کد خبر: ۱۲۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - 01 March 2018
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید با کوتاهی برخی از دستگاه‌های دولتی و افراد متخلف در موسسات غیرمجاز برخورد شود، نسبت به ظهور دوباره این موسسات هشدار داد.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید با کوتاهی برخی از دستگاه‌های دولتی و افراد متخلف در موسسات غیرمجاز برخورد شود، نسبت به ظهور دوباره این موسسات هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل این بانک در جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص برخورد با متخلفان گفت: باید همه عوامل به کار افتد و در درجه اول با کسانی که عامل این ماجرا بودند برخورد قاطع قضایی و تنبیهی شده و به مجازات برسند که خوشبختانه قوه‌قضائیه پا به عرصه گذاشته و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه من و همکارانم با تمام وجود در تلاشیم خسارات وارد شده را به حداقل برسانیم، تصریح کرد: با این وجود، برخی افراد کلاهبردار، پول‌های مردم را حیف و میل کردند و این موضوع قابل کتمان نیست.

سیف درخصوص کوتاهی‌هایی که در برخی دستگاه‌های دولتی اتفاق افتاده است، گفت: مطلب دوم قصورهایی است که در دستگاه‌های دولتی ایجاد شده است. چه کسانی باعث بروز این اتفاق شدند؟ چرا سوء‌تفاهم ایجاد کردند و مردم دچار گمراهی شدند؟ با این افراد نیز در هر مرجع و دستگاهی باید برخورد شود. بنابراین تقاضا می‌کنم مجلس پیگیر موضوع باشد که قطعا بانک مرکزی نیز در کنار مجلس است. رئیس کل بانک مرکزی افزود: من حتی به دستگاه مربوطه هم اکتفا نمی‌کنم و معتقدم حسابرس مستقلی که این تعاونی‌های غیرمجاز را حسابرسی و گزارش غلط ارائه کرده باید پاسخگو باشد چرا که کار این حسابرس برای کشور هزینه و برای برخی هموطنان خسران سنگین به بار آورده است. عالی ترین مقام بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌های کارکنان این بانک برای حل و فصل موضوع موسسات غیرمجاز گفت: این مطلبی که می‌گویم به معنی این نیست که قصوری از سمت بانک مرکزی وجود نداشته است منتهی همکاران من در زمان ساماندهی موسسات بیشترین فشار را تحمل کردند و همین پیگیری‌ها باعث شد مسوولان موسسات غیرمجاز که تخلف اصلی از سوی آنها صورت گرفته است، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و برخی نیز به زندان منتقل شدند.

سیف ضمن بیان این مطلب که بانک مرکزی می‌توانست برای چند سال دیگر با این موضوع مماشات کند و این مشکل بزرگتر و بزرگتر شود و با اظهار تاسف از باب مشکلاتی که برای برخی هموطنان عزیز ایجاد شده است، تصریح کرد: با گسترده تر شدن فعالیت این موسسات، هزینه بیشتری برای حل و فصل آن لازم بود ولی در شرایطی هستیم که می‌توانیم ادعا کنیم هیچ موسسه غیرمجاز فعال و شناخته شده‌ای را نداریم که بتوانند سپرده‌ها و سرمایه‌های مردم را در معرض تلف و حیف و میل قرار دهند. در حالی که در دوره پیش از ساماندهی موسسات غیرمجاز هر روز شاهد بودیم که تعداد زیادی از هموطنان به این موسسات مراجعه کرده و عده‌ای جدید به خیل هموطنانی که در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند، افزوده می‌شد. رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی همواره به تمام دستگاه‌های متولی انذار می‌دهد که اجازه شکل‌گیری مجدد چنین پدیده مضر و مخربی در اقتصاد کشور را ندهند و به مردم عزیزمان نیز هشدار می‌دهیم که سرمایه‌های خود را در معرض ریسک از طریق این موسسات قرار ندهند.

سیف با اشاره به اینکه نتیجه ظهور و رشد موسسات غیرمجاز، نابودی سرمایه‌های مردم از طریق کلاهبردارانی بود که با انگیزه‌های سوداگرانه سپرده‌های مردم را جمع‌آوری کرده بودند، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای ارائه هرگونه مستندات و دلایل آماده همکاری و ارائه اطلاعات به دستگاه قضا است تا با سرعت بیشتری با متخلفان برخورد شود. سیف درخصوص تعداد بالای حساب‌های موجود در این موسسات گفت: یکی از شگردهای موسسات غیرمجاز افتتاح حساب‌های موهوم با سپرده‌های ناچیز با هدف هرچه بزرگ نشان دادن موسسه و تحت فشار قرار دادن مسوولان و فریب افکار عمومی بود.

وی درخصوص تلاش بانک مرکزی برای استحکام بخشی به نظام بانکی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده، شبکه بانکی را در مسیر حرکت به سمت شفافیت بیشتر سوق داده‌ایم تا ترازنامه بانک‌ها با استانداردهای بانکداری انطباق داشته باشد و در سال‌های اخیر تا حد زیادی به این هدف خود دست یافته ایم. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین نباید اجازه دهیم ظهور چند موسسه غیرمجاز که هیچ ربطی به شبکه بانکی ما ندارد و شایعه‌سازی برخی معاندان، خدشه‌ای به استحکام نظام بانکی در مسیر ایفای نقش حیاتی بانک‌ها در اقتصاد وارد کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: