کد خبر: ۱۱۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - 25 November 2017
بانكداري ايراني -قیمت سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به رقم ۱۳ میلیون و ۹۹۵ هزار ریال رسید و سبب افزایش تقاضا در بازار سکه شد .
بانكداري ايراني -قیمت سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به رقم ۱۳ میلیون و ۹۹۵ هزار ریال رسید و سبب افزایش تقاضا در بازار سکه شد . این افزایش در بازار ازاد در حالی رخ داده است که در بورس کالا افزایش بیشتری را شاهد بودیم تا جایی که هر سکه طلای طرح جدید در سررسید شهریور 97 در یکی از روزهای هفته گذشته ،  با قیمت 16 میلیون و 900 هزار ریال معامله شد این درحالی است که قیمت سکه امامی طرح جدید در بازار نقدی14 میلیون و 300 هزار ریال در همان روز بود ، که برخی از تحلیل گران عامل افزایش بیشتر قیمت سکه را عدم تعادل و توازن بیشتر  قیمت سکه را در بورس کالا اعلام کرده اند.
 
به گزارشبانكداري ايراني   این افزایش حبابی سکه سبب شد تا بانک مرکزی نهایتا به مساله ورود کرده و از طریق بانکهای کارگشایی اقدام به عرضه سکه کند بنابراین احتمال ترکیدن این حباب وجود دارد همانگونه که در بازار فردایی سکه در روز جمعه شاهد افت شدید سکه بودیم. بنابراین خرید سکه در روزهای اخیر توصیه نمی شود و باید خریدان سکه در حال حاضر تا ثبات قیمتی ، دست نگه دارند.
 
چرایی حباب بودن سکه در بازار ایران
بر اساس این گزارش ، قیمت سکه و میزان حباب بودن یا واقعی بودن آن بر اساس قیمت جهانی طلا و قیمت داخلی دلار سنجیدا می شود . در واقع ،  قیمت سکه متغیری وابسته است که با توجه به پارامتر متغیر قیمت جهانی طلا باید محاسبه شود. قیمت طلا بر مبنای واحد هر اونس و بر پایه دلار اعلام می شود. بنابراین دو پارامتر مستقل تعیین کننده در قیمت گذاری سکه، نرخ جهانی طلا و نرخ دلار بازار آزاد هستند. همچنین قابل ذکر است هر اونس طلا معادل 31.103 گرم طلای 24 عیار است در حالی که سکه بهار آزادی (طرح جدید که به نام سکه امامی نیز شناخته می شود) طلای 21.6 عیار یا به اصطلاح عیار 900 در 1000 دارد. وزن هر سکه دقیقا معادل 8.133 گرم است. هم اکنون که این گزارش تحلیلی در حال تهیه است قیمت هر اونس طلا حدود 1280 دلار و نرخ هر دلار در بازار آزاد حدود 4110 تومان است. 

بنابراین هر اونس طلای 24 عیار حدود 5260000 تومان ارزش دارد و بنا به تبدیل هر اونس به گرم، به ارزش حدود 169140 تومانی هر گرم طلای 24 عیار می رسیم. با توجه به عیار پایینتر سکه عملا 0.9 این عدد عیار هر گرم سکه می شود که معادل حدود 152230 تومان خواهد بود. این عدد را در وزن سکه ضرب کنیم ارزش طلای یک سکه بهار آزادی طرح جدید حدود 1238000 تومان می‌شود که برای ضرب سکه حدود 7 هزار تومان حق ضرب در نظر می‌گیرند و به ارزش واقعی 1245000 تومانی سکه می‌رسیم. هم اکنون سکه نقدی در بازار  ۱۳میلیون و ۹۹۵ هزار ریال است و حدود ۱۵۰ هزار تومان حباب داشته و قیمت ان واقعی نیست لذا قیمت سکه کاهش پیدا خواهد کرد.
 
علت ایجاد سکه در هفته های اخیر
محمد حسین ادیب اقتصاد دان ، در گفت و گو با فارس علت این حباب را بدینگونه شرح می دهد : " علت ایجاد حباب در سکه ، مهندسی مالی آن است ، عده بسیار محدودی با ورود سرمایه های نجومی ، اقدام به خرید سکه و بالا بردن مصنوعی آن کرده اند ، در گام بعدی با ایجاد صف در مردم بی اطلاع ، اقدام به فروش موجودی خریداری شده کرده و در مرحله آخر حباب سکه تخلیه شده و مردمی که در این دوره اقدام به خرید سکه کرده اند به شدن زیان می کنند. این روند سالهاست که در بورس جاری است، عده محدودی که از تعداد انگشتان یک دست کمتر هستند کنسرسیومی تشکیل می دهند و سهام ارزانی را خریداری می کنند و سپس خودشان به نام های دیگری اقدام به خرید کرده و قیمت را بالا می برند و به این طریق صف خرید در مردم ناآگاه ایجاد می شود ، در مرحله بعدی با فروش سهام خود از بازی خارج می‌شوند ، معمول این است که در مرحله بعد ، سهم دچار ارزان نمائی می‌شود یعنی از قیمت واقعی خود نیز کمتر ارزش گذاری می‌شود."
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: