کد خبر: ۱۲۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۶ - 10 January 2018
رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با اجرا آیین‌نامه صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان، میزان مصرف انرژی تا سال 99 برای دستگاه‌های اجرایی به رده F برچسب انرژی خواهد رسید.
 بانكداري ايراني -رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با اجرا آیین‌نامه صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان، میزان مصرف انرژی تا سال 99 برای دستگاه‌های اجرایی به رده F برچسب انرژی خواهد رسید.
 
به گزارش میزان، بهروز محمدکاری در خصوص جزئیات آیین‌نامه اجرایی صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان گفت: میزان مصرف انرژی تا سال 99 برای دستگاه‌های اجرایی به رده F برچسب انرژی برسد که این میزان پایین ترین رده موجود گزارش شده است.

وی در ادامه به اقداماتی که دسته‌های اجرایی برای رسیدن به این هدف باید در پیش بگیرند اشاره و بیان کرد: اقدامات مختلفی باید بر روی نمای ساختمان، موتورخانه و یا استفاده از انرژی خورشیدی صورت بگیرد که هر یک از این موارد بودجه مخصوص به خود را می‌طلبد که این امر باید در بودجه سنواتی لحاظ شود.

رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: شرکت‌هایی که به‌صورت تخصصی صلاحیت آنها تأیید شده باید طبق آیین‌نامه مراجع مربوطه اقدام به خدمات‌رسانی برای متقاضیان کند.

محمدکاری در خصوص نظارت صحیح بر روی اجرای این آیین‌نامه گفت: سیستم نظارت عالیه بر روی عملکرد شرکت‌ها وجود دارد و برای شرکت‌هایی که مالکیت حقیقی دارند فرایند دیگری برای آنها در نظر گرفته شده که با تعریف بسته تشویقی از سوی وزارت نیرو، نفت و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تا سه ماه پس از ابلاغ آیین‌نامه (فروردین) تدوین خواهد شد.

وی در خصوص نقاط قوت این آیین‌نامه اظهار کرد: در آیین‌نامه‌های پیشین خلاء ارائه راهکار به‌صورت صریح و به‌ وضوح قابل مشاهده بود که این نکته در آیین‌نامه جدید مرتفع شد، همچنین برای ساختمان‌های جدیدالاحداث نیز مطرح کردن رده‌ّبندی باعث شکل‌گیری رقابت بین سازندگان ایجاد شود.

رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: با اجرای این آیین‌نامه ساختمان‌های جدیدالاحداث ممیزی می‌َشوند و تمام نکات مربوط به مبحث انرژی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت رتبه نهایی به آنها تعلق می‌گیرد.

محمدکاری در خصوص میزان مصرف انرژی در دستگاه اجرایی گفت: متأسفانه اطلاعات دقیقی در خصوص مصرف انرژی در بخش‌های مختلف به‌صورت تفکیک شده وجود ندارد اما براساس آمار کلی حدود 450 کیلووات ساعت بر متر مربع در سال مصرف ساختمان‌ها است که این میزان مصرف تمام ساختمان‌ها اعم از اداری، تجاری، مسکونی و ... را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این آیین‌نامه می‌توانیم به صورت تفکیک شده مصرف انرژی در ساختمان‌های مختلف را داشته باشیم اعلام کرد: امیدواریم با اجرای مبحث 19 برای ساختمان‌های جدیدالاحداث تا حدود 50 درصد کاهش مصرف انرژی را داشته باشیم.

رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: به دلیل پایین بودن قیمت انرژی حساسیت مورد نیاز برای مصرف انرژی در کشور وجود ندارد و در مقام مقایسه مصرف انرژی در کشورهایی با اقلیم مشابه ایران به‌طور تقریبی یک سوم مصرف انرژی کشور ما گزارش شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد در کنار مبحث انرژی ساختمان موضوع بیمه ساختمان نیز پیگیری شود تا خریداران از رعایت حداقل استانداردهای مربوطه در زمان ساخت مسکن خود اطمینان حاصل کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: