کد خبر: ۱۲۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 18 February 2018
بانكداري ايراني -بانک مرکزی اوراق گواهی سپرده ارزی را با نرخ 20 درصد منتشر کرده و با این اقدام ، درصدها از نرخ سود سپرده بانکی فراتر رفته است و تهدیدی جدی برای کنترل تورم بوجودآمده است در مقابل برخی این اقدام را شبیه داروی مسکن برای تحولات بازار ارز دانسته اند.
بانكداري ايراني -بانک مرکزی اوراق گواهی سپرده ارزی را با نرخ 20 درصد منتشر کرده و با این اقدام ، درصدها از نرخ سود سپرده بانکی فراتر رفته است و تهدیدی جدی برای کنترل تورم بوجودآمده است در مقابل برخی از کارشناسان این اقدام را شبیه داروی مسکن برای تحولات بازار ارز دانسته و ان را موقتی می دانند. 

به گزارش بانكداري ايراني ، نرخ سود سپرده بانکی از شهریور ماه سال جاری به حداکثر 15 درصد تقلیل یافته و در حال اجراست. این نرخ پایین سبب شده است تا اشتیاق برای خرید انواع اوراق بانک ها و بازار سرمایه افزایش پیدا کند . بر همین  اساس بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز نیز مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ 20  مجوز افزدرصد را صادر کند .

ایراد نخست ؛ تهدید تورمی
این اوراق گواهی سپرده یک و دوساله بوده و  در صورتی که افراد قبل از پایان دوره یک یا دوساله اقدام به تسویه کنند به آنها 14 درصد سود روزشمار تعلق می گیرد حال آنکه در حال حاضر نرخ روزشمار سود سپرده بانکی 10  درصد بوده و گویا  بانک مرکزی سخت گیری در خصوص نرخ 10 درصدی روز شمار را کنار گذاشته است . دلیل انتقاد به نرخ شکنی بانک مرکزی تورم زا بودن این اقدامات است و نشان می دهد که بانک مرکزی از سیاست انقباض اقتصادی و کنترل تورم اندکی عقب نشینی کرده است و احتمالا در اینده نزدیک شاهد افزایش چند درصدی نرخ تورم در اقتصاد کشور باشیم . 
ایراد دوم ؛ سردرگمی در کنترل بازار ارز 
نکته جالب توجه در این بین زمان انتشار این اوراق است. دولت ها زمانی دست به انتشار اوراق می زنند که در بازار ارز زیادی وجود داشته و دولت از این فضا به نفع خود استفاده کرده و  دست به انتشار اوراق می زنند.  اما در حال حاضر که بازار ارز با افزایش تقاضا و کمبود ارز روبرو شده و صرافی ها با کمبود جدی  ارز در مقابل مردم مواجه هستند این انتشار و شکستن نرخ سود بانکی نشان از سردرگمی بانک مرکزی دارد . به عقیده رییس کمیسیون اقتصادی مجلس،  بانک مرکزی در زمینه ارز عملکرد ضعیفی داشته و با انتشار این اوراق در پی مسکن های موقتی برای درد افزایش نرخ ارز است و باید درمان قطعی پیدا کند. 

شرایط گواهی سپرده ارزی 
بر این اساس بانکها  از روز شنبه 28 بهمن  ، مجوز دارند تا  گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک تا دو  ساله منتشر کنند. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب ۴ و ۴.۵ درصد است و در سررسید، معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (۱۰ درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.خبرها  حاکی از آغاز فروش این گواهی سپرده در شعب همه بانک ها است، البته این خریداران این گواهی ها باید بدانند که گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز به معنای فروش اوراق نیست و نوعی سپرده گذاری محسوب می شود.

بر همین اساس خریداران این گواهی بر اساس مقررات بانک مرکزی در بانک ها افتتاح حساب کرده و به قیمت میانگین یک ماه قبل که در سامانه سنا به ثبت رسیده سپرده گذاری انجام می دهند به عنوان مثال اگر میانگین قیمت دلار در سامانه سنا در یک ماه معادل ۴۶۰۰ تومان باشد برای سپرده گذار در ازای هر ۴۶۰۰ تومان یک دلار محاسبه می شود. همچنین به سپرده گذاران در پایان دوره سپرده گذاری بر اساس متوسط یک هفته قبل سامانه سنا که عددی متفاوت با نرخ خرید آن است سود و سپرده بعلاوه ۴ تا ۴.۵ درصد معادل ریالی آن در روز سر رسید ارایه می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: