کد خبر: ۲۰۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - 27 July 2022
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
یکی از مشکلاتی که اقتصاد ایران دارد موضوع نقدینگی است. مساله نقدینگی در حالی به یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران تبدیل شده است که در اردیبهشت به رقم 4934 هزار میلیارد تومان رسیده است.

یکی از مشکلاتی که اقتصاد ایران دارد موضوع نقدینگی است. مساله نقدینگی در حالی به یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران تبدیل شده است که در اردیبهشت به رقم 4934 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش بانکداری ایرانی،در حالی رقم نقدینگی به پنج هزار میلیارد تومان می‌رسد که بانک مرکزی هنوز دنبال مقصر بین بانک‌های خصوصی و بانک مرکزی می‌گردد. اما به‌جای سیاست‌گذاری دقیق توپ را در زمین بانک‌ها می‌اندازد.

از طرف دیگر، طرفداران اقتصاد دولتی بانک‌های خصوصی را مقصر دانسته و طرفداران اقتصاد آزاد بانک‌های دولتی را عامل اصلی این جهش نقدینگی می‌دانند و نکته جالب اینکه بانک مرکزی نیز وارد این جنگ زرگری شده و خود را یک تماشاگر منفعل فرض کرده و هیچ برنامه مدونی برای این کار ندارد.

البته این مشکل بانک مرکزی در تمام دولت‌ها تکرار شده و نشان‌دهنده ان است که بانک مرکزی در ایران دارای هیچ استقلالی نبود و فقط منویات دولت را پیاده می کند. وقتی نقدینگی در هر دولتی رشدی جهشی داشته دیگر دنبال مقصر در بیرون از دولت، بانک مرکزی و در بین بانک‌ها نباید گشت بلکه باید بانک مرکزی را مقصر اصلی دانست.

بانک مرکزی؛ بجای بانک خصوصی و دولتی کردن سیاستگذاری کند!

همان‌طور که در جدول بالا مشخص است در همه دولت‌ها این رویه افزایش نقدینگی که اثر مخربی بر اقتصاد و تولید دارد جهشی بوده و بانک‌های مرکزی هیچ سیاستی برای کنترل نقدینگی نداشته است. در همین دوره‌هایی که رشد نقدینگی جهش داشت متناسب با این نقدینگی تورم نیز افزایش‌یافته و مردم را به‌سختی انداخته است لذا واجب است که بانک مرکزی باسیاست گذاری پولی اقدام به کاهش نقدینگی کند.

قطعاً در ابتدای سال رشد نقدینگی کمی کندتر از دیگرماه هاست چرا که بانکها هنوز اقدام به تسهیلات دهی و دیگر اقدامات مربوط به تسهیلات را آغاز نکرده‌اند. اما در دیگر ماه‌ها این رویه جهشی قطعاً صعودی خواهد بود تا زمانی که بانک مرکزی سیاست‌گذاری درستی بکند و دنبال مقصر در بین بانک‌های دولتی و خصوصی نگردد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: