کد خبر: ۱۶۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۸ - 09 July 2019
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اتمام بررسی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه از حذف مالیات بر سپرده‌های بانکی خبر داد و علت این تصمیم را اعلام کرد .
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اتمام بررسی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه از حذف مالیات بر سپرده‌های بانکی خبر داد و علت این تصمیم را اعلام کرد .

 محمدعلی دهقان دهنوی در خصوص تدوین لایحه مالیات برعایدی سرمایه و در پاسخ به این سوال که آیا تدوین لایحه دولت و طرح مجلس به صورت موازی در یک حوزه مشکل ساز نیست به روزنامه ایران گفت: به طور معمول نمایندگان مجلس، به دلیل اینکه دولت مجری است لوایح پیشنهادی قوه مجریه را در اولویت قرار می‌دهند. ضمن اینکه در خصوص این لایحه تعامل مثبتی میان مجلس و دولت وجود دارد.

وی ادامه داد: بررسی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در وزارت اقتصاد به پایان رسید و برای تایید به دفتر وزیر اقتصاد ارسال شد و چون این لایحه از اولویت‌های دولت است ، پیش‌بینی می‌شود در کوتاه ترین زمان تصویب و به مجلس تقدیم شود.

این مقام مسئول درباره جزئیات لایحه دولت گفت: در این لایحه مالیات بر سپرده‌های بانکی از دستور کار خارج شده و تنها عایدی بر سرمایه و بخش‌های مختلف آن نظیر مسکن تدوین شده است. در مالیات بر عایدی سرمایه یک اصول کلی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا دریافت مالیات باید نزولی باشد.

دهقان دهنوی افزود: در مالیات بر عایدی سرمایه، دارایی که توسط شخصی نگهداری می‌شود باید دارای دو نوع بازدهی جاری و آتی باشد. برای مثال شخصی که واحد مسکونی می‌خرد، ضمن اینکه بازدهی جاری از اجاره یا سکونت را به دست می‌آورد با افزایش قیمت نیز بازدهی دومی کسب می کند. اما در سپرده‌های بانکی تنها بازدهی جاری وجود دارد و حتی ممکن است در بلندمدت از ارزش واقعی سپرده نیز کاسته شود. بنابراین همانگونه که در هیچ کشوری سپرده‌های بانکی جزو مالیات بر عایدی سرمایه تلقی نمی‌شود، این موضوع کنار گذاشته شد.

به گفته وی در لایحه جدید دولت، انواع مالیات بر عایدی سرمایه مدنظر قرار گرفته که پس از تایید جزئیات آن اعلام خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: