کد خبر: ۲۱۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - 07 April 2024
برای دوره منتهی به اسفند:
بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز بانک ها برای دوره منتهی به اسفند را معادل نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلا در ۲۸ اسفند اعلام کرد.

بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز بانک ها برای دوره منتهی به اسفند را معادل نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلا در ۲۸ اسفند اعلام کرد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در دوره منتهی به اسفند سال گذشته را بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلا در ۲۸ اسفند و با رعایت استانداردهای حسابداری، اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل و چنانچه مانده سرفصل حساب سود و زیان انباشته بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته ها نشان دهنده سود باشد، سود ناشی از تسعیر (پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی) به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیربانکی شود.

چنانچه مانده سرفصل مزبور نشان دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی، صرفاً کاهنده زیان انباشته خواهد بود. قراردادهای منعقده بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با مشتریان، تابع شرایط و مفاد مندرج در قراردادهای فیمابین است. مفاد استانداردهای حسابداری (مبنی بر تسعیر به نرخ ارز زمان ایجاد‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/ تحصیل‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/ تجدید ارزیابی) لازم الاجرا است.

تا مقطع بعدی اعلام نرخ تسعیر توسط این نهاد، مراتب فوق با لحاظ مفاد بخشنامه ۱۶ مرداد سال ۹۶ ملاک و مبنای تسعیر اقلام دارایی ها و بدهی های ارزی در بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: