کد خبر: ۲۱۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - 07 October 2023
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
تغییرات در صورت‌های مالی بیمه پارسیان در یکی دو سال اخیر به گونه‌ای بوده که این شرکت را نسبت به قبل قدرتمندتر کرده و سبب شده تا یکی از بهترین وضعیت بنیادی یک شرکت بیمه را در صنعت بیمه رقم بزند.

تغییرات در صورت‌های مالی بیمه پارسیان در یکی دو سال اخیر به گونه‌ای بوده که این شرکت را نسبت به قبل قدرتمندتر کرده و سبب شده تا یکی از بهترین وضعیت بنیادی یک شرکت بیمه را در صنعت بیمه رقم بزند.

به گزارش بانکداری ایرانی،  نسبت های مالی بیمه پارسیان در سه سال اخیر و همچنین در سال 1402 نشان می‌دهد که بنیادهای مالی بیمه پارسیان به شدت قوی شده و روند رو به رشدی را تجربه می کند.

در یکی دوسال اخیر، درآمدهای عملیاتی این شرکت هم جهش 366 درصدی داشت. بیمه پارسیان در اسفند 1402 نشان داد که سود عملیاتی با جهش 566 درصدی را ثبت کرد. درآمد از محل سرمایه گذاری شرکت نیز صعود 194 درصدی را تجربه کرد که اتفاق خاصی قلمداد شد.علاوه بر این نسبت های مهم و مالی شرکت رشد قابل توجهی داشتند.

یکی نسبت هایی که بیمه پارسیان در یکی دوسال گذشته به آن توجه ویژه کرده و آن را ارتقا داده، خالص سرمایه در گردش است. این شرکت سال 1400 دارای سرمایه در گردش منفی 575 هزار ریال گردش سرمایه داشت ولی در سال جاری این رقم به بالاتر از سه میلیارد ریال رسیده است. این نسبت به ما می‌گوید که شرکت برای تامین هزینه‌های جاری چقدر وجه نقد و یا دارایی که به راحتی نقد می‌شود، دارد.

حال با توجه به این وضعیت ، افزایش سرمایه شرکت می تواند وضعیت عملیاتی و بازار جدیدی را برای شرکت فراهم کند که سبب می شود گردش سرمایه شرکت رشد بیشتری داشته باشد.به همین دلیل و برای افزایش قدرت خود، بیمه پارسیان در صدد است تا افزایش سرمایه دهد.

هیأت مدیره این شرکت افزایش سرمایه 23 درصدی را به تصویب رساند. این افزایش سرمایه از 2 محل سود انباشته و سایر اندوخته ها انجام خواهد پذیرفت. هدف از انجام افزایش سرمایه مذکور ارتقای رتبه توانگری مالی و پوشش ریسک قانونی، افزایش سهم نگهداری بیمه نامه های صادره، حفظ و ارتقای سهم از بازار کنونی حدود 4.3 درصد و جایگاه رقابتی و حفظ و گسترش بازار اتکائی شرکت بیان شده است. با انجام این افزایش سرمایه 300 میلیارد تومانی، سرمایه شرکت از 1300 میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. پیش بینی شده در صورت تحقق آن نیز سود خالص در سال چهارم با رشد 11 درصدی همراه شود. بر این اساس، قرار است 90 میلیارد تومان از این افزایش سرمایه از محل اندوخته سرمایه ای و 210 میلیارد تومان از آن از محل سود انباشته پارسیان انجام شود.

در حقیقت، ارتقای رتبه توانگری مالی و پوشش ریسک قانونی، افزایش سهم نگهداری بیمه های صادره شرکت، حفظ و ارتقای سهم از بازار و جایگاه رقابتی و حفظ و گسترش بازار اتکایی از جمله دلایل هیات مدیره بیمه پارسیان برای این افزایش سرمایه اعلام شده است.

این گزارش حاکی است، شرکت بیمه پارسیان در سال گذشته 78.068 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرده که معادل 4.5 درصد از کل حق بیمه های تولیدی صنعت بیمه 1754 میلیارد ریال بود. این درحالی است که سهم این شرکت از کل پورتفوی صنعت بیمه در سال 1400 معادل 4.3 درصد گزارش شده که نشان دهنده افزایش سهم این شرکت از کیک صنعت بیمه با وجود تشدید رقابت‌ها است.

علاوه بر این می توان گفت که شرکت بیمه پارسیان در سال 1400 دارای بازده سرمایه در گردش منفی 174درصدی بود ولی در حال حاضر دارای نسبت بازده سرمایه در گردش 143 درصدی است و این گویای شرایط مناسب و رو به رشد این شرکت در حوزه دارایی و بدهی و بازدهی مالی شرکت است و این که این شرکت دارای یک مدیریت ریسک و کنترل بدهی قوی را عملیاتی کرده است.

نسبت دیگری که نشان از قدرتمند تر شدن شرکت بیمه پارسیان دارد ، نسبت مالکانه است. نسبت مالکانه در اسنفد 1399 حدود 11 درصد بود. در مقابل در حال حاضر این نسبت به بالاتر از 15 درصدی رسیده است.

شایان ذکر است که نسبت مالکانه یکی از نسبت‌های اهرمی شرکت‌هاست و نشان می‌دهد که چه مقدار از دارایی کل شرکت از محل حقوق صاحبان سهام تامین شده است. این نسبت از تقسیم حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها محاسبه می‌شود.

از نسبت مالکانه می‌توان برای سنجش قدرت مالی شرکت از نگاه طلبکاران استفاده کرد. بالا بودن این نسبت نشان از پایداری و مستحکم بودن ساختار مالی شرکت است. همینطور پایین بودن این نسبت نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از سرمایه شرکت از منابع خارجی مانند وام بانکی تامین شده است. بنابراین بیمه پارسیان با در یکی دو سال اخیر توانسته با بهره بردن از امکانات مالی خود قدرت بیشتری را به نمایش بگذارد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: