کد خبر: ۱۱۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۴ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - 29 October 2017
مدیرعامل فرابورس در نشست ارکان بازار سرمایه با وزیر اقتصاد با ارائه گزارشی درخصوص عملکرد،برنامه های آتی و خواسته ها در زمینه اعتلای فضای بازار سرمایه را تشریح کرد.
مدیرعامل فرابورس در نشست ارکان بازار سرمایه با وزیر اقتصاد با ارائه گزارشی درخصوص عملکرد،برنامه های آتی و خواسته ها در زمینه اعتلای فضای بازار سرمایه را تشریح کرد.

امیر هامونی در نشست ارکان بازار سرمایه با مسعود کرباسیان با اشاره به رشد شاخص فرابورس گفت: بازدهی فرابورس در سال ۲۰۱۶ به استناد آمار فدراسیون جهانی بورس ها، بسیار مطلوب بوده، بطوری که ایران رتبه هشتم را در میان ۷۴ بورس جهانی داشته است. همچنین در میان ۱۱ بورس منطقه ایران جایگاه سوم را داشته که حاکی از موفقیت این بازار طی مدت اخیر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در فرابورس ۴۶ هزار میلیارد تومان معامله صورت گرفته،ادامه داد: سال جاری نیز در ۶ ماهه نخست، حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معامله انجام شده که پیش بینی می شود این رقم در پایان سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل پیشی بگیرد.

این مقام مسئول درخصوص برنامه های آتی نیز گفت: یکی از مهم ترین فعالیت ها در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی از طریق اوراق بهادار ریالی و ارزی است. در زمینه اوراق ارزی، فعالیت های خوبی صورت گرفته که این امیدواری وجود دارد شرکت هایی که در فرابورس هستند بتوانند از این اوراق ارزی استفاده کنند.

هامونی افزود: یکی دیگر از بحث های مهم در حال پیگیری، در زمینه ارتقای سامانه های نظارت بر بازار به منظور برخورد با تخلفات و جرایم بورسی است. همچنین توسعه بازار SME و هایتک مارکت یکی دیگر از برنامه های اصلی فرابورس است.

وی درخصوص توسعه فضای دانش بنیان نیز عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان تقاضای تاسیس صندوق سرمایه گذاری جسورانه وجود دارد، پیش تر ۱۲۰ میلیارد تومان نقدینگی از این محل جمع آوری شده که برای سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان استفاده خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس اظهار داشت: این شرکت برنامه تاسیس صندوق های خصوصی را دستور کار دارد که امیدواریم با همکاری سازمان بورس پیگیری های لازم صورت گیرد. در این زمینه تاسیس شرکت های مشاوره سرمایه گذار خصوصی در حوزه دانش بنیان را نیز دنبال خواهیم کرد تا به نتایج ارزنده ای برسیم.

هامونی در خصوص دیگر برنامه های این شرکت این چنین گفت: متنوع کردن ابزارهای مالی از طریق اوراق منفعت،اوراق بیمه ای، اوراق حج و صندوق های املاک و مستغلات و بازار تعاون از برنامه های آتی جهت رونق بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های فرابورس، انتشار تسه ها در بانک هایی علاوه بر بانک مسکن است. در این زمینه مجوزهای لازم  از شورای عالی پول و اعتبار دریافت شده که به زودی اجرایی می شود. همچنین موضوع دیگر مربوط به روش های حراج به ویژه برای شرکت های دولتی (شرکت هایی که قابلیت پذیرش نداشته و سهامی خاص هستند) است. در این زمینه این امکان در بازار سوم فرابورس وجود دارد که مزایده به روش حراج های جدید انجام بگیرد.

این مقام مسئول با بیان خواسته هایی در زمینه اعتلای فضای بازار سرمایه گفت: انتظاراتی که وجود دارد می تواند فضا را برای توسعه بورس و فرابورس تا حد زیادی محیا کند. اصلاح قانون تجارت با محوریت وزارت اقتصاد و بازار سرمایه، بحث مزایده شرکت های دولتی با انتقال از سازمان خصوصی سازی به بازار سوم فرابورس ، انتقال طرح های غیر انتفاعی دولت که ناتمام مانده اند ، ساماندهی بازار بین بانکی با انتشار اوراق بهادار اسلامی و ارائه مشوق های مالیاتی برای شرکت ها از جمله مواردی است که به نظر می رسد باید در دستور کار قرار بگیرد.همچنین می توانیم برای شرکت هایی که از محل سود انباشته افزایش سرمایه می دهند ، اعتبار ریالی تعیین کنیم.

هامونی بخش دیگری از انتظارات فرابورس را اینچنین عنوان کرد: یکی از مهمترین امور، بازار بحث ریسک های سیستماتیک و سیستمیک است که مدت هاست در وزارت اقتصاد دنبال می شود.  همچنین بازتعریف بخش سازمان حسابرسی در تدوین و اجرای استانداردهای حسابداری نیز بسیار مهم است. با توجه به اینکه سازمان بورس طی ۱۰ سال اخیر در این زمینه پیشرفت های بسیار خوبی داشته، تدوین استانداردهای حسابداری می تواند با وجود اینکه نقش سازمان بورس را پررنگ تر کند، به فعالیت شرکت ها نیز کمک کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: