کد خبر: ۱۲۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - 15 February 2018
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره موضوع ترابرد اپراتورها توضیح داد: روند ترابرد در چندین مرحله صورت می‌گیرد و بین مشترک که گوشی دارد و بین اپراتور میزبان و میهمان کدهایی ردوبدل می‌شود. البته در صورتی که در این خصوص خلافی صورت گرفته باشد باید شکایت آن را به سازمان تنظیم مقررات برد.

بانكداري ايراني وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره موضوع ترابرد اپراتورها توضیح داد: روند ترابرد در چندین مرحله صورت می‌گیرد و بین مشترک که گوشی دارد و بین اپراتور میزبان و میهمان کدهایی ردوبدل می‌شود. البته در صورتی که در این خصوص خلافی صورت گرفته باشد باید شکایت آن را به سازمان تنظیم مقررات برد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جشنواره وب و موبایل در جمع خبرنگاران با اشاره به  اطلاعات مشترکان که ‌ممکن است از طریق اپراتورها در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته باشد، گفت‌: اگر با مهندسی اجتماعی به نوعی سر مخاطب کلاه گذاشته باشند که طبیعتا خود اپراتور این کار را نمی‌کند باید این موضوع را بررسی کرد که دامنه آن چه بوده است و در فضای کلی نمی‌توان درباره آن صحبت کرد. اما تبعا این کار درست نیست و نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید آن را بررسی کند.

تماس‌های تبلیغاتی هم باید نظام‌مند شوند
وی با اشاره به لزوم راهی برای تبلیغات و بازاریابی کسب‌وکارها به نحوی که مزاحمتی برای مشترکان ایجاد نکند، خاطرنشان کرد: کسب‌وکارهای نوپا برای تبلیغات خود یا باید سراغ صداوسیما بروند که هزینه‌اش بالاست، یا تبلیغات محیطی که میزان دیده شدنش کم است و تبلیغات بعدی ظرفیت فضای مجازی است که اگر کانال مشروعی با چارچوب مشخص نداشته باشیم، ایجاد آفت خواهد کرد. از جمله سراغ مطالب غیراخلاقی می‌روند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر گسترش تلفن همراه میان مردم به عنوان راهی برای تبلیغات بیان کرد: برای این موضوع باید راهکارهای قانونی و مشروع با رضایت مشترک ایجاد کرد. به همین علت ما مصوبه‌ای را مبنی بر اینکه مشترک قبل از دریافت پیامک خودش آن را انتخاب کند داشته‌ایم؛ لیستی از موضوعات پیامکی در اختیار مشترک قرار می‌گیرد که باید نسبت به آن تمایل خود را به دریافت پیامک‌هایی که نیاز دارد اعلام کند.

آذری جهرمی با بیان اینکه باید برخورد با کسانی که راهکارهای قانونی پیامک‌های تبلیغاتی را دور می‌زنند تشدید کرد، درباره تماس‌های تبلیغاتی نیز ‌توضیح داد: با این کار کسب‌وکارها به سمت تماس‌های تبلیغاتی رفتند. بنابراین وقتی ما راه پیامک را می‌بندیم آنها به سمت صوت می‌روند، باید نظام صحیح ایجاد کرد. امروز کسب‌وکارها می‌توانند با مصوبه‌ای که سازمان تنظیم ابلاغ می‌کند از اپراتورها خدمات بگیرند.
وی ادامه داد: بر مبنای این مصوبه، ما سامانه تقاضای دریافت پیامک تبلیغاتی راه‌اندازی کردیم و براساس آن مشترک می‌تواند با رضایت قبلی نسبت به دریافت پیامک‌هایی که متقاضی آن است اقدام کند. با این مصوبه، به زودی مشکل دریافت پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته برای مشترک حل خواهد شد و این پیامک‌های سیاه به پیامک‌های سفید با رضایت مشترک تبدیل می‌شود.

در موضوع USSDها باید به منافع و امنیت مردم توجه شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه استفاده از کدهای دستوری موبایل (USSD) در همه کشورها محدود شده، همچنان در ایران بر استفاده از آنها پافشاری می‌شود، گفت: برخی از اصناف می‌خواهند کاسبی خود را روی سرویس‌های اپلیکیشنی ببرند و با USSD مخالفند و برخی دیگر کسب‌وکارشان با این کدهای دستوری است و اخبار را به سمت این موضوع هدایت می‌کنند. ما نمی‌توانیم این موضوع را براساس سلیقه این اصناف در نظر بگیریم بلکه باید به منافع مردم توجه کنیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه امروز اینترنت برای تمام مناطق روستایی و جاده‌ای قابل دسترسی نیست، افزود: از آنجایی که درصد بالایی از فروش کارت‌های شارژ از طریق خدمات USSD در این مناطق انجام می‌شود. بنابراین نمی‌توانیم یک‌شبه تصمیم بگیریم که مکانیزم‌ تغییر کند. همچنین در صورتی که این سرویس را قطع کنیم ممکن است عده‌ای که کسب وکارشان بر پایه اپلیکیشن موبایل محور پرداخت است به یکباره شاهد سرریز بازار به سمت خدماتشان ‌شوند و از طرفی عده‌ای که در حوزه USSD خدمات می‌دادند ورشکست ‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: البته موضوع ما مربوط به سود و ورشکستگی نیست؛ نکته این است که مکانیزم بانک مرکزی این بوده که دغدغه امنیت داشته و ما هم باید این دغدغه را برطرف کنیم. مردم باید بدانند آنچه استفاده می‌کنند دارای امنیت است و اگر هم قرار است که این سرویس به صورت کلی حذف شود با یک شیب آرام مردم را به سمت استفاده از خدمات دیگر سوق دهیم و نباید به یکباره این سرویس را حذف کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: