کد خبر: ۱۵۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۷ - 07 January 2019
یک عضو اتاق تهران: قوانین جدیدی بازگرداندن ارز حاصل از صادرات امکان توسعه بازار را سلب کرده است.
کاوه زرگران افزود: حدود ۵۰ درصد از صادرات مواد غذایی ایران به کشور‌های عراق، امارات متحده عربی و افغانستان انجام می‌شود، اما الزام به بازگشت ارز، شرایط را پیچیده کرده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران اضافه کرد: با توجه به شرایط این بازار‌ها و تبادل با پول ملی، رفع تعهد برای صادرکنندگان معضل بزرگی است و پیامد آن لطمه دیدن صادرات است. 

زرگران گفت: معضل دیگر تغییر ارزش پایه صادراتی کالاهاست که تعهد ارزشی بیش از واقع برای شرکت‌ها ایجاد کرده است. با توجه به این مسئله امکان توسعه صادرات برای شرکت‌ها مهیا نیست چراکه اگر شرکتی صادرات بیشتری انجام دهد، در واقع تعهد بیشتری برای خودش ایجاد کرده است.

وی افزود: ما دو بار بازار روسیه را آزمایش کردیم. یک‌بار زمان جنگ اوکراین و بار دوم تنش‌های سیاسی با ترکیه. باوجود اینکه ارزش بازار مواد غذایی روسیه ۲۷ میلیارد دلار است، ما در هیچ‌یک از تلاش‌هایمان موفق نبودیم. زیرا کالایی که در ایران تولید می‌شود قابلیت صادرات به روسیه را ندارد امری که نشان می‌دهد باید از مدت‌ها پیش برای تولید کالای مناسب این بازار برنامه‌ریزی می‌کردیم.

دبیر کل کانون صنایع غذایی ایران گفت: در صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به هند در برهه‌ای خوب عمل کردیم برای مثال صادرات سیب درختی ایران به هند به ۱۱ میلیون دلار رسید که به نسبت عدد خوبی است، اما اکنون ازدست‌رفته است. فکر می‌کنم در شرایط کنونی به تقویت تعاملات سیاسی برای حفظ بازار‌های صادراتی نیاز داریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: