کد خبر: ۱۵۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - 18 March 2019

بانکداری ایرانی - نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس خواستار ایجاد کمیته مستقل بررسی سوانح هوایی به دور از فضای امنیتی شد.

سید احسن علوی در گفت وگو با مهر در خصوص آخرین اطلاعات از علت سقوط بوئینگ ۷۰۷ ارتش اظهار داشت: بوئینگ ۷۰۷ ارتش در هنگام فرود تماسی با فرودگاه پیام نداشته است. به دلیل عدم ارتباط رادیویی با فرودگاه پیام، خلبان خود اقدام به فرود بصری می‌کند که متأسفانه به دلیل اشتباه در تشخیص باند فرود، این اتفاق رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین دلایل سانحه بوئینگ ۷۰۷ ارتش، وجود باند فرودگاهی فتح در مجاور فرودگاه پیام، بدون اطلاع قبلی خلبان بوده است. این اتفاق ۲ ماه قبل برای هواپیمای مسافربری تابان که قصد فرود در فرودگاه پیام را داشته می‌افتد. در این حادثه، خوشبختانه خلبان متوجه اشتباه خود شده و از وقوع سانحه جلوگیری می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باند فتح در چارت فرودگاهی پیام باید مشخص باشد گفت: رئیس کمیسیون عمران مجلس به محض وقوع حادثه برای هواپیمای مسافربری تابان در مصاحبه‌ای این موضوع را مطرح کرد. جای سوال است که چرا به خلبان‌های این مسیر هوایی وجود باند فتح را اطلاع نمی‌دهند.

نماینده مردم سنندج در مجلس با بیان اینکه بررسی حوادث و سوانح هوایی نیازمند کمیته مستقل است افزود: در حال حاضر به محض وقوع سوانح هوایی، نهادهای مختلف هر کدام گزارش‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. وجود کمیته مستقل برای سوانح هوایی و اظهار نظر دقیق در این زمینه احساس می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت تشکیل این کمیته، حوادث و سوانح حمل‌ونقل هوایی به صورت دقیق بررسی و از وقوع مجدد آن‌ها جلوگیری می‌شود. سانحه فرودگاه فتح مصداق بارز آن است.

علوی تصریح کرد: رسیدگی به حوادث و سوانح هوایی و تهیه گزارش‌ها در این خصوص نباید امنیتی شوند؛ ولی لازم است دستگاه‌های امنیتی و قضائی زمینه بررسی کارشناسی سوانح هوایی را برای ایمنی بیشتر مردم و مسافران هوایی فراهم کنند.

وظایف دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر بر اساس آنچه وب سایت رسمی سازمان هواپیمای کشوری اعلام کرده است: دفتر بررسی سوانح و حوادث هوایی زیرمجموعه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و به عنوان بالاترین مقام حاکمیتی در صنعت هوانوردی غیرنظامی است.

بر اساس آئین نامه مصوب سال ۱۳۹۰ هیئت دولت، این دفتر، سوانح و حوادث و رویدادهای فرودگاهی را مستقلاً بررسی کرده و گزارشات و بررسی‌های انجام شده را به همراه پیشنهادات ایمنی به منظور پیشگیری از بروز رویدادهای مشابه در آینده صادر می‌کند و در راستای شناسایی تقصیر افراد یا مجموعه‌های مرتبط فعالیتی ندارد.

دفتر بررسی سوانح و حوادث به عنوان عضو کمیسیون ایمنی حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی، اطلاعات و گزارشات بررسی سوانح هوایی وحوادث جدی هواپیماهای مسافربری را در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت کرده و یافته‌ها، ضعف و نارسایی‌های موجود در صنعت هوانوردی کشور را به منظور اتخاذ تصمیمات مقتضی به وزارت راه وشهرسازی منعکس می‌کند.

پاسخگویی به پانل بررسی سوانح ایکائو و مجمع نهادهای بررسی سوانح دفتر منطقه‌ای کشورهای خاورمیانه نیز جز وظایف این دفتر محسوب می‌شود.
برچسب ها: مجلس ، سوانح هوایی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: