کد خبر: ۱۱۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - 10 November 2017
اسلامی بیدگلی با بیان اینکه بازار سرمایه به عنوان داعیه دار شفافیت در اقتصاد می‌تواند هدایت منابع مالی را به فعالیت‌های خیریه و عام المنفعه به عهده گیرد زیرا بخش بزرگی از فعالیت ها در این بخش دارای شفافیت جدی نیستند.
بانكداري ايراني - اسلامی بیدگلی با بیان اینکه بازار سرمایه به عنوان داعیه دار شفافیت در اقتصاد می‌تواند هدایت منابع مالی را به فعالیت‌های خیریه و عام المنفعه به عهده گیرد زیرا بخش بزرگی از فعالیت ها در این بخش دارای شفافیت جدی نیستند.

سعید اسلامی بیدگلی در گفت وگو با فارس ، با اشاره به موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی و تلاش برای ترویج و اشاعه آن در بازار سرمایه گفت:در این راستا از جمله فعالیت‌های کانون نهادهای سرمایه‌گذاری برگزاری برنامه «سه شنبه‌های رویش» برای معرفی کسب و کارهای کارآفرینی اجتماعی و نیز بازدید از موسسه‌های خیریه دارای پیشینه و اعتبار است.

وی با بیان اینکه بازدید جمعی از مدیران و فعالان بازار سرمایه از آسایشگاه سالمندان و معلولین کهریزک دومین اقدام این کانون پس از بازدید موسسه محک در سال جاری است، عنوان کرد: آسایشگاه کهریزک که به مراقبت و نگهداری از سالمندان، معلولان و بیماران ام‌اس می‌پردازد موضوع مبتلا به جامعه ایرانی است که امروز جوان محسوب می‌شود اما شاخص هرم سنی نشان می‌دهد که 30 سال دیگر جزو جوامع پیر دنیا خواهد بود.

وی با ابراز تاسف از عدم حضور و همراهی برخی از مدیران بازار سرمایه در بازدید از آسایشگاه کهریزک افزود: پیر شدن جامعه ایرانی در دهه‌های آینده بطور حتم معضلاتی برای آینده اقشار مختلف جامعه بویژه با توجه به مشکلاتی که صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری دارند پدید خواهد آورد و گریبان گیر جامعه پیر ایران در دهه‌های آینده خواهد بود. بنابراین توسعه فرآیند یادگیری که در آسایشگاه‌های مشابه کهریزک انجام می‌شود می‌تواند برای فعالان بازار سرمایه آموزنده باشد.

این مقام مسئول در برابر این پرسش فارس که ظرفیت‌های بازار سرمایه چگونه می‌تواند به توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی و خدمات عام‌المنفعه و نیکوکاری کمک نماید؟ پاسخ داد: توسعه نهادهای مدنی که به بهبود کیفیت زندگی در جامعه کمک می‌کنند بطور حتم نیاز به همراهی و همکاری نهادهای مالی و سرمایه‌ای خواهند داشت.

به گفته وی ، بازار سرمایه به عنوان بخش مهمی از بازارهای مالی کشور که داعیه‌دار شفافیت در اقتصاد کشور است می‌تواند هدایت منابع مالی را اتفاقاً به فعالیت‌های خیریه و عام المنفعه به عهده گیرد زیرا بخش بزرگی از فعالیت‌های خیریه و اوقاف در کشور از طرف نهادهای حاکمیتی انجام می‌شود که دارای شفافیت جدی نیستند.

اسلامی بیدگلی یادآور شد: به نظر می‌رسد نهادهای عام‌المنفعه‌ای که به پشتوانه حمایت بخش خصوصی و یا کمک‌های مردمی فعالیت می‌کنند و مردم پس از چند دهه فعالیت به آنها اعتماد کرده اند بستر مناسبی فراهم می کند برای اینکه جریان کمک های خیریه و سرمایه حتی بعضاً سرمایه های مولد با ایده های جدید کسب و کارهای اجتماعی به سمت آنها سرازیر شود.

وی افزود: این فرآیند بهتر است از طریق بازار سرمایه انجام شود زیرا سازوکارهای شفافیت و پاسخگویی در بازار سرمایه بیش از سایر بخش ها و نهادها است.

وی در برابر این پرسش فارس که چگونه می توان مسئولیت های اجتماعی ناشران بورسی و فرابورسی و همین طور ارکان بازار سرمایه از جمله هزینه برگزاری یک مجمع عادی سالیانه برای حمایت از آسایشگاه ها را ترویج کرد؟ گفت: اقتصاد ایران چندان شفاف نبوده و حوزه مسئولیت اجتماعی به تازگی در زمینه فعالیت شرکت ها مطرح شده است. می توان بسیاری از هزینه های آموزشی و فرهنگی را به سمت اشاعه مسئولیت پذیری اجتماعی سرازیر کرد که البته نیاز به همکاری سازمان بورس با سازمان امور مالیاتی و بستر سازی برای نهادها به عنوان پذیرش هزینه های قابل قبول مالیاتی است.

وی گفت: موضوع کلیدی اینکه اگر مسئولیت پذیری اجتماعی توسعه یابد علاوه بر بهبود حاکمیت شرکتی و عملیاتی شرکت‌ها، به توسعه فعالیت نهادهای مردمی منتهی خواهد شد.

به باور اسلامی بیدگلی بخش بزرگی از این نهادها به دلیل ضعف کارکرد نهادهای حاکمیتی بوجود آمده‌اند ضمن اینکه جامعه نیز بطور عمومی به این نهادها اعتماد کرده و همکاری چندین هزار نفر با موسسات مردمی از جمله محک و کهریزک ناشی از اعتماد مردم است.

دبیر کل کانون نهاد های سرمایه گذاری تصریح کرد: به نظر می رسد می توان بسیاری از جشن ها و برنامه ها در محل سالن های همایش موسسات خیریه از جمله آسایشگاه کهریزک برگزار و یا بودجه برگزاری به این مراکز تخصص داده شود. اگر هر شرکتی سالی یک بار جسله هیات مدیره خود را در سالن همایش های کهریزک برگزار کند احتمالاً جریان درآمدی پایدارتر از کمک های مردمی برای این نهادها ایجاد می شود و به عنوان درآمد عملیاتی می توانند بر روی آن حساب باز کنند و نگران اینکه آیا خیری امسال نیز کمک خواهد کرد یا نه نباشند.

به گفته وی هر نهاد حاکمیتی از جمله سازمان بورس می توانند نشست‌ها و یا دست کم یکی از جلسات هیات مدیره یا مطبوعاتی خود را در این مراکز برگزار کنند که می‌تواند فرصتی برای بازار سرمایه کشور در پیشقدم شدن میان نهاد های حاکمیتی برای گرایش سایر نهاد ها و وزارتخانه ها به این سمت خواهد شد.

وی گفت: اداره مجموعه‌ای به نام آسایشگاه کهریزک در46 هکتار زمین که طی46 سال فعالیت بتواند همچنان مورد اعتماد عموم مردم قرار گیرد و از 4 مدد جو به بیش از 1750 مددجو دست یابد و با پیچیدگی های بسیاری روبرو بوده که در همه این فراز و نشیب های دهه های گذشته توانسته همچنان توسعه یابد.

وی ادامه داد: از این رو درگیر شدن اشخاص مختلف به لحاظ کاری، احساسی، درآمدی و سطح زندگی در این کار جز با اعتماد رخ نمی دهد که نشان می دهد بسیاری از فعالیت های عام المنفعه و اجتماعی را بر بستر همین اعتماد و در راستای بهبود کیفیت رفاه و مسئولیت اجتماعی می توان انجام داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: