کد خبر: ۱۵۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - 27 January 2019
وزیر نیرو از تشکیل کارگروهی درمورد حقآبه شهرها و روستاهای مرزی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این کارگروه در حال جمع آوری تمامی اطلاعات و مستندات مربوط به حقآبه ها است.
 بانکداری ایرانی - وزیر نیرو از تشکیل کارگروهی درمورد حقآبه شهرها و روستاهای مرزی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این کارگروه در حال جمع آوری تمامی اطلاعات و مستندات مربوط به حقآبه ها است.

به گزارش  ایرنا، «رضا اردکانیان» برای پاسخ به سوال شکور پورحسین شقلان نماینده پارس آباد در مورد اقدامات این وزارتخانه برای حفظ حقآبه داران در جلسه علنی امروز - یکشنبه- مجلس حضور یافت.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال اظهارداشت: این وزارتخانه ضمن نظارت کامل بر اجرای مفاد قانون و مسئولیتی که در اجرای قانون توزیع آب دارد، برای حفظ حق و حقوق قانونی حقآبه داران در همه حوزه های آب ریز با توجه به اهمیت نیازهای شرب این مساله را در اولویت قرار داده است.
اردکانیان ادامه داد: در این فرآیند شناسایی حقآبه داران بر اسناد مالکیت، احکام دادگاه و مدارک قانونی توسط وزارت نیرو صورت گرفته و در مواردی که اسناد مذکور وجود نداشته باشد، سطح اراضی، میزان حقآبه کشاورزی بر اساس تصاویر ماهواره ای برآورد می شود و به عنوان محدودیت در منابع آب اعمال می شود.

وی افزود: شناسایی حقآبه داران توسط وزارت نیرو در حال انجام است، از نگاه قانون توزیع عادلانه آب، هیچ گونه دخل و تصرفی در میزان تخصیص آب ها قابل پذیرش نیست. 
اردکانیان ادامه داد: در خصوص منابع تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی برای مهار آب های مرزی، گزارش های منظمی به سازمان برنامه و بودجه داده شده است و بنده بر پیشرفت کار نظارت می کنم. 
وزیر نیرو اظهار داشت: پروژه احداث 140 کیلومتر تونل انتقال آب آغاز شده، 142 واحد پمپاژ اصلی، هزار کیلومتر کانال برای تأمین آب کشاورزی نیز در حال احداث است، اجرای این پروژه ها برای 300 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است. 
اردکانیان تاکید کرد: در زمینه توسعه بهره مندی شهرها و روستاهای نواحی مرزی از آب شرب سعی کردیم از حقآبه جمهوری اسلامی ایران حفاظت کنیم. 
وی درمورد تشکیل کارگروهی در وزارت نیرو برای بررسی حقآبه ها یادآور شد: این کارگروه مبانی قانونی و کلیه اطلاعات مستند در این زمینه را گردآوری می کند و توجهاتی که نمایندگان در این حوزه دارند موجب تسریع در اقدامات کارگروه شده است. 
وزیر نیرو اظهار امیدواری کرد که با همکاری و تعامل نمایندگان سوال کننده و پیگیر در این حوزه نتیجه امور را بتوانیم به استحضار مردم برسانیم. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: