کد خبر: ۱۴۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۷ - 25 December 2018
براساس بند م تبصره 5 لایحه بودجه 98 و به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ‌های سود و کنترل تورم، بانک مرکزی می‌تواند عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت را انجام می‌دهد.
بانکداری ایرانی - براساس بند م تبصره 5 لایحه بودجه 98 و به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ‌های سود و کنترل تورم، بانک مرکزی می‌تواند عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت را انجام می‌دهد.

مجوز خرید و فروش اوراق مالی اسلامی به بانک مرکزی برای مدیریت نرخ سود و کنترل تورم 
به گزارش خبرگزاری فارس، در بند م تبصره 5 لایحه بودجه سال ۹۸ بانک مرکزی مجوز خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشر شده توسط دولت را دریافت می‌کند.

در این بند آمده است:

م - به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ‌های سود و کنترل تورم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و وثیقه گیری اوراق مذکور در ازای اضافه برداشت بانک‌ها و یا اعطای خط اعتباری را انجام می‌دهد.

١ -بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صرفاً مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره دولت و بانک مرکزی، در بازار ثانویه و با قیمت‌های کشف شده در بازار مزبور است.

٢ -به دولت اجازه داده میشود، در صورت اجرای عملیات بازار باز و نیز توثیق اوراق مالی اسلامی دولتی نزد بانک‌ها توسط بانک مرکزی، بخشی از بدهی‌های قطعی و حسابرسی شده خود به بانکها که در چارچوب قوانین و مقررات تا پایان سال١٣٩٧ ایجاد شده است، تا سقف دویست هزار میلیارد (٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠. ۲۰۰ ) ریال را بهادارسازی کند.

٣ -به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده میشود نسبت به تأسیس نهاد واسط با مدیریت و مالکیت دولت یا استفاده از نهادهای واسط موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید با انتقال مالکیت، برای انتشار اوراق بهادار (ارزی - ریالی) اقدام نماید. این معاملات و دریافتها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این بند، صرف‌نظر از استفاده یا عدم استفاده از نهاد واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده (١٤) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور می‌شود.

٤ -به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود رأساً از دارایی‌های دولت بعنوان پشتوانه انتشار اوراق مالی اسلامی موضوع این تبصره بدون رعایت تشریفات قانونی استفاده نماید. ضوابط و معیار و نحوه اجرا به پیشنهاد وزارت‌خانه مذکور به تصویب هیات وزیـران می‌رسد.
برچسب ها: بودجه 98 ، تورم ، بانک مرکزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: