کد خبر: ۱۴۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - 24 September 2018
بانکداری ایرانی ـ بیمه ملت در سال 97 وضعیت عملیاتی به مراتب بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشت. این شرکت بورسی ، هم رشد 30 درصدی در تولید حق بیمه را تجربه کرده و هم از دارایی های کم بازده خارج شده‌است. علاوه بر این ، پرتفوی شرکت حدود 23 درصد افزایش داشته است .
 بانکداری ایرانی ـ  بیمه ملت در سال 97 وضعیت عملیاتی به مراتب بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشت. این شرکت بورسی ، هم رشد 30 درصدی در تولید حق بیمه را تجربه کرده و هم از دارایی های کم بازده خارج شده‌است. علاوه بر این ، پرتفوی شرکت  حدود 23 درصد افزایش داشته است . بنابراین  همه این عوال سبب شد تا اقبال  فعالان بازار سرمایه از نماد این سهام اوج بگیرد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، بیمه ملت در 5 ماهه نخست سال 97 توانست با افزایش 30 درصدی در صدور حق بیمه مواجهه شده و  مبلغ ان را به رقم 3هزار و 365 میلیارد ریالی برساند. این در حالی است که در دوره مشابه در سال 96 حدود 2هزار  و 586 میلیارد ریال حق بیمه تولید کند. 

در سه ماهه نخست سال که نخستین  صورت های مالی شرکت بیمه ملت منتشر شد  سود شرکت با افزایش 33 درصدی نسبت به دوره مشابه در سال قبل ، از رقم 60 ریال به 80 ریال برای هر سهم رسید. سود خالص شرکت در این دوره در سال 97 حدود 228 میلیارد ریال شده است. 
در همین دوره سود انباشته شرکت با افزایش 55 درصدی از رقم 453 میلیارد  ریال به رقم 704 میلیارد ریال رسید.  همه این ارقام در دوره 5 ماهه سبب شد تا اقبال سهامداران از نماد شرکت بیمه ملت به نام «ملت»  چشم‌گیر شود. بر همین اساس قیمت سهام از 1790 ریال، طی چند هفته به رقم 2129 ریال رسیده است.

وضعیت عملیاتی  از زبان مدیر مالی شرکت 
در همین رابطه حسن هاشمی معاون مالی و اقتصادی بیمه ملت ؛ طی گفت‌وگویی اظهار کرده است که گزارش فعالیت شرکت طی پنج ماهه اول سال با صدور بیمه‌نامه مبلغ 3.218 میلیارد ریال بیش از 50% بودجه سال 1397 تحقق پیدا کرده و طی این مدت فقط 28% نسبت به بودجه خسارت پرداخت شده است. این درحالی‌است که بیشترین مبلغ پورتفوی شرکت بیمه ملت طی ماه‌های شهریور و مهر ماه عاید می‌شود که میتواند برنامه پیش بینی سود را به مقدار قابل توجهی رشد بدهد.

شرح پرتفوی شرکت 
وی در خصوص پرتفوی شرکت گفت:  لازم به ذکر است رشد پرتفوی نسبت به سال گذشته 23% بوده است. وی افزود که پرتفوی بورسی شرکت بیمه ملت جزء بزرگترین پرتفوهای بورسی در صنعت بیمه است که در حال حاضر ارزش روز آن بالغ بر 300 میلیارد تومان است. سهام موجود در سبد دارایی‌ها نیز از کیفیت بالایی برخوردار دارد و سعی شده ترکیب دارایی‌ها به گونه‌ای باشد که بتواند سود مناسبی در سال جاری و سال‌های آتی برای شرکت و سهامداران ایجاد کند. عمده ترکیب فعلی پرتفوی بورسی شرکت شامل: صنعت یوتیلیتی 26%، صنعت سرمایه‌گذاری 17%، پالایشگاهی 16% و سهم صنعت فولادی و معدنی حدود 11% است.

خروج از دارایی کم بازده مهمترین استراتژی شرکت 
وی در خصوص استراتژی‌ها سرمایه‌گذاری بیمه ملت گفت :استراتژی شرکت در بخش سرمایه‌گذاری که از اواخر سال 1395 در دستور کار قرار گرفته، به طور کلی خروج از دارایی‌های کم بازده و راکد بوده، در همین راستا به دلیل قدرت نقدشوندگی بالاتر تلاش شد سهام شرکت‌هایی که چشم‌انداز سودآوری آنها مثبت نبوده، از پرتفو خارج شده و از منابع حاصله جهت جایگزینی سهام شرکت‌های پیشرو که بتواند ارزش افزوده بالاتری در طول زمان ایجاد کند استفاده شود. به طور مثال در سال 96 نسبت به خروج از سهام بانکی و جایگزینی سهام پتروشیمی و معدنی اقدام، که نتایج بسیار خوبی از منظر سودآوری داشته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: