رییس اتحادیه آجیل فروشان تاکید کرد: لازم است ارزش افزوده این بخش در داخل کشور ایجاد و از آن برای صادرات استفاده شود.
به گزارش ایسنا، طی سالهای گذشته فروش آجیل و خشکبار از دامنه صنف خود فراتر رفته و حتی بیشتر سوپرمارکت ها نیز در بستهبندیهای شرکتی و با حجم کم به فروش این محصولات میپردازند. اکنون دیگر خریداری محصولاتی مانند تخمه پوست کنده یا پسته در بستهبندیهای بسیار کوچک جای خود را در اکثر واحدهای صنفی خردهفروشی باز کرده و این مساله میتواند از نظر تداخل صنفی موجبات اعتراض صنف آجیل فروشان را فراهم آورد. با این وجود مصطفی احمدی در گفتوگو با ایسنا، براین نکته تاکید دارد که بخش قابل توجهی از کارخانههای توزیع کننده آجیل از صنف آجیل فروشان بودهاند و این اتفاق امری مثبت است که برای کالاها در داخل کشور ارزش افزوده ایجاد شود.
رییس اتحادیه آجیل فروشان همچنین اظهار کرد: البته بهتر است اگر چنین ارزش افزودهای ایجاد میشود موفق به صادرات آن شویم، اما به هر صورت اکنون چندین سال است که این رویه دنبال میشود و به طور دائم تعداد این شرکتها در حال افزایش است.
وی همچنین عنوان کرد: البته در حوزه محصول به ویژه در بخش تخمههای استفاده شده بخش قابل توجهی از محصولی که بستهبندی و وارد بازار میشود نمونه چینی و خارجی است که ارزش غذایی چندانی ندارد، اما به هر صورت ارائه انواع مغزها به این شکل ارزش افزوده خوبی را برای کارخانهداران ایجاد میکند، چرا که پس از این بستهبندیها قیمت تمام شدهای که اعلام میشود به مراتب بالاتر از قیمت فروش آجیل به شکل مرسوم است.
احمدی با تاکید مجدد بر این که لازم است شرایطی ایجاد شود تا محصولاتی که بدین شکل تولید میشوند راهی بازارهای خارجی و بین المللی شوند، اظهار کرد: در خردهفروشی برای فروش آجیل به طور معمول سودی ۱۰ درصدی لحاظ میشود، اما برای فروش کالاهای بستهبندی شده این سود به مراتب بالاتر میرود که البته باید به این نکته توجه داشت که کارخانههای مربوطه هزینههای خاص خود را نیز دارند.
رییس اتحادیه آجیل فروشان در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار کرد: معمولا در ایام منتهی به عید که فصل اوج فروش آجیل محسوب میشود حتی واحدهای مکانیکی برای مدت یک ماه کار خود را تعطیل کرده و به فروش آجیل میپردازند. در چنین شرایطی افرادی که از صنف ما به شکل کارخانهای به توزیع محصول پرداختهاند را نمیتوانیم مداخله کننده در امور صنفی بدانیم.