کد خبر: ۱۴۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - 01 October 2018
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شش ماهه امسال تراز ارزی مثبت تری در مقایسه با سال گذشته داشته‌ایم.
محمدرضا پورابراهیمی امروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور وزیر صنعت، رئیس اتاق اصناف، رئیس اتاق تعاون، رئیس اتاق بازرگانی ایران و نماینده تعزیرات درباره بررسی افزایش قیمت برخی کالا‌های اساسی برگزار شد، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال میزان صادرات ۲۱ درصد افزایش و واردات ۱۱ درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد منابع ارزی افزایش یافته است.

پورابراهیمی با بیان اینکه بخش زیادی از کالا‌های اساسی تامین ارز شده است، افزود: با اقدامات انجام شده در هفته‌های آینده ترخیص کالا از گمرکات سریع‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌ها در سطح خرده فروشی برای کالا‌هایی که ارز دولتی استفاده کرده‌اند، گفت: دولت و دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی افزود: دولت باید درخصوص کالا‌های احتکاری کشف شده و وضعیت این کالا‌ها آمار و گزارش جامعی ارائه دهد که درباره توزیع این کالا‌ها چه تصمیمی گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برخی از کالا‌های اساسی وارد شده به کشور به خاطر اختلاف نرخ ارز دوباره صادر می‌شود، گفت: باید در سیاست‌های جدید ارزی برای این موضوع چاره‌اندیشی شود؛ بنابراین گزارش شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه با اشاره به یارانه‌ای که واردکنندگان کالا‌های اساسی از آن برخوردار می‌شوند پیشنهاد کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و این کالا‌ها در با ارز بازار ثانویه وارد شوند و تفاوت قیمت در بانک مرکزی نگهداری شود و نیمی از آن به صورت کمک به دهک‌های پایین جامعه پرداخت و نیمه دیگر بابت بدهی دولت به دستگاه‌ها پرداخت شود.

وی افزود: در این صورت اقشار کم درآمد بیشتر از یارانه اختصاص یافته دولت بهره مند می‌شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: