کد خبر: ۱۲۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۶ - 23 December 2017
بانكداري ايراني - در 8 ماهه نخست سال جاری سهم تسهیلات برای گردش سرمایه به 62.5 درصد رسید که نسبت به پایان سال 95 حدود 3 درصد کاهش یافته است . این کاهش در مقابل افزایش در بخش های مسکن، ایجاد و سایر تسهیلات رخ داده است .
  بانكداري ايراني - در 8 ماهه نخست سال جاری سهم تسهیلات برای گردش سرمایه به 62.5 درصد رسید که نسبت به پایان سال 95  حدود 3 درصد کاهش یافته است . این کاهش در مقابل افزایش در بخش های مسکن،  ایجاد و سایر تسهیلات رخ داده است . 

به گزارش بانكداري ايراني ، در دوران بعد از رکود اقتصادی که از  سال 91 به این طرف شاهد آن بودیم، اغلب فعالان واحدهای صنعتی  بیش از 70 درصد، مشکلات خود را سرمایه در گردش اعلام کرده اند و با وجود ثبات نسبی اقتصادی و خروج ندریجی از رکود اقتصادی ، هنوز وضعیت تسهیلات سرمایه در گردش به شرایط مطلوبی نرسیده است .  این در حالی است که با تامین سرمایه برای مدتی می‌شود حتی واحدی که دارای بهره وری کمی ، مدیریت ضعیف  و حتی دچار رکود است به تولید ادامه دهد. 

یکی از دلایل این کاهش به مشکلات بانکها بر می گردد  زیرا بانکها خود دارای منابع زیادی برای ارائه تسهیلات نیستند لذا به  بخش های دیگر که ممکن است بازگشت سریع تر نقدینگی را در پی داشته باشد تسهیلات بیشتری می دهند. به عنوان مثال در هشت ماهه نخست سال جاری بخش های خرید شخصی که بعضا سریع تر قابل وصول است حدود 9 درصد تسهیلات اعطا شده است اما به بخش هایی مانند توسعه تنها 4.5 درصد تسهیلات اعطا شده است. علت این اتفاق این است که وقتی که رکود اتفاق می‌افتد دوره بازگشت سرمایه در گردش طولانی تر می‌شود بنابراین وجوهی که از منابع بانکی گرفته شده به زودی بر نمی‌گردد و یا با تاخیر برمی گردد.

در هشت ماهه منتهی به 30 آبان سال 1396 ،  تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۳۵۷۴.۳ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۳۱۳.۲ هزار میلیارد ریال معادل ۹.۶ درصد افزایش داشته است. 

تسهیلات در حوزه سرمایه در گردش در دوره مورد بررسی در سال 95 دو هزارو127 میلیارد ریال بوده که با 4.9 درصد افزایش در سال 96 به دو هزار و 232 میلیارد ریال رسیده است  ما  سهم این نوع تسهیلات در بانکها کاهش یافته و  به دیگر بخش ها واگذار شده است . 

در بانکها در ذیل تامین سرمایه در گردش سرفصل های   مانند مشارکت مدنی  و دارایی ، مشارکت مدنی صاداراتی، جعاله ، گسترش اسناد اعتباری و مشارکت مدنی تامین سرمایه در گردش و کالای سرمایه ایی  قید شده است  لذا می توان حدس زد که یکی از دلایل اصلی کاهش سهم تسهلات سرمایه در گردش در سبد تسهیلات بانک ها به مشکلات برون مرزی بانکها و موضوع تحریم ها و مشکلات مبادلات ارزی است و تا این مشکلات حل نشود شاهد رشد و شکوفایی در بخش های تولیدی به میزان چشم گیری نیستیم. 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: