کد خبر: ۲۰۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - 31 January 2023
بیمه سینا این روزها با دردسرهای زیای دست و پنچه نرم می کند. از بازخریدی بیمه گذاران عمر تا مشمول ماده 141 قانون تجارت شدن از جمله عواملی است که این شرکت با ان درگیر است اما همه اینها به اعتقاد حسابرس شرکت بر اساس بی نظمی های شرکت در بلند مدت رخ داده است .

بیمه سینا این روزها با دردسرهای زیای دست و پنچه نرم می کند. از بازخریدی بیمه گذاران عمر تا مشمول ماده 141 قانون تجارت شدن از جمله عواملی است که این شرکت با ان درگیر است اما همه اینها به اعتقاد حسابرس شرکت بر اساس بی نظمی های شرکت در بلند مدت رخ داده است .

به گزارش بانکداری ایرانی ؛ بر اساس گزارش صورت های مالی اذر ماه 1401 زیان انباشته شرکت بیمه سینا به رقم نجومی هفت هزار و 51 میلیارد ریال رسید که به دلیل حدود 2هزار میلیارد ریال بالاتر از سرمایه شرکت ثبت شده ، این شرکت را مشمول ماده 141 قانون تجارت کرده‌است. تا اینجای کار هنوز می توان گفت که مشکل خاصی رخ نداده‌است و این شرکت اولین شرکتی نیست که مشمون ماده 141 شده است و راه خروج از ان همواره میسر است، اما وقتی شرایط شرکت را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که شاید امیدواری به خروج از این سیستم کمی دور از ذهن به نظر برسد.

اخیرا، مدیرعامل این شرکت در پاسخ به نهاد ناظر بورسی در خصوص کاهش 100 درصدی تغییرات سایر ذخایر فنی اذعان کرده که با عنایت به بند 5 گزارش بررسی اجمالی حسابرس مستقل و به دلیل مغایرت آئین نامه شماره 58 با استاندارد حسابداری 28 ، و مذاکرات صورت گرفته با بیمه مرکزی به منظور برگشت ذخایر مربوطه با توجه به تبصره 2ماده 14 آیین نامه شماره 58 بیمه مرکزی صورت پذیرفته است.

هنوز هم می توان گفت که خروج از بحران دور از دسترس نیست اما نکته ای شرایط را برای شرکت سخت تر می کند بی نظمی در شرکت است . در این رابطه، حسابرس شرکت اعلام کرده است که یکی از حقوقی های طرف قرار بیمه سینا ، بابت 143 بیمه گذار بیش از 484 فقره بیمه نامه درمان صادر کرده اما بیمه سینا نه تنها متوجه نشده بلکه هزینه آن ها را نیز پرداخت کرد. در حقیقت این نشان می دهد که شرکت فاقد سیستم کنترل داخلی مناسب شامل محیط کنترلی و نظارت بر کنترلها در خصوص هزینه کارمزد نمایندگان و کرگزاران بیمه است.

علاوه بر این شرکت آیین نامه های بیمه مرکزی را نیز رعایت نکرده و در اجرای آن هیچ تعهدی ندارد. در این ربطه حسابرس شرکت در پایان سال گذشته اعلام کرده بود که این شرکت در سالهای گذشته ایین نامه های بیمه مرکزی را رعایت نکرده است و همین مساله سبب بروز بی نظمی ها و مشکلات خاصی برای شرکت شده است. حسابرس تصریح کرده که آیین نامه 68، 71، 75، 76، 83، 93 ، 97، 99 و 101 رعایت نشده است و شرکت در همه این موارد دچار بی نظمی شده است.

در حقیقت اگر شرکت بخواهد از این بحران به سلامت عبور کند باید رویه شرکت را در حوزه های حاکمیت شرکتی و غیره بازنگری کرده و سیستم مدیریتی خود را احیا کند وگرنه بیمه سینا نیز عاقبت بیمه توسعه را خواهد داشت .

 

همچنین این رسانه ضمن توجه به اصول حرفه ای خود از پاسخگویی بیمه سینا استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: