کد خبر: ۱۱۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - 04 September 2017
یک فعال کارگری می‌گوید طرح‌ روستاتعاون در صورت فراگیر شدن، اشتغال قابل توجهی در مناطق روستایی و محروم ایجاد و از مهاجرت گسترده به شهرها به دلیل نبود امکانات جلوگیری می‌کند.

یک فعال کارگری می‌گوید طرح‌ روستاتعاون در صورت فراگیر شدن، اشتغال قابل توجهی در مناطق روستایی و محروم ایجاد و از مهاجرت گسترده به شهرها به دلیل نبود امکانات جلوگیری می‌کند.

رحمت‌اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مزایای اجرای طرح "روستاتعاون" در بازار اشتغال کشور، گفت: طرح روستا تعاون طرح موثری در جهت اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و کلان‌شهرهاست و با توجه به ارزان بودن اشتغال در روستاها دولت باید بخشی از هدفگذاری اشتغال خود را به سمت اشتغال روستایی سوق دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از روستاهای کشور به دلیل نبود امکانات و یا شرایط کار خالی از سکنه می‌شوند، در حالی که می‌شود با یک مدیریت مناسب و فراهم کردن ابزار و امکانات کار، اشتغال در این روستاها را رونق بخشید.

این فعال کارگری دلیل عمده مهاجرت از روستا به شهر را نبود کار عنوان کرد و گفت: زمانی در بعضی روستاها کشاورزی و دامپروری رونق داشت اما ساکنان آنها به دلیل خشکسالی و نبود منابع آبی و شرایط نگهداری دام روستا را بالاجبار ترک کرده و به امید یافتن کار عازم شهرها می‌شوند.

پورموسی متذکر شد: این امر به بافت روستایی کشور آسیب می‌زند و به تعداد بیکاران کشور اضافه می‌کند و روستاها  را به تدریج از بین می‌برد، از این رو توجه به مناطق روستایی و محروم امری ضروری است.

وی با بیان اینکه اشتغال در روستاها کم هزینه و ارزان است، درباره اجرای طرح در قالب تعاونی‌ها گفت: طرح روستا تعاون موجب مشارکت بیشتر مردم روستا و تجمیع سرمایه‌های خرد می‌شود.تعاونی‌ها افراد بیشتری را جذب می‌کنند و سرمایه‌های خرد را در کنار هم قرار می‌دهند و از این طریق کارهای بزرگ انجام می‌دهند.

این فعال کارگری بر لزوم نظارت بر اجرای طرح "روستاتعاون" تاکید کرد و گفت: اینکه مبلغی به طرح تزریق شود تا چند شغل به وجود آید کافی نیست و باید نظارت و پیگیری صورت گیرد تا طرح مورد سوء استفاده قرار نگیرد و رها نشود.

به گفته پورموسی تعاون در همه گرایش‌ها فعال است و روستاها نیز منبع بزرگی از تولیدات کشاورزی و دامپروری هستند که با سرمایه‌گذاری در آنها و فراهم کردن امکانات مورد نیازشان می‌توان کسب و کار در زمینه‌های مختلف را گسترش داد و از پتانسیل روستاها در جهت اشتغالزایی استفاده کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: