کد خبر: ۱۰۹۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - 03 August 2017
سیلاب روز چهارشنبه سبب افزایش 2.5 متری ارتفاع آب ذخیره شده در سد غلامان شهرستان راز و جرگلان و افزایش 50 سانتیمتری سد شیرین دره در مانه و سملقان شد.
 مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: سیلاب روز چهارشنبه سبب افزایش 2.5 متری ارتفاع آب ذخیره شده در سد غلامان شهرستان راز و جرگلان و افزایش 50 سانتیمتری سد شیرین دره در مانه و سملقان شد.

افزایش 2.5 متری ارتفاع آب دو سد خراسان شمالی براثر سیلاب
حسین عظیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جاری شدن سیل همچنین یک میلیون و 800 هزار مترمکعب آب وارد سد غلامان کرده است. 
به گزارش ایرنا، سد مخزنی غلامان در شهرستان مرزی راز و جرگلان، از نوع خاکی با هسته رسی است که مهرماه سال گذشته به بهره برداری رسید. 
گنجایش مخزن این سد حدود 14 میلیون مترمکعب است و با بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی این سد 770 هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه زیرپوشش رفته است.
سد غلامان توان تنظیم آب در این سد سالانه هفت میلیون و 660 هزار مترمکعب است و این سد با هدف مهار سیلاب‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک حاصلخیز، مهار آب‌های سطحی، بهبود کشاورزی و افزایش سطح درآمد و اشتغال‌زایی در منطقه ساخته‌شده است.

* افزایش نیم متری ارتفاع آب در سد شیرین دره 
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: همچنین با بارش باران و جاری شدن سیل یک میلیون و 600 هزار مترمکعب آب به مخزن سد شیرین دره وارد شده است
وی تصریح کرد: جاری شدن سیلاب سبب افزایش ارتفاع آب این سد به میزان 50 سانتیمتر شده است. 
عظیمی با اشاره به اینکه جاری شدن سیلاب و روانه شدن آن به مخزن سدها، سبب افزایش آورد رسوب در سدها می شود گفت: روان آب ها میزان رسوب گذاری در سدها را افزایش می دهند و این امر سبب کاهش عمر مفید سد می شود از این رو و با هماهنگی انجام شده، قرار است شرکت آب منطقه ای استان نسب به رها سازی آب سد شیرین دره اقدام کند. 
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: با بازکردن دریچه های تحتانی سد شیرین دره بخشی از آب این سد با دبی 6 مترمکعب در ثانیه رها سازی می شود. 
عظیمی خاطرنشان کرد: پیش از این و در نیمه های اسفند سال گذشته، بخشی از آب سد شیرین دره رهاسازی شد. 
سد شیرین دره، بزرگ ترین سد خراسان شمالی است که با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تأمین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است. عملیات ساخت این سد در مهر ماه سال 75 آغاز شد و در فروردین ماه سال 84 به بهره برداری رسید.
بارش های رگباری چهارشنبه که همراه با آذرخش بود در شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان خسارت عمده به بخش کشاورزی و تاسیسات زیربنایی وارده کرده است که گروه های مختلف در حال بررسی میزان خسارت وارد شده هستند.
برچسب ها: خراسان شمالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: