کد خبر: ۱۴۵۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - 28 October 2018
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت با بیان اینکه علی‌رغم ارائه 130 تقاضا از سوی صنعت، برای جذب اساتید تنها 10 استاد آمادگی خود را برای مشارکت در این طرح اعلام کردند، گفت: طرح فرصت‌های مطالعاتی و پسا دکتری صنعتی به دلیل عدم توجه به بیمه و حقوق اساتید متوقف شده بود که در بازنگری آیین‌نامه این تفاهم‌نامه، چالش‌های این طرح مرتفع شد.

بانکداری ایرانی - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت با بیان اینکه علی‌رغم ارائه 130 تقاضا از سوی صنعت، برای جذب اساتید تنها 10 استاد آمادگی خود را برای مشارکت در این طرح اعلام کردند، گفت: طرح فرصت‌های مطالعاتی و پسا دکتری صنعتی به دلیل عدم توجه به بیمه و حقوق اساتید متوقف شده بود که در بازنگری آیین‌نامه این تفاهم‌نامه، چالش‌های این طرح مرتفع شد.

برات قبادیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در سال 1393 تعدادی تفاهم‌نامه میان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت منعقد شد، افزود: یکی از این تفاهم‌نامه‌ها فرصت‌های مطالعاتی صنعتی و پسا دکتری صنعتی بوده است.

وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه دارای آیین‌نامه بود و قرار بود اجرایی شود، اظهار کرد: بخش تقاضای صنعت قرار بود از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضرورت اجرای این تفاهم‌نامه را به بخش صنعت اطلاع‌رسانی کند، به این صورت که به بنگاه‌های صنعتی و معدنی و تجارت کشور اعلام کنیم که وزارت علوم آماده همکاری در زمینه نفوذ فناوری در صنایع است.

قبادیان با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از فناوری در بخش‌های صنعتی، تاکید کرد: امروزه‌ صنایعی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که از فناوری روز دنیا استفاده کنند، ضمن آنکه خالق فناوری‌ها جامعه محققان و دانشمندان است که این جامعه در دانشگاه‌ها حضور دارند.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را به بنگاه‌های صنعتی و معدنی انجام داد، خاطر نشان کرد: با توجه به فاصله‌ای که میان صنعت و دانشگاه‌ها وجود دارد، استقبال خوبی از این طرح شد؛ به گونه‌ای که در مدت زمان کوتاهی که در این زمینه اطلاع رسانی شد، از سوی صنعت اعلام شد که پذیرای 130 نفر از اساتید برای فرصت مطالعاتی و هم پسادکتری صنعتی هستند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از سوی صنعت خودروسازی درخواست جذب 30 استاد دانشگاهی اعلام شد، یادآور شد: با جذب 2 تا 3 استاد در این طرح، مشکلات هویدا شد، از این رو این همکاری ادامه نیافت و متوقف شد تا بتوان تصمیمات درستی در این زمینه اتخاذ کرد.

چالش‌هایی که موجب توقف یک طرح ارتباط صنعت و دانشگاه شد

وی با اشاره به چالش‌های موجود بر سر راه اجرای طرح فرصت مطالعاتی و پسا دکتری صنعتی، توضیح داد: بر اساس آیین‌نامه این تفاهم‌نامه اعلام شد که برای فرصت مطالعات صنعتی حقوقی را از سوی دانشگاه‌های مربوط دریافت می‌کنند و اگر این اساتید در قالب این طرح وارد بخش‌های صنعتی شوند، حقوق  دیگری نیز از صنایع دریافت خواهند کرد.

قبادیان مشکل اصلی در اجرای این بند قانونی را در نظر نگرفتن بودجه آن دانست و اضافه کرد: ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقاد داشت این بودجه باید از سوی بنگاه‌های صنعتی تامین شود و بنگاه‌ها هم اعلام کردند که آمادگی پذیرش اساتید و همکاری با آنها را دارند، ولی بودجه کافی در اختیار ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس مساله بیمه اساتید در فرصت مطالعاتی را از دیگر چالش‌های اجرای این طرح عنوان کرد و ادامه داد: در صورتی که اساتید در این طرح دچار آسیبی می‌شدند، بیمه‌ای برای آنها در نظر گرفته نشده بود؛ ضمن آنکه اگر اساتید از محل زندگی خود دور می‌شدند، مساله تامین اقامتگاه آنها نیز مطرح بود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در تفاهم‌نامه و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن این مسایل در نظر گرفته نشده بود، خاطر نشان کرد: از آنجایی که این مسایل به صورت جزیی دیده نشده بود، این طرح متوقف شد تا مورد بازنگری قرار گیرد.

قبادیان اضافه کرد: از سوی دیگر تعداد اندکی از اساتید از این طرح استقبال کردند و این در حالی است که از یک سمت 130 تقاضا از سوی صنعت برای جذب اساتید ارائه شد و از سوی دیگر کمتر از 10 نفر از اساتید از این طرح استقبال کردند.

وی دلیل این امر را عدم ایجاد جذابیت برای اساتید از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و اظهار کرد: این امر موجب شده بود که اساتید به این نتیجه رسیدند که چه در این طرح مشارکت داشته باشند و چه مشارکت نکنند، برای آنها تفاوتی نمی‌کرد.

قبادیان با بیان اینکه در این طرح مشخص نبود که مشارکت اساتید در این طرح چه میزان در ارتقای آنها موثر است، ادامه داد: ولی اینکه که گفته شود وزارت علوم و یا وزارت صنعت در اجرا نشدن این طرح مقصر هستند، صحیح نیست و به باور من هر دو طرف مقصر هستند؛ چراکه وزارت صنعت حقوقی را که قول داده بود تامین نکرد و وزارت علوم هم هیچ جذابیتی برای جذب اساتید ایجاد نکرده بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در چنین شرایطی مشخص است که طرح با شکست مواجه می‌شود، افزود: با معرفی معاون جدید پژوهش‌وفناوری وزیر علوم، تغییراتی در آیین نامه این طرح اعمال شد و پیش‌نویس آیین‌نامه جدید از سوی وزارت علوم آماده و به وزارت صنعت ارائه شد و ما هم اعلام کردیم که از این آیین‌نامه جدید استقبال می‌کنیم.

قبادیان اضافه کرد: آیین‌نامه قبلی این تفاهم‌نامه‌ واقع‌بینانه نبود و با شرایط واقعی همخوانی نداشت و آنچه که وزارت علوم در این زمینه انجام داد، این بود که آیین‌نامه را واقعی کرد تا بتوان در عمل آن را اجرایی کنیم.    

وی از وجود ایراداتی در آیین‌نامه جدید خبر داد و گفت: از این رو اصلاحاتی بر روی این آیین‌نامه جدید اعمال کردیم که به وزارت علوم عودت داده شد و آیین نامه موجود یک آیین‌نامه واقعی است و امیدواریم که حداقل ایرادات را داشته باشد.

ایراداتی که رفع شد

معاون آموزش، پژوهش و فناوری با اشاره به اصلاحات انجام شده بر روی این آیین‌نامه، گفت: وزارت علوم در این آیین‌نامه تشویق اعضای هیات علمی و در برخی موارد اجبار برای حضور اساتید در بخش‌های صنعتی را دیده است و از سوی دیگر ما هم سعی کردیم بر اساس واقعیات به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بنگاه‌های صنعتی بتوانند به صورت ایده‌آل به سمت جذب اساتید برای حل مشکلات خود حرکت کنند.

وی در خصوص نحوه تامین اعتبارات این طرح، توضیح داد: در فاز اول این طرح برای اساتید جوان در نظر گفته شده است. اساتید جوان تجربیات اساتید باسابقه را ندارند، از این رو باید کمک شود تا این دسته از اساتید وارد صنعت شوند تا به نوعی کارآموزی برای آنها محسوب شود.

قبادیان با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی اجرای این طرح را دارد، خاطر نشان کرد: مساله بیمه اساتید جوان نیز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیده شده است، از این رو هیچ مساله‌ای از نظر حقوق و بیمه برای اجرای این آیین‌نامه وجود ندارد.

معاون وزیر صنعت با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته شده برای جذب اساتید جوان در این طرح، اظهار کرد: در آیین نامه‌ جدید ارتقای اساتید که از سوی وزارت علوم اعلام شده، این مسایل دیده شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: