کد خبر: ۱۲۳۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 03 January 2018
روزنامه اعتماد در گفت‌ وگویی با هاشم صباغیان وزیر کشور دولت بازرگان، نوشت: ایشان همواره اهل دفاع از حق بود و هرجا تشخیص می‌داد حقی پایمال شده و او می‌تواند احقاق حق کند سعی می‌کرد حق ضایع شده را استرداد کند.
بانكداري ايراني - روزنامه اعتماد در گفت‌ وگویی با هاشم صباغیان وزیر کشور دولت بازرگان، نوشت: ایشان همواره اهل دفاع از حق بود و هرجا تشخیص می‌داد حقی پایمال شده و او می‌تواند احقاق حق کند سعی می‌کرد حق ضایع شده را استرداد کند.

در گزیده ای از این گزارش آمده است: روز گذشته علی‌اکبر معین‌فر، بنیانگذار وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران چشم از جهان فروبست. «هاشم صباغیان» وزیر کشور دولت مهندس بازرگان معتقد است او همواره در راه حق طلبی قدم برداشت و هرگاه احساس می‌کرد حقی نا حق شده است تمام تلاش خود را برای احقاق حق می‌کرد.

**شناخت شما از مرحوم معین‌فر چه مقدار بود؟
خبر فوت آقای معین‌فر یکی از تلخ‌ترین خبر‌هایی بود که این روز‌ها شنیده‌ام. سابقه دوستی و همکاری من با مرحوم معین‌فر نزدیک به ٦٠ سال است از این رو درگذشت ایشان برای من بسیار دردناک بود.

ایشان بنیان گذار وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و نخستین وزیر نفت ایران بودند. از دیگر سوابق ایشان حضور در سازمان برنامه و بودجه بود که در آن جا نیز رییس سازمان شدند. ایشان در دوران مرحوم مهندس بازرگان نقش بسزایی در دولت داشتند.

**مهم‌ترین ویژگی اخلاقی آقای معین‌فر چه بود؟
ایشان همواره اهل دفاع از حق بود و هرجا تشخیص می‌داد حقی پایمال شده و او می‌تواند احقاق حق کند سعی می‌کرد حق ضایع شده را استرداد کند. خیلی‌ها اهل استفاده از حق هستند اما زمانی که می‌خواهند از حق دفاع کنند اگر متوجه شوند به خودشان ضرری وارد می‌شود از احقاق حق منصرف می‌شوند اما ایشان اینگونه نبودند و بارها مسائل مختلفی پیش آمده بود و ایشان از این حق دفاع می‌کرد.

**آیا اینکه گفته می‌شود ایشان عضو هیچ حزبی نبودند، درست است؟
بله درست است. ایشان هیچگاه حزب خاصی را انتخاب نکرد و به عضویت هیچ حزبی در نیامد. ایشان تعلقات خاطری به ملی مذهبی‌ها داشت و در مواقعی از نهضت آزادی و گروه‌های ملی‌مذهبی دفاع می‌کردند اما اینکه عضویت حزب و گروهی را بپذیرند خیر.

**پس از دوران مسوولیت چه فعالیت‌هایی داشتند؟
مرحوم معین‌فر پس از دوری از حاکمیت، مشغول مطالعه و نوشتن بودند. اخیرا کتابی توسط وزارت نفت منتشر شده که به بیان اقدامات مهم ایشان در حوزه نفتی اشاره شده است. ایشان بنیانگذار وزارت نفت بودند و با تلاش ایشان شرکت نفت به وزارت نفت تبدیل شد.

**آیا خاطره خاصی از دورانی که شما به عنوان وزیر کشور و مرحوم معین‌فر به عنوان وزیر نفت در دولت حضور داشتید به یاد دارید؟
من به همراه مرحوم معین‌فر در جلسات هیات دولت حضور داشتیم و در آن جا اگر طرح و لایحه‌ای مطرح بود و ایشان احساس مسوولیت می‌کردند نظر خود را صریح و بدون توجه به آنکه ممکن است کسی از این نظرات دلخور شود بیان می‌کردند. ایشان دارای صراحت لهجه‌ای خاص بودند که همین موضوع ایشان را متمایز کرده بود. 

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،10،13
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: