کد خبر: ۱۱۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - 11 November 2017
آن گونه که از شواهد برمی‌آید، حکام عربستان به دنبال ماجراجویی به مراتب بزرگ‌تری از سوریه در سطح منطقه هستند. سناریوسازی برای آغاز جنگی دیگر بیش از هر زمانی دیده می‌شود. در ابتدای این سناریو گویا، فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران گام نخست است تا با استفاده از آن، افکار عمومی را با خود همراه کنند.
بانكداري ايراني - روزنامه قانون در گزارشی نوشت: آن گونه که از شواهد برمی‌آید، حکام عربستان به دنبال ماجراجویی به مراتب بزرگ‌تری از 
در سطح منطقه هستند. سناریوسازی برای آغاز جنگی دیگر بیش از هر زمانی دیده می‌شود. در ابتدای این سناریو گویا، فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران گام نخست است تا با استفاده از آن، افکار عمومی را با خود همراه کنند.

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: ماجرا از استعفای سعد الحریری آغاز شد. در حالی که لبنان در آرامش سیاسی به سر می‌برد به ناگاه خبر استعفای سعد الحریری آن هم در خاک عربستان، مردم منطقه به‌ویژه لبنان را دچار بیم و دلهره کرد. از طرف دیگر پرتاب موشک انصارا.. یمن که در پاسخ به حملات جنایت‌کارانه عربستان و ائتلاف عربی منطقه صورت گرفته‌بود، به نا حق از سوی سعودی‌ها به نام ایران نوشته‌شد. جدای از اینکه چه میزان عربستان در فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران موفق بوده یا خیر، آنچه که در این بین خودنمایی می‌کند مساله توالی این رخدادها در کنار یکدیگر و برنامه‌ریزی آن‌ها در جهت تخریب جمهوری اسلامی ایران در نگاه مردم منطقه است.

**تحریک رژیمی جنگ طلب
با خروج اتباع عربستان از لبنان و پیروی برخی کشورهای حاشیه‌نشین از این طرح، بیم آنکه برنامه‌ریزی شومی برای خاورمیانه در راه باشد بیش از پیش احساس می‌شود. مساله دیگری که در این بین مطرح می شود این است که آیا عربستان و ائتلاف عربی حامی آن آمادگی آتش‌بازی جدید آن هم در منطقه‌ای به مراتب خطرناک‌تر از سوریه را در خود دیده اند یا تحریک ‌کنندگان فرامنطقه‌ای با برنامه‌هایی در جهت خالی کردن جیب عربستان، آن‌ها را به این کار خطرناک سوق داده‌اند. انبارهای پرشده از سلاح‌های غربی، این تصور را در سعودی‌هاایجادکرده که می‌توانند از نتیجه این بازی خطرناک، هدف بزرگی را دنبال کنند.

**تکرار تاریخ؟!
مشابه این مساله سال‌ها پیش در جنگ تحمیلی رخ داد. زمانی که عراق با لشگری آماده و مجهز به سلاح‌های روز با این امید که ایران را به زانو درخواهدآورد دست به آغاز جنگ و اقدامی غیرقابل پیش‌بینی زد. بعث عراق بی‌خبر از آن بود که جهان بین‌الملل تا زمانی او را دنبال خواهدکرد که منافعش را در پی داشته باشد و به این داستان آگاهی نیافته بود که آن‌ها هیچ‌گاه دم به تله نخواهندداد و در خدمت بلندپروازی‌های شخص قرار نمی‌گیرند. با تمام تفاسیر، صدام حسین که آن زمان سرخوش از قدرت پوشالی خود بود، تصمیم گرفت دست به بازی خطرناکی بزند که در نهایت نیز پایانی تلخ برایش در پی داشت. شاید ابهامی در ذهن پیش بیاید که مقایسه این دو قدرت عربی آن هم با فاصله نزدیک به چهل سال، چندان به واقعیت نزدیک نباشد ولی اگر لحظه‌ای شخصیت صدام‌حسین بلندپرواز با ولیعهد جویای نام سعودی را کنارهم قرار دهیم، پی خواهیم برد که این مشابهت سازی چندان دور از ذهن نیست.

**هشدار حزب‌ا...
البته سید‌حسن‌نصرا... نیز روز گذشته در سخنرانی‌اش به اشتباهات و توهمات رژیم سعودی اشاره کرد و خبر داد که این کشور عصبانی است و اسراییل نیز قصد دارد تا با لبنان وارد جنگ شود. جنگی که شاید در نگاه اول، حزب‌ا... را درگیر مبارزه کند ولی بی‌شک ایران، هدف اصلی است.

**زنگ پایان سعودی
آنچه حال باید دید این است که آیا بازیگوشی جدید عربستان در منطقه نیز پایانی مشابه صدام برای شیوخ سعودی به دنبال خواهدداشت یا خاورمیانه فصلی متفاوت با جنگی نوین را در آینده نه چندان دور به خود خواهددید. در همین راستا و برای بررسی تحولات اخیر منطقه، گفت‌وگویی با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل و خاورمیانه داشته‌ایم که در ادامه، مشروح گفت‌وگوی «قانون» با وی درباره تغییرات بیان شده را می‌خوانید.

**عربستان با انجام این اقدامات تنش‌زا، چه هدفی را دنبال می‌کند؟
در واقع با تحولات جدید در محور مقاومت و پیشروی آن‌ها در شرق سوریه و آزادسازی شهر دیرالزور که منجر به پیروزی‌های پیاپی آن‌ها در جبهه نبرد شد، برنامه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تغییر شطرنج منطقه به نفع اسراییل با شکست مواجه شد. فاز جدیدی از فتنه‌انگیزی از طرف مثلث عربستان، آمریکا و اسراییل آغاز شد. در هفته‌های اخیر تحولاتی رخ داد که نشان دهنده آن بود برنامه توسعه‌طلبانه جدیدی از طرف مثلث نام‌برده شده برای پیشبرد اهداف شوم در خاورمیانه آغاز شده است. در ابتدا احضار سعد الحریری و وادار کردن وی به استعفا، زیر پوشش خبری ماهواره و رسانه‌های سعودی و پس از آن مساله پرتاب موشک انصارا...به فرودگاه ملک خالد ریاض، عربستان سعودی را به این مساله سوق داد که با کمک آمریکا جریان‌سازی جدیدی را علیه حزب‌ا.. و ایران آغاز کند. از طرفی گروه چهارده مارس که زیرنظر سعد‌الحریری مشغول است، فعالیت‌هایی را برای اعمال فشار بر حزب‌ا..در لبنان آغاز کرد. پس از خروج حریری، مساله خلع سلاح حزب ا.. به عنوان پیش شرط بازگشت وی در رسانه ها خبرساز شد. از طرف دیگر عربستان سعودی نیز مدعی پرتاب موشک ساخته ایران شده‌است. این ادعاها در حالی اعلام شد که یمن از شروع حملات ائتلاف عربی با محاصره زمینی، هوایی و دریایی مواجه شده‌ به ‌گونه‌ای که حتی ارسال دارو برای مردم یمن غیرممکن شده‌است. 

جای سوال پیش می آید که ایران با وجود محاصره کامل یمن چگونه توانسته موشک بالستیکی را به انصار‌ا..تحویل دهد. فضاسازی صورت گرفته در جهت بحران سازی نوینی شکل گرفته است. به‌نظر می‌رسد عربستان سعودی تحرکات جدیدی را در روز‌های آتی هم در سطح سازمان‌های بین‌المللی و هم در سطح اتحادیه عرب برای محکوم سازی ایران و حزب‌ا.. آغاز خواهدکرد. برخی کشورهای منطقه از جمله امارات، بحرین، اردن و حتی مصر در شمال آفریقا نیز عربستان رادر این راستا کمک خواهندکرد. مجموعه جدید شکل گرفته با کمک آمریکا و اسراییل، علیه ایران و حزب‌ا.. قدم برخواهدداشت. آن‌گونه که از شواهد به نظر می‌رسد شورای امنیت و اتحادیه عرب در روز‌های آتی با صدور قطعنامه و بیانیه‌هایی، تسلیحات حزب‌ا.. را در جهت نابسامانی منطقه در دستور کار قرار خواهند داد. با توجه به بحران‌های اخیر داخلی عربستان که در آن بیش از چهارصد نفر از شاهزادگان مسئولان سعودی بازداشت شده‌اند به نظر می‌رسد عربستان در داخل و منطقه با بحران هویتی مواجه شده که آن را به فرافکنی و فضاسازی علیه ایران و حزب‌ا.. سوق داده‌است.

**راهبرد ایران برای مقابله با برنامه و راهبرد جدید عربستان چه باید باشد؟
ایران باید از طریق افشاگری علیه عربستان و اینکه آل‌سعود عامل بحران‌ها در منطقه بوده و از هم‌پیمانان آمریکا و اسراییل در منطقه به حساب می‌آید، فضاسازی سعودی‌ها را پاسخ دهد. انتظار می‌رود هم رسانه‌ها و هم دستگاه‌های دیپلماسی در جهت افشاسازی علیه عربستان اقداماتی کنند. باتوجه به آنکه عربستان، عامل اصلی ناامنی در عراق، سوریه و یمن بوده‌است، ایران می‌تواند در رابطه با کشتار یمن و جایگاه تخریبی آن در منطقه، نقش سعودی‌ها را در جوامع بین‌المللی مطرح کند.

**نهایت این سناریو‌سازی عربستان سعودی در منطقه، به کجا ختم خواهدشد؟
به نظر می‌آید که عربستان به دنبال جنگ و حمله به حزب‌ا.. است. اگرچه عربستان سعودی به تنهایی قادر به حمله به لبنان نخواهدبود اما آمریکا و اسراییل را در جهت این راهبرد تحریک خواهدکرد. ضمن اینکه عربستان سعی دارد در حوزه جهان عرب و جهان اسلام، افکارعمومی را علیه ایران و حزب‌ا.. قرار دهد. به‌نظر می‌رسد وقوع یک جنگ علیه حزب‌ا.. و حمله به آن در دستور کار قرار خواهدگرفت و خلع‌سلاح حزب‌ا.. و کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه در اولویت برنامه‌های عربستان و رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود. این سناریو از طرف اسراییل، آمریکا و عربستان مورد توافق قرار گرفته‌است و آن‌ها سعی دارند این اقدامات را انجام دهند.

**با توجه به آزادسازی بخش زیادی از شرق سوریه و در تنگنا قرار گرفتن گروه‌های تکفیری، برنامه ای برای گسیل آن‌ها به دیگر کشورهای منطقه به‌ویژه لبنان در دستور کار قدرت‌های مخرب قرار گرفته‌است؟
هدف این است که پس از پاکسازی منطقه بوکمال در شرق سوریه با حمله احتمالی به لبنان، گروه‌های تروریستی در جهت ضربه زدن به حزب‌ا.. به لبنان روانه شوند. یک برنامه‌ریزی خطرناکی است که آمریکا سعی دارد بخشی از گروه‌های تروریستی را به افغانستان منتقل و بخشی دیگر را به لبنان وارد کند. این سناریو به نظر خطرناک‌تر از وجود گروهک‌های تروریستی در سوریه است. بحران سوریه با توجه به تحولات اخیر به نظر می‌آید رو به پایان است و ورود این گروه‌های تروریستی در جهت ضربه‌زدن و فرسودگی حزب‌ا.. از راهبردهای خطرناکی است که در برنامه آن‌ها قرار دارد.

**سرمستی کاذب
همان‌گونه که هانی‌زاده اشاره می‌کند، عربستان سرمست از اقتدار پوشالی شده که در این مدت برای خود ایجاد کرده‌است؛ توهم ژاندارمی در منطقه‌ را دارد و سعی می‌کند با هیاهو، فضا را به سمتی ببرد که اگر جنگ جدیدی در خاورمیانه رخ‌داد هیچ‌کس سران این رژیم را مقصر نداند و انگشت اتهام را به سمت ایران بگیرد. اقدامی که راهبرد جریان عبری- عربی منطقه است و از همین طریق سعی می‌شود تا شکست‌های منطقه‌ای صهیونیست‌های جهانی را کمرنگ کنند. از طرفی با این سنگ‌هایی که به دست دیوانگان عصر جدید است به نظر، باید با برنامه‌ای مشخص برخورد کرد زیرا بی شک منطقه توان تحمیل جنگی جدید را بعد از اتمام بحران سوریه ندارد و این روند دودی دارد که به چشم مردم بی‌گناه خواهد رفت.

*منبع: روزنامه قانون؛ 1396،8،20
برچسب ها: عربستان ، سوریه ، ایران ، جنگ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: