کد خبر: ۱۲۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۶ - 27 December 2017
جریان‌های سیاسی موسوم به چپ و راست یا اصلاح‌طلب و محافظه‌کار در طول سال‌های گذشته همواره با تحولات سیاسی نقش تاثیر‌گذاری داشته‌اند.
 بانكداري ايراني - جریان‌های سیاسی موسوم به چپ و راست یا اصلاح‌طلب و محافظه‌کار در طول سال‌های گذشته همواره با تحولات سیاسی نقش تاثیر‌گذاری داشته‌اند.

روزنامه اعتماد در سرمقاله ای به قلم الهه کولایی، آورده است: همان‌گونه که در طیف راست می‌توان انتظار داشت و در طیف چپ به چشم می‌خورد واقعیت آن است که مجموعه‌ای از نیرو‌های سیاسی با دیدگاه‌های متنوع در میان آنها قرار گرفته‌اند که در میان آنها طیف رادیکال تاکنون هزینه‌های گزافی را بر کشور تحمیل کرده‌اند. نتیجه رویکرد تندرو‌ها در هر دو جریان، سیاست زده شدن فضای کشور و حتی کاهش مشارکت مردم در سپهر سیاسی بوده است. جامعه ما در سطح داخلی و خارجی با دشواری‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

در عرصه اقتصادی این مشکلات شکل پیچیده‌ای به خود گرفته است، در سطح منطقه رقبای ما که در سال‌های گذشته سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه کشور ما اتخاذ کرده‌اند با استفاده از فضای به وجود آمده در امریکا تلاش می‌کنند فشار‌های گوناگونی را به کشور وارد کنند. به نظر می‌رسد سیاستمدار‌های جریان محافظه‌کار یا به اصطلاح راست امروز آن نکات را در سطح داخل و خارج مورد توجه قرار داده‌اند. آنها می‌کوشند تا با گشودن فضای گفت‌وگو، راه را برای تحقق منافع عمومی مردم و مصلحت کشور باز کنند.

به نظر می‌رسد با وجود برخی تردید‌ها و انکار‌ها در برابر پیشنهاد گفت‌وگو و ایجاد فضای مسالمت‌آمیز برای بیان مطالبات مردم و یافتن راهکار و سیاست‌های مناسب برای کاهش فشار بر مردم و گشودن مسیر‌های بهبود همه‌جانبه شرایط کشور، آن گروه از سیاستمدار‌های معقول در میان جریان راست را به حرکت درآورده باشد تا با نشان دادن علایمی از تمایل به باز شدن فضای گفت‌وگو در کشور، شرایط را برای بهبود فضای عمومی و سیاسی کشور مهیا کنند. 

واقعیت آن است که بحرانی بودن شرایط داخلی و خارجی حکم می‌کند که همه ظرفیت‌های داخلی به جای رقابت‌های سیاسی و حتی دشمنی‌های سیاسی وارد فضای رقابتی سالم شوند و جریان‌های اصلی سیاسی در کشور بتوانند با محور قرار دادن علایق و مطالبات مردم که مصالح نظام نیز آن را حکم می‌کند توان و ظرفیت خود را برای کاهش مشکلات و ایجاد شرایطی مناسب در جهت تامین مطالبات مردم به کار گیرند. 

تجربه چهار دهه گذشته نشان داده مردم بالاترین سرمایه سیاسی در کشور به شمار می‌آیند و جریان‌های سیاسی باید پیش از هرچیز اولویت خود را در فضای سیاسی کشور پاسخ به مطالبات مردم به ویژه در عرصه اقتصادی و حوزه‌های گوناگون قرار دهند و اجازه ندهند جریان‌های تندرو در هر دوطیف با تیره کردن فضای سیاسی، راه را بر آشتی ملی ببندند تا اهداف خاص و محدود باندی و جناحی خود را بر مصالح و منافع عمومی غالب کنند.

*منبع:روزنامه اعتماد،1396،10،6
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: