کد خبر: ۱۲۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - 23 January 2018
اروپا باید خود را برای یک ماراتن سرنوشت ساز آماده کند. ماراتنی که اتحادیه اروپا را ناگزیر به رویارویی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای متقاعد ساختن او جهت ماندن در برجام می‌کند.
بانكداري ايراني - روزنامه آرمان در گزارشی، نوشت: اروپا باید خود را برای یک ماراتن سرنوشت ساز آماده کند. ماراتنی که اتحادیه اروپا را ناگزیر به رویارویی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای متقاعد ساختن او جهت ماندن در برجام می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: پیش زمینه این ماراتن تهدید اخیر ترامپ به اروپا و تعیین ضرب‌الاجل سه‌ماهه برای انتخاب دو گزینه، اصلاح برجام یا خروج آمریکا از توافق بوده است. به همین دلیل اروپا این روزها به دنبال راهی جهت متقاعد کردن ترامپ برای ماندن آمریکا در توافقی بدون بازگشت و تغییر است. بر این اساس سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در یک گفت‌وگوی رادیویی با بیان اینکه قطعا در 4 ماه آینده چالش‌های جدیدتری خواهیم داشت، گفت: ما هنوز هیچ‌ جمع‌بندی مشخصی در اروپا نداریم برخی از آنها این ایده را دارند و فکر می‌کنند اگر امتیازاتی به ترامپ در موضوعات غیر برجامی بدهند، می‌توانند او را در برجام نگه دارند. 

از سویی در برنامه‌ای تلویزیونی به مناسبت دومین سالگرد اجرایی شدن برجام یک کارشناس مدعی شده است که قلب راکتور اراک با سیمان پر شده است. به همین دلیل حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای کشورمان در واکنش ادعای این کارشناس اظهار کرد: 1+5 اصرار داشت قلب راکتور به خارج از ایران منتقل شود اما ما اجازه ندادیم هیچ‌یک از تجهیزات هسته‌ای کشور به خارج فرستاده شود.

**سیاست اشتباه
اعضای توافق هسته‌ای به ویژه اتحادیه اروپا که برجام به تعبیر کارشناسان برای این اتحادیه فراتر از منافع اقتصادی است، به دنبال راهی برای متقاعد ساختن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا جهت ماندن واشنگتن در برجام هستند. از این رو، از همه راه‌های موجود برای نگه داشتن ترامپ در برجام و حفظ توافق هسته‌ای استفاده می‌کنند. به همین دلیل روز گذشته سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه قطعا در 4 ماه آینده چالش‌های جدیدتری خواهیم داشت، گفت: ما هنوز هیچ‌ جمع‌بندی مشخصی در اروپا نداریم. 

برخی از آنها این ایده را دارند و فکر می‌کنند اگر امتیازاتی به ترامپ در موضوعات غیر برجامی بدهند، می‌توانند او را در برجام نگه دارند که این یک سیاست کاملا غلط است و حتما نتیجه معکوس خواهد داشت ‌و ما این را به صراحت به اروپا هم گفته‌ایم. البته جمع‌بندی مشخصی در داخل اروپا نسبت به این موضوع هم وجود ندارد. 

معاون ظریف در یک گفت‌وگوی رادیویی خبر منتشر شده در رسانه‌ها را که ایران با آلمان و انگلیس و... درباره مسائل موشکی مذاکره کرده است، رد کرد و گفت: این خبر صحت ندارد. او با اظهار اینکه آلمان یکی از طرف‌های اقتصادی و سیاسی مهم برای ‌جمهوری اسلامی ایران است، افزود: بعد از برجام روابط ما با آلمان شکل گسترده‌تری به خود گرفته است. به گفته معاون ظریف موضوعات منطقه‌ای ما مذاکره ندارد و در این رابطه مذاکره‌ای نداریم. 

عراقچی با بیان اینکه رایزنی‌های سیاسی بین ما و تمامی کشورها همیشه بوده و هست، خاطرنشان کرد: از سال گذشته رئیس‌جمهور آمریکا برای از بین بردن برجام و یا اصلاحش، در قدم اول خواستند شرایط را برای ایران سخت کنند تا ایران خودش از برجام خارج شود در قدم بعدی تلاش کردند که اروپاییان را راضی کنند که از برجام خارج شوند و بعد توپ را در زمین کنگره آمریکا انداختند که موفق نبودند. در طول یک سال گذشته کشورهای اروپایی مدافع برجام و در کنار ‌جمهوری اسلامی ایران و در مقابله با آمریکا بودند. رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: این میزان اختلاف امروز میان اروپا و آمریکا بی‌سابقه بوده است. ترامپ در شورای امنیت ایران را تحت فشار قرار داد هم در بحث موشکی و هم در آشوب‌های اخیر که مجددا نافرجام ماند. 

او با بیان اینکه در طول یک سال گذشته با اروپا مشورت‌های نزدیکی داشتیم، گفت: ما نمی‌گوییم اروپا بین آمریکا و ایران، ایران را انتخاب می‌کند اما ما راجع به بحث برجام صحبت می‌کنیم. اروپاییان می‌دانند که اگر برجام را کنار بگذارند اعتبار خود را در جامعه بین‌الملل از بین می‌برند.

**واکنش به یک ادعا
طی روزهای اخیر در برنامه‌ای تلویزیونی به مناسبت دومین سالگرد اجرایی شدن برجام یک کارشناس مدعی شده است که قلب راکتور اراک با سیمان پر شد که این اظهارات او و برخی دیگر از سخنان با واکنش وزارت خارجه و مذاکره‌‌کنندگان هسته‌ای کشورمان مواجه شد. به همین دلیل حمید بعیدی‌نژاد مذاکره‌‌کننده هسته‌ای کشورمان در سلسله توییت‌هایی‌ نوشت: پس از اجبار اعضای ١+٥ به پذیرش حفظ ماهیت آب سنگین راکتور اراک و مدرن‌سازی آن، آنها اصرار داشتند چون جهت مدرن سازی، قلب موجود راکتور یا همان کالندریا با قلب جدید مدرن تعویض می‌شود، برای جلوگیری از سوء استفاده یا استفاده احتمالی، قلب موجود باید به خارج از ایران ارسال شود اما ایران مخالفت کرده و اعلام کرد هیچ‌یک از تجهیزات هسته‌ای خود را به خارج نمی‌فرستد. 

او نوشته: بعد از گفت‌وگوی طولانی نتیجه آن شد که راهی فنی پیدا شود که فقط امکان استفاده فوری مجدد از کالندریا وجود نداشته باشد. آنها پیشنهاد دادند که محفظه فولادی کالندریا با جوشکاری به چند تکه بریده شود. اما ایران با این پیشنهاد نیز مخالفت کرد و اعلام کرد که قصد دارد محفظه را به عنوان محصول خلاقیت دانشمندان هسته‌ای برای بازدید عموم در موزه حفظ کند. 

در آخرین مرحله پیشنهاد شد که فقط منافذ کالندریا و نه خود آن، با سیمان پُر شود تا امکان استفاده «فوری» از آن وجود نداشته باشد. پیش از این بعیدی‌نژاد در توییتی دیگر نوشته بود: حفظ ماهیت آب سنگین راکتور اراک و مدرن سازی آن از مهم‌ترین نتایج و افتخارات برجام برای ماست. سازمان جنگ روانی صهیونیسم جهانی برای تبدیل این پیروزی به شکست، تمثیل ساختگی پر کردن قلب راکتور با سیمان را مطرح کردند که خبرنگاران در بازدید به دروغ بودن آن پی بردند. مراقب توطئه دشمن باشیم.

*منبع: روزنامه آرمان؛ 1396،11،3
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: