کد خبر: ۱۶۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - 20 December 2019
 بانکداری ایرانی - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کارنامه فروش فرآورده‌های نفتی در بورس قابل قبول است. بنابراین بحث فروش نفت و فرآورده باید در لایحه بودجه 99 هم گنجانده شود.

 علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره راه‌­اندازی بورس نفت و کارنامه عملکرد یکساله آن گفت: ما بورس نفت را در شرایط تحریم و بدون آنکه تجربه این کار را داشته باشیم راه انداختیم و اگر حتی یک عرضه موفق هم داشته باشیم، کافی است تا این روش را ادامه دهیم و مشکلاتش را رفع کنیم تا گام به گام از فروش نفت به صورت تک محموله­‌ای به قرارداد بلندمدت هم برسیم.

وی افزود: این مساله نیازمند اراده جدی مسئولان وزارت نفت و سازمان بورس انرژی است. همچنین لازم است زیرساخت‌های بورس را تقویت کنیم و برنامه‌­ریزی زمانی مثلا پنج ساله داشته باشیم تا بورس از بازار فیزیکال به بازار کاغذی ارتقا پیدا کند و علاوه بر نفت کشور خودمان، نفت دیگر کشورها هم در آن عرضه شود مانند آنچه در بورس‌­های دنیا در حال انجام است.

بختیار درباره الزامات رسیدن به این هدف تصریح کرد: اول باید عرضه‌­ای انجام شود که خریدار انگیزه خرید داشته باشد. دوم اینکه اگر قرار باشد در داخل وزارت نفت، نهادها رقیب یکدیگر باشند، کار به مشکل می­خورد. باید خریداران نفتی که می­خواهند نفت تک محموله‌ای بخرند آن را فقط از بورس تهیه کنند. اگر تک‌محموله‌­ای قرار است توسط وزارت نفت فروخته شود باید در بورس این کار را بکنند. در این صورت همه خریداران متوجه می­‌شوند خارج از مسیر بورس، مسیر دیگری نیست. این اقدام منجر به تقویت بورس خواهد شد.

*کارنامه فروش فرآورده‌­های نفتی در بورس قابل قبول است

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به نحوه تسویه حساب­‌ها در بورس گفت: راه دیگر تقویت این مکانیسم این است که نحوه تسویه را تسهیل کنیم. در این راستا لازم است مزیت‌­هایی تعریف شود و زمانی که بورس در ریل خودش قرار گرفت، برای آن قانون بنویسیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان ورود و استقبال بخش خصوصی به خرید نفت از بورس در کنار فرآورده­‌ها اظهار داشت: این امکان وجود دارد. در دوره تحریم قبلی عده‌­ای با وارد کردن بخش خصوصی به حوزه فرآورده مخالفت می­کردند و وقتی  می­خواستند میعانات گازی را وارد بورس کنند می­گفتند میعانات گازی ایلام که ترش است را وارد کنید. اما اکنون در ساختار بورس این محصولات به صورت شفاف به فروش می­رسد.

بختیار تاکید کرد: برای رونق فروش نفت و فرآورده در بورس باید برنامه داشت. در این صورت افراد کارشناسی که اکنون در جرگه مخالفان هستند، هم نظر موافق پیدا می­کنند. براین اساس کارنامه فروش فرآورده­‌های نفتی در بورس قابل قبول است. بنابراین بحث فروش نفت و فرآورده باید در لایحه 99 هم گنجانده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: بورس نفت راهکاری شفاف است که جلو مفاسد احتمالی را می­گیرد. اگر قرار است بابت فروش تخفیفی هم داده شود، باید در قالب بورس این کار صورت بگیرد تا این سازوکار روز به روز تقویت شود و مساله تحریم فروش نفت، تبدیل به فرصتی برای توسعه کشور گردد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: