کد خبر: ۱۱۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - 06 September 2017
جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله تبادل نظر روسیه و عربستان درباره تمدید توافق اوپک، دستگیری یک مدیر بلندپایه و چندین مدیر اجرایی شرکت دولتی نفت ونزوئلا و تصمیم اندونزی برای امضای قرارداد نفتی با روسنفت بوده است.

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله تبادل نظر روسیه و عربستان درباره تمدید توافق اوپک، دستگیری یک مدیر بلندپایه و چندین مدیر اجرایی شرکت دولتی نفت ونزوئلا و تصمیم اندونزی برای امضای قرارداد نفتی با روسنفت بوده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد با «خالد الفالح»، همتای عربستانی خود در سن پترزبورگ دیدار و درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت سازمان اوپک گفت و گو کرده است.

به گفته نواک، اگرچه بحث درباره تمدید احتمالی توافق زود هنگام است اما امکان ادامه این برنامه وجود دارد.

وی گفته است که دیگر گزینه ها را نیز لحاظ می کنیم و در صورت ادامه مازاد عرضه، تمدید توافق را عملیاتی خواهیم کرد.

**افزایش قیمت نفت عربستان برای مشتریان آسیایی

به گزارش بلومبرگ، عربستان قیمت نفت خود را در بازار آسیا برای ماه اکتبر افزایش داده است. 

افزایش قیمت نفت سبک این کشور برای دومین ماه متوالی نشان دهنده رشد تقاضا برای نفت سبک عربستان در بزرگترین بازار نفت این کشور است.

شرکت سعودی آرامکوی عربستان اعلام کرد قیمت رسمی نفت سبک عرب خود را در بازار آسیا 55 سنت بالا برده و به 30 سنت بالاتر از شاخص منطقه ای رسانده است.

براساس تحقیق بلومبرگ، انتظار می رفت عربستان قیمت نفت خود را کمتر از این رقم بالا ببرد.

**دستگیری یک مدیر بلندپایه و چندین مدیر اجرایی شرکت دولتی نفت ونزوئلا

به گزارش رویترز، منابع داخلی شرکت دولتی نفت ونزوئلا، «پی دی وی اس ای» از دستگیری گوستاو مالاو، رئیس منطقه ای و هشت مدیر اجرایی دیگر این شرکت خبر دادند.

علت دستگیری مالاو و دیگر مدیران بطور واضح مشخص نشده است، اما مجموعه ای از پرونده های فساد در «پی دی وی اس ای» وجود دارد که آنها نیز در آن نقش دارند. ونزوئلا عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، است.

**پتروبراس در اندیشه واگذاری 90 درصد از واحد انتقال گاز

به گزارش رویترز، شرکت دولتی نفت برزیل قصد دارد90 درصد از سهام زیرمجموعه انتقال گاز خود «تاگ» را بفروشد.

واحد انتقال گاز تاگ، از یک خط لوله چهار هزار و 500 کیلومتری در شمال و شمال شرقی برزیل بهره برداری می کند.

**تغییر قراردادهای نفت و گاز اندونزی به سود سرمایه گذاران خواهد بود

به گزارش رویترز، اتحادیه صنعت انرژی اندونزی اعلام کرد: با توجه به افت سود در حوزه اکتشاف انرژی و کاهش تولید نفتِ این عضو سابق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قراردادهای تولید مشترک نفت و گاز اندونزی را طوری اصلاح کرده اند که به سود سرمایه گذاران خواهد بود.

اندونزی اوایل سال جاری میلادی به منظور کاهش فشار مالی به دولت، طرح قراردادهای تولید مشترک نفت و گاز خود را اصلاح کرد، اما به گفته تحلیلگران، این تغییرات برای جذاب کردن حوزه انرژی این کشور برای سرمایه گذاران کافی نبود. طبق تغییرات جدید، سهم پیمانکاران از تولید نفت و گاز در مرحله دوم و سوم از برداشت و در صورت وجود گوگرد اضافی یا تشخیص وزیر افزایش می یابد.

**اقتصاد نیجریه با رشد درآمدهای نفت از رکود درآمد

به گزارش رویترز، اداره آمار نیجریه اعلام کرد اقتصاد این کشور که در نیمه نخست سال 2017 میلادی در پی کاهش درآمدهای نفتی به انحطاط رفته بود، در نیمه دوم امسال با 0.55 درصد رشد سالانه روبرو شد. 

اقتصاد نیجریه به عنوان عضو اوپک که در آفریقا بزرگ ترین به شمار می رود، در سال 2016 میلادی نیز 1.5 درصد کوچک شده بود. 

**اندونزی در پی امضای قرارداد نفتی با روسنفت 

به گزارش رویترز، یک مقام رسمی شرکت دولتی انرژی اندونزی، پرتامینا اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا پایان سال 2017 میلادی قراردادی با شرکت روسنفت برای ایجاد یک پالایشگاه جدید در ایالت جاوه شرقی امضا کند.

به گفته «عارف بودیمان» مدیر مالی پرتامینا، در صورت امضای این قرارداد، 45 درصد از سهام این پروژه متعلق به روسنفت و 55 درصد آن در انحصار پرتامینا خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: