کد خبر: ۱۷۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 28 April 2020
هر بشکه نفت آمریکا روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۸/ ۲ دلار معادل ۵/ ۱۶ درصد کاهش یافت و به مرز ۱۴ دلار بر بشکه نزدیک شد. نفت‌خام برنت نیز ۸۰ سنت معادل ۷/ ۳ دلار بر بشکه کاهش قیمت را تجربه کرد و حدود ۵/ ۲۰ دلار بر بشکه به فروش رسید.
دنیای اقتصاد : دیروز به‌عنوان اولین روز معاملاتی هفته در بازارهای جهانی، طلای سیاه به افت قیمتی که در ماه‌های اخیر آغاز کرده، ادامه داد. مهم‌ترین عامل تداوم افت قیمت‌ها نگرانی از پر شدن انبارهای نفتی است. گفته می‌شود این حجم نفت موجود در ذخایر در کمتر از یک ماه آینده به حداکثر ظرفیت خود می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود حداقل تا آن زمان بازار طلای سیاه روی آرامش به خود نبیند.

هر بشکه نفت آمریکا روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۸/ ۲ دلار معادل ۵/ ۱۶ درصد کاهش یافت و به مرز ۱۴ دلار بر بشکه نزدیک شد. نفت‌خام برنت نیز ۸۰ سنت معادل ۷/ ۳ دلار بر بشکه کاهش قیمت را تجربه کرد و حدود ۵/ ۲۰ دلار بر بشکه به فروش رسید. 

آنچه موجب شد روز گذشته مجددا نفت‌شاخص در بازار نیویورک افت بیشتری را نسبت به برنت به ثبت برساند، نگرانی از پر شدن ظرفیت خالی انبارهای نفتی کوشیگ-اوکلاهاما به‌عنوان قطب اصلی ذخیره‎سازی نفت آمریکا بود. نفت هفته گذشته برای هشتمین هفته از ۹ هفته متوالی دچار کاهش قیمت شد؛ برنت ۲۴ درصد و نفت‌خام آمریکا ۷ درصد بازدهی منفی را به ثبت رساند. این در حالی بود که نفت‌خام آمریکا یک روز مانده به پایان سررسیدهای قرارداد ماه مه تا بیش از منفی ۴۰ درصد معامله شد چراکه با انقضای این قراردادها سرمایه‌گذاران باید نفت را به‌طور فیزیکی از تولیدکنندگان دریافت می‌کردند. اما این نفت به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‎های ترددی نه مصرف‌کننده‌ای دارد که به فروش برسد و نه ظرفیت انبارها اجازه ذخیره‌سازی آن را می‎دهد. 

از این رو سرمایه‌گذاران حاضر شدند برای هربشکه تا بیش از ۴۰ دلار پرداخت کنند تا پیش از انقضای این قراردادها از شر آن خلاص شوند. این اولین بار در طول تاریخ است که نفت با قیمت‌های منفی معامله می‎شود اما ممکن است آخرین بار نباشد. هری تچیلینگویان، استراتژیست جهانی نفت در  BNP Paribas در لندن، به رویترز می‎گوید: «بازار از تکرار قیمت‌های منفی به دلیل اشباع ذخایر نفتی کوشینگ و هاب‌های تحویل بسیار نگران است.» گفته می‌شود این نگرانی موجب شده که معامله‌گران برای جلوگیری از تکرار تجربه قراردادهای ماه مه تلاش کنند که قراردادهای سررسید ژوئن را از حالا بفروشند و سررسیدهای ماه‌های بعد را خریداری کنند. اما استراتژیست بی‌ان‌پی پاریباس بر این باور است که چنین راهکاری خود تاثیر منفی بر بازار نفت خواهد داشت و موجب نوسانات بیشتر در قیمت‌ها خواهد شد.

افت نامتناسب عرضه و تقاضا
در این میان برآوردهای بانک آمریکایی گلدمن ساکس از ظرفیت انبارهای نفتی جهان بر نگرانی‌ها افزود. گلدمن ساکس پیش‎بینی کرده است که بازار جهانی نفت ظرف سه تا چهار هفته آینده با محدودیت ذخیره‌سازی مواجه خواهد شد. بر اساس این گزارش، رشد سطح مخازن نفت در جهان به رکورد بالایی رسیده و زمانی که جایی برای نگهداری نفت نباشد، شرکت‎های حفاری ناچار خواهند شد میزان عرضه را در راستای افت تقاضا کاهش دهند. در سمت عرضه اما تحرکاتی برای کاهش تزریق نفت به بازارهای جهانی آغاز شده است. اوپک و متحدانش از ابتدای ماه آینده میلادی یعنی ظرف چند روز آینده حدود ۱۰ میلیون بشکه از تولیدات خود خواهند کاست.

 برخی کشورها چون عربستان سعودی، جمهوری آذربایجان و کویت کاهش تولید را از هم‌ اکنون آغاز کرده‌اند. با این حال تحلیلگران گلدمن ساکس بر این باورند که کاهش عرضه اوپک پلاس نمی‌تواند به سرعت انجام گیرد. در سوی دیگر بر اساس اصول بازار افت تولید در مخازن آمریکا آغاز شده است. آن‌طور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده تولید نفت این کشور در هفته‌های اخیر به ۲/ ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که پیش از فراگیر شدن کرونا تولید نفت آمریکا در مسیر افزایشی قرار داشته و تا ۱/ ۱۳ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

 با این حال تحلیلگران گلدمن ساکس این افت عرضه را کافی و همراستا با افت تقاضا برای نفت نمی‌دانند و بر این باورند که حداقل ۲۰ درصد از عرضه جهانی نفت باید کاسته شود وگرنه بازار جهانی نفت تا ژوئن با کمبود ظرفیت مخازن نفت روبه‌رو خواهد شد. گلدمن ساکس برآورد می‌کند که کاهش تقاضا در اواسط ماه مه حدود ۱۸ میلیون بشکه در روز باشد. برآوردها از افت تقاضا در ماه جاری شدت بیشتری داشت. به‌طور مثال آژانس بین‌المللی انرژی مقدار آن را ۲۹ میلیون بشکه در روز برآورد کرده بود. تحلیلگران گلدمن از جمله جف کوری اعلام کرده‌اند جهان به مرحله‌ اوج همه‌گیری ویروس کرونا رسیده است و پس از آن شاهد آغاز بازگشت توازن خواهیم بود. اما احتمال دارد ۴ تا ۸ هفته بازگشت تقاضای کامودیتی‌ها از کف به طول بینجامد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: