کد خبر: ۱۲۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۶ - 16 January 2018
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست می‌گوید تا یکی دو هفته‌ی آینده جلیقه‌های ضد گلوله در اختیار محیط‌بانان سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند با قدرت بیشتری با شکارچیان متخلف و افراد سودجو و قانون‌شکن مقابله کنند.
  بانكداري ايراني -فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست می‌گوید تا یکی دو هفته‌ی آینده جلیقه‌های ضد گلوله در اختیار محیط‌بانان سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند با قدرت بیشتری با شکارچیان متخلف و افراد سودجو و قانون‌شکن مقابله کنند.

روزنامه آفرینش در سرمقاله ای به قلم آذر فخری آورده است: اولین سوالی که با شنیدن این سخنان، به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا به‌راستی محیط‌بانان ما، که حافظ پارک‌های ملی و منابع طبیعی این سرزمین هستند و در خط مقدم مبارزه با شکارچیان قرار دارند، تا کنون به اولیات این جنگ و ستیز، مجهز نبوده‌اند؟

چگونه ممکن است، این سربازان که تعدادشان معمولا بسیار کمتر از شکارچیان است و اغلب تنها و تک‌نفره برای گشت‌زنی می‌روند، هنوز از وسایل ایمنی لازم برخوردار نیستند و اساسا چه میزان بودجه در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد، که این سازمان، با آهستگی و گاه ناتوانی نیز، پیش می رود و عملا جز همین محیط‌بانان جان‌برکف، نیرو و تجهیزات خاص دیگری برای حفاظت از منابع طبیعی ندارد. 

هنوز مدت زیادی از مشتعل و به‌خاکستر بدل‌شدن بخش زیادی از جنگل‌های سرخدار، نگذشته است و می دانیم که علت دامنه‌دار بودن و طولانی‌شدن این آتش‌سوزی، نبود تجهیزات لازم و عدم همکاری دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها با سازمان محیط زیست بوده است.

اگر برای حداقل یکی از مسئولان یا نهادها، حضور و وجود چنین سازمانی در کنار حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مهم و دغدغه‌ی وجدانی می‌بود، امروز شاهد تجهیز این سازمان به انواع تجهیزات نظامی و امنیتی لازم بودیم. آن‌هم در جایی که هنوز فرهنگ حفاظت از محیط زیست،آن‌چنان که باید و شاید، در بین همگان جا نیفتاده و شکارچیان، در پی به‌دست آوردن گوشت خوش‌خوراک و یا گونه‌های کمیاب، به‌جان حیات وحش این سرزمین می‌افتند.

مسلم است که این سازمان، برای عملکرد بهتر نیاز به نیروی انسانی و لاجرم تجهیزات مناسب و کارآمد و به‌روز شده تری دارد. اما عملا بنا به اظهار مسئولان سازمان، بودجه‌ای که در اختیار آنان قرار می‌گیرد، کفاف استخدام نیرو و تهیه تجهیزات را نمی‌دهد. اگر چه به اذعان همین مسئولان، پنجاه در صد بودجه‌ی سازمان محیط زیست، صرف تامین نیروی انسانی می‌شود، اما محیط‌بانان ما، از نظر تجهیزات نظامی از شکارچیان عقب‌تر هستند و چنین است که گاهی خود آنان شکار شکارچیان می‌شوند و به شهادت می‌رسند. شهادت 120 محیط‌بان در طول این سال‌ها خود گواه روشنی است بر عقب‌ماندگی نظامی و امنیتی این سربازان حافظ محیط زیست.

سازمان محیط زیست و تامین بودجه‌ی لازم برای تجهیز انسانی و نظامی آن، بسیار مهم است و لازم است که در تعیین بودجه برای چنین سازمانی، گشاده‌دستی و مسئولیت بیشتری از سوی مسئولان رده‌‌بالا، دیده شود. چراکه با وجود بحران‌های زیست‌محیطی فراوان، زمین‌خواری و جنگل‌تراشی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع که اطفای آن‌ها گاه غیر ممکن می‌شود، شکارها‌ی بی رویه و ... داشتن نیروی انسانی آگاه و تعلیم‌دیده به همراه تجهیزات سخت افزاری از اولویت‌های این سازمان است که باید به‌صورت فوری و اورژانسی به آن‌ها رسیدگی شود. 

*منبع:روزنامه آفرینش،1396،10،26
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: