کد خبر: ۱۳۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۳ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - 27 May 2018
بانکداری ایرانی ـ درحالی که انتظار می رفت در سال 97 شاهد نوسانات شدید بازار ارز و طلا نباشم ،ولی این بازار سال 97 طوفانی آغار کرد بطوری که ستاد اقتصاد دولت تصمیم گرفت این بازار را به شدت کنترل کند و هر گونه خرید فروش دلار را خارج از بانک ها قاچاق اعلام کرد.
 بانکداری ایرانی ـ  برخی بانک‌ها در روزهای ابتدایی سال جاری ، بار دیگر نرخ‌های سود بالا را به ویترین خود برگردانده‌اند و پیشنهاد افتتاح حساب سپرده با سود ۲۱ درصدو بالاتر را به مشتریان می‌دهند.

به گزارش بانکداری ایرانی  باتوجه به جایگاه مهم بانک ها در اقتصاد ایران یا به عبارت دیگر بانک محور بودن آن ،جهت گیرهای نظام بانکی دراقتصاد ایران بسیار تاثیر گذار است در شهریور ماه سال گذشته سود سپرده های بانکی کاهش یافت که مخالفانی داشت ، دلیل اصلی مخالفان هم خروج نقدینگی از بانک ها و سرازیر شدن آن به دیگر بخش های غیر مولد اقتصادی  از جمله بازار ارز، طلا و مسکن بود.

دستور عمل کاهش نرخ سودبانکی به 15درصد پس از مدتی تا حد قابل قبولی رعایت می شد. بانک ها وسپرده گذاران نیز با این شرایط کنار آمده بودند ولی پس از چند ماه در با نزدیک شدن به پایان سال 96 بازار ارز متلاطم  شد و بانک مرکزی تصمیم گرفت با ارایه بسته ای چند بندی که یکی از بندهای آن جذب سپرده بانکی با نرخ 20درصد بود نقدینگی را کنترل کند و  بازار ارز و طلا را مدیریت کند،که البته تاحدودی این بازار ها  آرام شدند وسال 96 به پایان رسید .

درحالی که انتظار می رفت در سال 97 شاهد نوسانات شدید بازار ارز و طلا نباشم ،ولی این بازار سال 97 طوفانی آغار کرد بطوری که ستاد اقتصاد دولت تصمیم گرفت این بازار را به شدت کنترل کند و هر گونه خرید فروش دلار را خارج از بانک ها قاچاق اعلام کرد. به تبع بازار ارز،مسکن وطلا هم باافزایش شدید قیمت مواجع شدند.

به نظرمی رسد شرایط اقتصادی جامعه برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در شهریور ماه سال گذشته فراهم نبود، و این اقدام نه اینکه تنها دلیل متلاطم شدن بازارهای  ارز، طلا و مسکن باشد ولی می توانست شدت این نوسانات را کاهش دهد.

برخی بانک‌ها در روزهای ابتدایی سال جاری ، بار دیگر نرخ‌های سود بالا را به ویترین خود برگردانده‌اند و پیشنهاد افتتاح حساب سپرده با سود ۲۱ درصد و بالاتر را به مشتریان می‌دهند.

البته شاید یکی ازدلایل این بانک ها برای این اقدام حفظ سپرده سپرده گذاران خود باشد و برای جلو گیری از خروج بیشتر نقدینگی ، که باشرایط موجود در بازار ارز ،طلا ومسکن دیگر نمی توان سپرده گذاران را با نرخ 15 درصدی حفظ کرد .

به نظر می رسد درحالی که کاهش نرخ سود سپرده های بانکی برای ایجاد رونق دربخش های تولیدی ومولد اقتصادی بود ولی این بخش های آمادگی لازم را برای جذب این نقدینگی نداشتند . ولی دلالان و واسطه گران بازار ارز،طلا و مسکن از این فرصت به خوبی بهره برد .

برچسب ها: سود بانکی ، طلا ، ارز ، مسکن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: