کد خبر: ۱۱۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - 25 November 2017
مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا با تشریح آخرین وضعیت معاملات آتی سکه گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۰آبان، بطور میانگین ۸۸۰۰ قرارداد در روز منعقد شده که در دو هفته اخیر، به ۴ برابر حجم معاملات در روز رسیده است.
مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا با تشریح آخرین وضعیت معاملات آتی سکه گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۰آبان، بطور میانگین ۸۸۰۰ قرارداد در روز منعقد شده که در دو هفته اخیر، به ۴ برابر حجم معاملات در روز رسیده است.

علیرضا ناصرپور با اشاره به بازار معاملات آتی سکه طلا به عنوان یکی از بازارهای نقدشونده که چندین سال از راه‌اندازی آن سپری شده به مهر گفت: از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، علی رغم فراز و نشیب‌های بازار دارایی پایه آن یعنی سکه طلا، همواره بازار معاملات قراردادهای آتی سکه طلا یک روند صعودی در حال بهبود بوده داشته و در حال حاضر از عمق مناسبی برخوردار است.

وی افزود: در متون مالی، بازار عمیق به بازاری گفته می‌شود که در آن خرید و فروش به آسانی انجام می‌شود و مدت زمان انتظار برای مبادله ورقه بهادار، به حداقل ممکن کاهش یابد؛ به عبارت دیگرعمق بازار، بر مبنای توان خرید یا فروش تعداد زیادی ورقه بهادار در کوتاه‌ترین زمان بدون تاثیرگذاری شدید بر قیمتها است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در واقع بازار عمیق، بازار نقد شونده‌ها است که هیچ‌گاه سفارش خرید یا فروشی بی‌جواب نخواهد ماند، بر این اساس، عمیق بودن یک بازار به معنی نوسان نداشتن و ثبات قیمتها در آن بازار نیست. چه بسا بازارهای با عمق بالا دارای نوسانات بالایی نیز باشند زیرا اصولاً نوسانات قیمت تحت تأثیر مولفه های بنیادی و نیز نوع تحلیل فعالان بازار از تغییرات آن است به نحوی که در بازار قراردادهای آتی مهمترین و تأثیر گذار ترین عامل در نوسانات قیمت تغییرات قیمت دارایی پایه و به طور مثال سکه طلا است.

ناصر پور در خصوص نقدشوندگی این بازار ها نیز توضیح داد: اصولاً برای سنجش عمق و نقدشوندگی در یک بازار شاخص های دقیق علمی وجود دارد و بیان مطالب کلی تحت عنوان بازار کم عمق بیان دقیقی نیست.اختلاف بین قیمت خرید و فروش (اسپرد) و حجم معاملات و تعداد معاملات رابطه قابل توجهی با نقدشوندگی دارد. علاوه بر این هزینه های معاملاتی و سرعت انجام معاملات نیز در نقدشوندگی تاثیرگذار است بنابراین برای بررسی عمق و نقدشوندگی یک بازار لازم است این شاخصها مورد بررسی قرار گیرند.

اختلاف بین قیمت خرید و فروش

وی با اشاره به ساز و کار این بازار تشریح کرد: بازار قرارداد آتی سکه طلا مانند بسیاری از بازارهای اوراق بهادار در تمامی بورس های مطرح دنیا مبتنی بر سازوکار حراج پیوسته فعالیت می کند.در بازارهای مبتنی بر حراج پیوسته شکاف قیمتی بین سفارش های خرید و فروش در هر لحظه بسیار حائز اهمیت است.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا در پاسخ به سوال وضعیت نقدشوندگی این بازار در حال حاضر چگونه است؟ گفت: در بازار قراردادهای آتی سکه طلا حداقل تغییر قیمت سفارش، ۵۰۰ تومان به ازای هر سکه است. با توجه به قیمت سکه این مبلغ معادل ۰.۰۳ درصد از قیمت سکه است. در نماد تیر سال ۹۷ از زمان راه اندازی این نماد که در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۶ بوده، در بیش از ۹۰درصد دوره معاملاتی اختلاف قیمت خرید و فروش برابر با ۵۰۰ تومان یا همان حداقل اختلاف قیمت خرید و فروش (Tick Size) بوده است.

ناصرپور افزود: در واقع با توجه به این شاخص این بازار در نقدشونده ترین حالت قرار دارد. اهیمت این شکاف قیمیتی ناچیز زمانی مشخص می شود که آن را با نقدشونده ترین اوراق بهادار موجود مقایسه کنید.

تعداد خریداران و فروشندگان

وی در توضیح وضعیت کنونی این بازار گفت: در بازار قراردادهای آتی در روزهای اخیر با توجه به آمار معاملات منتشر شده در سایت بورس کالا در چند روز اخیر تقریبا بیش از 2 هزار خریدار و فروشنده روزانه در نماد شهریور ماه وجود داشته است. بنابراین تعداد خریداران و فروشندگان در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی داشته اند که موضوع نشان از افزایش نقدشوندگی و عمق بازار دارد.

این مقام مسئول به حجم معاملات قراردادهای آتی سکه اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۰آبان ماه میانگین روزانه حجم معاملات در بازار قراردادهای آتی ۸۸۰۰ قرارداد در روز بوده اما در دو هفته اخیر این عدد به بیش از ۳۳ هزار قرارداد رسیده که حاکی از افزایش حدود ۴ برابری حجم معاملات در روزهای اخیر است.

به اعتقاد ناصرپور، این امر، نشان دهنده معامله روزانه بیش از ۳۳۰ هزار سکه در بازار آتی بورس کالا است و با توجه به توضیحات داده شده در مورد عمق بازار که تغییرات قیمتی با افزایش سفارشات خرید و فروش و درنتیجه حجم معاملات همراه است، این موضوع در مورد بازار قراردادهای آتی سکه طلا نیز صادق بوده است.

وی ادامه داد: در واقع اگر با افزایش فعالان بازار و حجم سفارشات خریدار و فروش تغییرات قابل توجه قیمتی اتفاق بیافتد نه تنها نشان از کم عمقی بازار نیست بلکه یکی ازنشانه های عمیق بودن بازار است..

محدودیت در میزان موقعیت های باز مشتریان

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا عنوان کرد: در بازار قراردادهای آتی سکه طلا تعداد موقعیت باز اعم از خرید و فروش که هر مشتری می تواند اخذ کند دارای محدودیت است. در حال حاضر هر مشتری حقیقی در هر نماد معاملاتی میتواند حداکثر ۵۰۰ موقعیت باز داشته باشد و در مجموع تمامی ۵ نماد معاملاتی نیز بیشتر از ۱۰۰۰ موقعیت باز در یک طرف نمی‌تواند داشته باشد.

ناصرپور افزود: همچنین مشتریان حقوقی نیز بر فرض داشتن سرمایه کافی حداکثر تا ۱۰ درصد موقعیت های باز هر نماد معاملاتی میتوانند موقعیت باز اخذ کنند، حتی با این وجود مشتریان حقوقی طی هفته اخیر کمتر از ۳ درصد معاملات را به خود اختصاص داده اند. طبق آمار منتشر شده در سایت بورس کالا بیش از ۹۷ درصد حجم معاملات مربوط به مشتریان حقیقی بوده است.

وی اظهار داشت: وجود محدودیت در تعداد موقعیت های باز هر مشتری نیز عاملی است که مانع از تغییر قیمت توسط یک یا چند مشتری می شود. زیرا یک مشتری در یک نماد معاملاتی بیشتر از ۵۰۰ موقعیت باز نمی تواند اخذ کند که با توجه به حجم معاملات متوسط بیش از ۳۳ هزار قراردادی در دو هفته اخیر تعداد ۵۰۰ قرارداد چیزی حدود ۱.۵ درصد از این حجم می شود که تاثیر بسیار ناچیزی در بازار خواهد داشت.

کارمزدهای معاملاتی خرید و فروش سکه

این مقام مسئول درخصوص دیگر عوامل تاثیر گذار بر عمق بازار قراردادهای آتی تاکید کرد: هزینه های معاملاتی یکی از مواردی است که می تواند بر روی گزینه های نقد شوندگی و در نهایت بر عمق بازار تأثیر گذارد. مقدار کارمزد خرید و همچنین فروش در معاملات آتی سکه طلا در حال حاضر عدد مقطوعی برابر ۳ هزار تومان برای هر قرارداد است که در حال حاضر به صورت درصدی نسبت به میانگین ارزش قرارداد سررسیدهای آتی موجود کمتر از ۰.۰۲ درصد است که کمترین میزان کارمزد معاملاتی بر روی تمامی اوراق بهادار موجود است که طبیعتاً این هزینه معاملاتی ناچیز به افزایش نقد شوندگی بازار کمک می‌کند.

ناصرپور گفت: با توجه به گزینه های مورد بررسی میزان نقد شوندگی و عمق بازار قراردادهای آتی نسبت به بسیاری از بازارها از وضعیت مناسبی برخوردار است. که این امر مرهون سابقه قابل توجه این بازار و نیز حضور گسترده فعالان در این بازار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: