سرمایه بانک ها بحث جدی است و وزارت امور اقتصادی و دارایی این مطلب را پیگیری می کند.

وی با اشاره به برخورد با موسسات غیرمجاز، ابراز امیدواری کرد که با این پدیده برخورد شایسته شود تا شاهد لاغرتر شدن حجم عملیات آنها باشیم.

وی از اولویت قائل شدن برای افزایش سرمایه بانک ها و تامین بدهی دولت به شرکت های خصوصی خبر داد و گفت: حجم عمده مطالبات غیرجاری به دلیل مطالباتی است که بدهکاران از دولت دارند و اگر دولت بدهی آنها را بپردازد بسیاری از مطالبالت معوق بانکی نیز کاهش می یابد.

وی با اشاره به افزایش اضافه برداشت از بانک مرکزی، تصریح کرد: عملکرد کلی اقتصاد کشور را باید با دستاوردها و شاخص های اقتصادی بررسی کرد که البته شاخص های قابل توجهی به دست آمده است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بخش اضافه برداشت در ماه های اول سال به سرعت پایین آمده و شرایط متعادل تری ایجاد شده است.

وی توجه به مقوله حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک، معماری نظام بانکی و نقش بازار پول و سرمایه را ضروری دانست و گفت: باید به سمت تخصیص بهینه منابع حرکت کنیم و برای رفع ضعف های مقرراتی قرار است لایحه قوانین بانکداری بدون ربا و بانک مرکزی که تدوین شده به زودی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا خلاءهای قانونی برطرف شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: