کد خبر: ۱۴۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - 13 October 2018
بانکداری ایرانی ـ از آنجایی که شرکت های بیمه دارای منابع ارزی هستند که ممکن است از محل فعالیت های اقتصادی یا سرمایه گذاری حاصل شده باشد لذا الزامی است که شفاف سازی هایی در خصوص میزان ارز، نحوه تحصیل آن و همچنین درآمد حال از تسعیر صورت گیرد.
بانکداری ایرانی  ـ  از آنجایی که شرکت های بیمه دارای منابع ارزی هستند که ممکن است از محل فعالیت های اقتصادی یا سرمایه گذاری حاصل شده باشد لذا الزامی است که شفاف سازی هایی از سوی شرکتهای بیمه در خصوص میزان ارز،  نحوه تحصیل آن و همچنین درآمد حال از تسعیر صورت گیرد. 

چندی پیش نامه‌ای منتشر شد تا به شرکت‌های بیمه اعلام کند که از این به بعد تامین و عرضه ارز  از سوی این شرکت ها از طریق  بازارثانویه انجام می شود. 

این  ابلاغیه در حالی منتشر شده  که قبلا صحبت از دادوستد ارز در سامانه نیما مطرح بود و نگرانی هایی را ایجاد کرده بود .

اهمیت اصلی در خصوص عرضه ارز و تهیه آن در سامانه نیما نرخ ارز بود که مشکلاتی وجود داشت و  در خصوص تسعیر ارز و همچنین   فسادهای احتمالی دغدغه هایی مطرح شده بود . 

نگرانی کارشناسان از این بابت بود که آنها معتقدند که وقتی دارایی های ارزی اغلب  شرکتهای بیمه عمدتاً بصورت ارز با منشأ داخلی است لذا  صرافی ها از خرید حواله با منشأ داخلی امتناع ورزیده و  بانکها نیز نرخ خرید دلار و یورو با منشأ داخلی را بر مبنای نرخ نامه روز بانک مرکزی (دلار حدود 42.000 ريال و یورو حدود 48.600 ريال ) اعلام کردند، حال آنکه رویه اعلامی بیمه مرکزی ج.ا.ا شرکتهای بیمه ملزم به استفاده از نرخ تسعیر بازار ثانویه است. بنابراین آنها از عدم شفافیت در این خصوص نگرانی جدی مطرح کردند . 

مساله اصلی در تعیین نرخ ارز برای شرکت های بیمه ، علی الخصوص شرکت‌های بورسی ، شناسایی سود است. حال که این شرکت‌ها قرار است در بازار ثانویه مبادلات ارزی انجام دهند این نگرنی رفع می شود اما مشخص نشده است که تکلیف ارز هایی که سال گذشته  از سوی شرکت ها کسب شده است چی می شود.

اغلب این شرکت ها دارای ارز از گذشته هستند که با قیمت های ارزان خریداری شده است لذا  این مساله همچنان باقی است اما از  به دلیل  اینکه نمی توان شرکت ها را به دلیل نگه داشتن ارز سرزنش کرد لذا  این اقدام محل ایراد نیست اما مساله مهم این است که شرکت های بیمه باید میزان ارز  حاصل شده در دوره هی مالی گذشته را شفاف سازی کنند و العام کنند که از محل تسعیر چه سودی حاصل می شود . 

از آنجایی که شرکت های بیمه مجاز به سرمایه گذاری از محل حق بیمه های تولید شده هستند و ممکن است که در ارز این سرمایه گذاری صورت گرفته باشد لذا باید بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه در این خصوص شفاف سازی کند تا مشخص شود که جه میزان ارز از محل سروایه گذاری حاصل شده و چه میزان از محل فعالیت های اقتصادی از جمه بیمه اتکایی حاصل شده است . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: