کد خبر: ۱۲۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - 15 February 2018
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در پنج سال گذشته برای توسعه فناوری اطلاعات بیش از 200 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شد و اکنون از نظر شمار کاربران اینترنت همراه در منطقه بی نظیریم و ضریب نفوذ تلفن همراه توسعه چشمگیری یافته است.
 بانكداري ايراني وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در پنج سال گذشته برای توسعه فناوری اطلاعات بیش از 200 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شد و اکنون از نظر شمار کاربران اینترنت همراه در منطقه بی نظیریم و ضریب نفوذ تلفن همراه توسعه چشمگیری یافته است.

به گزارش پنجشنبه تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «محمدجواد آذری جهرمی» در جشنواره وب و موبایل افزود: از یکصد میلیون دستگاه گوشی موجود در کشور 60 میلیون دستگاه هوشمند است.

وی یادآوری کرد در گذشته نسبت به فناوری اطلاعات به چشم کالای لوکس نگاه می کردند، به گونه ای که در آن دوران اشتراک 128 کیلوبیت کافی دانسته می شد، سه میلیون مشترک ADSL و 300 هزار مشترک اینترنت موبایل داشتیم، 

** ظرفیت رشد 10 برابری در حوزه زیرساخت 
آذری جهرمی تصریح کرد: انحصار ذاتی شرکت مخابرات قانونی نیست اما به دلیل سرمایه گذاری های زیادی که در زمان دولتی بودن انجام شده است، وجود دارد. با این همه برآوردها حاکی است که ظرفیت رشد 10 برابری را در حوزه زیرساخت بخش ثابت داریم. 

وی اضافه کرد: شتاب وابستگی به فناوری اطلاعات در سال های آینده به دلیل سه ضلعی داده های بزرگ، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بیشتر می شود تا تحولات بزرگی در دنیا رخ دهد. 
وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات گفت: هرساله نرخ ثابت 10 درصدی در بخش وب سایت ها وجود دارد؛ درحالی که سرویس های موبایل رشد دوبرابری دارد.

وی تاکید کرد با وجود رشد شاخص ها توسعه لازم متناسب با برنامه های خود در بخش فناوری اطلاعات انجام نشده است و افزود: مطابق نتایج اولیه کالبدشکافی ها، فناوری اطلاعات در برخی حوزه ها چون سلامت که اقتصاد بزرگی دارد و‌ در بهبود زندگی مردم اثرگذار است، نتوانست رشد کند. البته در حوزه های گردشگری و‌حمل و نقل رشد خوبی داشتیم. 

آذری جهرمی با اعلام اینکه در دنیا کیفیت شبکه زیرساخت بر پایه خدمات آن تامین می شود، اضافه کرد: بخشی از کیفیت به دلیل جبر فناوری از میان می رود؛ مانند صنعت بازی های رایانه ای که به دلیل دوری مسیر، میزان تاخیر در ارسال و دریافت اطلاعات 40 تا 60 میلی ثانیه می شود که در این صورت برای بهبود کیفیت باید محتوا را به مشترک نزدیک کرد؛ هرچند با فناوری های نسل سوم، چهارم و ‌پنجم این زمان تاخیر کاهش پیدا کرده است. 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در کشور بعد از ایجاد هفت نقطه تبادل اینترنت (آی.ایکس.پی) به شبکه های تحویل محتوا (سی.دی.ان) و کلودها (فضای ابری) نیاز داریم، تصریح کرد: اگر اکنون ترافیک آی.ایکس.پی ها را در کشور مقایسه کنیم متوجه می شویم مثلا ترافیک در تهران 20 برابر مشهد است؛ زیرا در مشهد کلود و سی.دی.ان کمتر داریم و هنوز اقتصادی نیست که باید فعالان این حوزه را به فعالیت در این حوزه ها تشویق کنیم. 

وی اضافه کرد: نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد حفظ حقوق‌کاربران است که باید در قالب شرایط ضمن عقد، حقوق‌مشترک با عنوان قوانین حقوقی مستند و در زمان ارایه سرویس به مشترک ارایه شود. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به فعالان عرصه فناوری اطلاعات و‌کسب و کارهای نوپا توصیه کرد بکارگیری کارشناس شبکه و مشاور حقوقی را جدی بدانند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: