کد خبر: ۲۱۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 April 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
نظارت های مخرب بیمه مرکزی برای افزایش سرمایه شرکت های بیمه سبب اعتراض فعالان بورسی و بیمه شده است.

 نظارت های مخرب بیمه مرکزی برای افزایش سرمایه شرکت های بیمه سبب اعتراض فعالان بورسی و بیمه  شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ،برای افزایش سرمایه شرکت های بورسی بعد از برگزاری مجمع فوق العاده ضروری است که بازرس قانونی و حسابرس اظهار نظر کند  و بعد از آن مرحله و در نهایت تایید سازمان بورس افزایش سرمایه تکمیل شده و عملیاتی می شود این رویه برای همه شرکت های بورسی حتی برای بانک ها اعمال می شود. البته برای بانکها بانک مرکزی برای برخی از افزایش سرمایه های بانکها نظرات خاصی دارد و باید نظارت کند.

با تصویب قانون بازار اوراق بهادار 1384، برای ثبت هر شرکت سهامی عام و یا حتی افزایش سرمایه آن ها، صرف نظر از اینکه در بورس پذیرفته شده باشند یا خیر، اجازه سازمان یورس و اوراق بهادار الزامی شده است.

مطابق ماده 25 آن قانون :" از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ، برای ثبت شرکت های سهامی عام یا افزایش سرمایه آن ها، اجازه انتشار " اعلامیه پذیره نویسی" توسط مرجع ثبت شرکت ها، پس از موافقت " سازمان " صادر می شود ".از سوی دیگر باید حسابرس و بازرس قانونی هم در مورد افزایش سرمایه اظهر نظر کند.
در حقیقت می توان گفت که برای افزایش سرمایه همه شرکت این رویه الزامی است.

1- پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع ، به عنوان اولین اقدام از مراحل افزایش سرمایه، هیئت مدیره پیشنهاد می دهد.
2- اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی، گزارشی که هیئت مدیره شرکت تهیه کرده را بررسی می کند
3-تهیه مدارک و مستندات مربوط به افزایش سرمایه
4-انتشار آگهی دعوت به مجمع
5- به رای گذاشتن افزایش سرمایه در مجمع
6-انتشار گزارشی از تصمیمات مجمع
7- ثبت افزایش سرمایه

ولی برای شرکت های بیمه به این سادگی نیست.

بیمه مرکزی اصرار دارد که همه مراحل افزایش سرمایه را پوشش دهد و نکته جالب تر اینکه داشتن سرمایه مناسب در صنعت بیمه یکی از ضروری‌ترین موارد حرفه‌ای است.

بیمه مرکزی سخت گیری های مختلفی برای افزایش سرمایه شرکت های بیمه دارد .

رویه عجیب بیمه مرکزی در مورد همه افزایش سرمایه ها تکرار می شود به عنوان نمونه، بیمه مرکزی هنگام افزایش سرمایه باید استعلام از اداره پولشویی بانک مرکزی،سازمان امور مالیاتی و گمرک کشور انجام دهد ولی این رویه برای همه فزایش سرمایه ها اعمال می شود مثلا برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی که تنها با ارزیابی دارایی های شرکت انجام میشود هم بیمه مرکزی اقدامات ضد پولشویی انجام می دهد که چندان مورد رضایت بیمه گران نیست .

در حقیقت افزایش سرمایه از مجل تجدید ارزیابی دارایی بررسی مجدد دارایی است و پولی در کار نیست. دارایی های یک شرکت شامل موارد مختلفی مانند ملک، زمین، ماشین آلات و... نیز هستند. پس از گذشت چند سال و در شرایطی که نرخ تورم بالاست، ارزش دفتری این دارایی ها با ارزش واقعی آن ها متفاوت است.

به همین علت شرکت به منظور تامین مالی و افزایش سرمایه اقدام به تجدید ارزش دارایی ها می کند، یعنی ارزش دارایی های مشهود شرکت مجددا بررسی می شوند.

در صورتی که هیچ ضرورتی بر اعمال روی قانونی ثابت برای همه افزایش سرمایه ها نیست و رویه های بیمه مرکزی سبب طولانی شدن افزایش سرمایه و اعتراض بیمه گران و سهامداران انها شده است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: