کد خبر: ۱۰۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۶ - 04 July 2017
تابستان فصل افزایش سفرها است و دلت می‌خواهد برای رها شدن از گرمای شهر و دیارت و کارهای یکنواخت اداری و حرفه‌ای، چند روزی باروبندیلت راببندی و راهی جایی شویی که تن و جان خسته‌ات را به آرامش برسانی.
 روزنامه اطلاعات درباره افزایش سفرها در فصل تابستان و حوادث جاده ای به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: تابستان فصل افزایش سفرها است و دلت می‌خواهد برای رها شدن از گرمای شهر و دیارت و کارهای یکنواخت اداری و حرفه‌ای، چند روزی باروبندیلت راببندی و راهی جایی شویی که تن و جان خسته‌ات را به آرامش برسانی.

در گزیده ای از این مطلب می خوانیم: مزیت سفر این است که از زندگی عادی و یکنواخت برای چند روزی دور می‌شوی و با استراحت و لذت بردن از طبیعت، می‌توانی انرژی مفید دوباره‌ای کسب کنی. 

** اهداف طرح تابستانه پلیس راهور
سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی به عنوان متولی برگزاری طرح ‌های ترافیکی در کشور با همکاری سایر دستگاه ‌های امدادی و خدماتی از آغاز طرح تابستانی در سراسر کشور از اول تابستان امسال خبر داده وبا اشاره به این که چندسالی است که حجم سفرهای تابستانی افزایش یافته است، به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: پلیس راهنمایی و رانندگی با هماهنگی دستگاه‌های امدادی و خدماتی در قالب کمیته‌ای ویژه، طرح ترافیک تابستان 1396 راتا پایان شهریورماه امسال ادامه می‌دهد، به این ترتیب تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی نسبت به تقویت تیم‌هایشان و حضور گسترده‌تر در محورهای مواصلاتی نسبت به سایر فصول سال، اقدامی کنند تا امنیت و رفاه مسافران تأمین شود. ‏

** برخورد پلیس با تخلفات رانندگی ‏
سردار مهری با اشاره به این که بررسی علل حوادث رانندگی در تابستان گذشته نشان می‌دهد که سرعت‌ های غیر مجاز و خستگی و خواب آلودگی رانندگان، بیشترین عامل حوادث جاده‌ای بوده است، می‌افزاید: در تابستان روزها طولانی ‌تر است و برای همین رانندگان استراحت کمتری دارند. توصیه اول پلیس این است که رانندگان کنترل سرعت را در اولویت سفر خود قرار دهند. تابلوها در جای جای جاده‌ها و محورها مشخص کرده‌اند که یک راننده در مسیر خود باید چه میزان سرعت داشته باشد، بنابراین رانندگان حتما باید به این تابلوها و قوانین رانندگی توجه کافی داشته باشند. ‏

سردار مهری ادامه می‌دهد: البته تعداد رانندگانی که با انجام حرکات نمایشی ومخاطره‌آمیز در سطح جاده‌ها حرکت می‌کنند، اندک است، اما همین تعداد اندک مثل ویروسی عمل می‌کند که سبب از میان بردن پیکره می‌شود و نظم جاده ها را به هم می‌زند. ‏

** ‏20 تخلف حادثه ‌ساز
سردار مهری با اشاره به اینکه در تابستان پارسال بیش از 4800 نفر در تصادف‌های جاده‌ای جان خود را از دست دادند، اضافه می‌کند: بیشترین تصادفات هم در ماه‌ های مرداد و شهریور و بخصوص10 روز پایانی شهریور رخ داده است. بنابراین همکاران پلیس راهور درباره20 تخلف حادثه ‌ساز که نمره منفی دارند، هیچ گونه اغماضی نخواهند داشت. پلیس، رانندگانی را که سبب ایجاد استرس در دیگران در سطح جاده ها شوند، بدون چشم پوشی متوقف و برابر قانون با آنها برخورد می‌کند. این برخورد شدید برای حفظ جان راننده و سرنشینان خودرو ضرورت دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا با ذکر این نکته که، به رانندگان توصیه می‌شود به تمامی علائم و تابلوها و خط کشی‌ها توجه کنند، اظهار می‌دارد:توصیه دیگر این است که برای یک «سفر ایمن» برنامه‌ریزی کنند، اما سفر ایمن به چه معناست؟ راننده باید مبدا و مقصد سفر خود را تعریف کند، در طول سفر حتماً مطابق برنامه‌ای که پیش بینی کرده است، حرکت کند. مثلا مشخص کند کجا غذایش را بخورد و کجا استراحت کند؟ توصیه پلیس این است که به ازای هر 2 ساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت شود. ‏

** رصد پلیس نامحسوس ‏
سردار مهری درباره برخورد با تخلفات رانندگی ناوگان عمومی کشور می‌گوید: پلیس در طرح تابستانه با تخلفات رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی، برخورد جدی خواهد داشت. همکاران پلیس حتی به صورت نامحسوس در داخل وسایل حمل و نقل عمومی به عنوان مسافر حضور دارند و رفتار رانندگان را رصد می‌کنند. ‏

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که پلیس با همکاری سازمان راهداری، در سال 1395 سامانه‌ای را برای اتوبوس‌ ها اجرایی و عملیاتی کرده است که «سپهتن» نام دارد، توضیح می‌دهد: «سپهتن» مخفف «سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان» است. این سامانه هوشمند، رفتار رانندگان را به صورت آنلاین به مقر پلیس اطلاع می‌دهد. بر این اساس رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به هنگام رانندگی نباید بخورند یا بیاشامند، با تلفن همراه صحبت کنند یا جای خود را با راننده دیگر عوض کنند. راننده ناوگان نباید بیشتر از 9 ساعت مداوم رانندگی کند. همه این رفتارها به وسیله سامانه هوشمند و پاسگاه‌های پلیس راه رصد می‌شود.
** بستن کمربند ایمنی ‏
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این که دیگر توصیه مهم پلیس به هموطنان عازم سفر، بستن کمربند ایمنی است، می‌گوید: خوشبختانه فرهنگ بستن کمربند ایمنی برای رانندگان و سرنشینان جلو خودروها جا افتاده است و اگر برای سرنشینان صندلی‌های عقب خودروها هم فرهنگ‌سازی شود، کمک شایانی به کاهش تلفات در جاده‌ها خواهد کرد.چرا که علت فوت حدود 60 درصد از سرنشینان خودروها، ضربه به سر است و بستن کمربند ایمنی کمک مهمی به برخورد نکردن سر به بدنه خودرو می‌کند. 
** ارتباط با پلیس راهور
رئیس پلیس راهور ناجا با آرزوی سفری خوش و ایمن در طول تعطیلات تابستان برای همه مسافران اظهار می‌دارد: هموطنان گرامی می‌توانند با تماس با شماره تلفن 88255555 و از طریق سایت اینترنتیwww.rahvar120.ir‏ و سایر سامانه‌های ارتباطی پلیس راهور، از آخرین وضعیت جاده‌ها آگاه شوند و با تماس با شماره تلفن120 می‌توانند با همکاران پلیس راهور ارتباط داشته باشند. ‏

همچنین مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی در صورت مشاهده تخلف رانندگان این ناوگان، از طریق سامانه پیامکی 110120 مشکل را گزارش کنند تا پلیس راهور در طول مسیر به شکایت‌ها رسیدگی و با رانندگان متخلف برخورد کند.‏

سردار مهری، در مورد سفرهای تابستانی توصیه‌هایی نیز ارائه می‌دهد:
ـ در صورتی که شهروندان قصد سفر دارند، اطلاعات خود را دائما به روز سازند تا با سلامت و امنیت سفر کنند.‏

ـ رانندگان خودروهای سواری و راکبان موتورسیکلت‌ها به تذکراتی که همکاران پلیس راهور می‌دهند، توجه کنند.‏

ـ علل تصادفات در تابستان گذشته نشان می‌دهد، سرعت‌های غیر مجاز و خستگی و خواب آلودگی رانندگان، بیشترین عامل حوادث جاده‌ای بوده اند.‏

توصیه اول پلیس این است که رانندگان کنترل سرعت را در اولویت سفر خود قرار دهند. ‏
تابلوها در جای جای جاده‌ها و محورها مشخص کرده‌اند که یک راننده در مسیر خود باید چه میزان سرعت داشته باشد.

پلیس با رانندگانی که خط قرمزی را که پلیس برای ایجاد امنیت مسافران در نظر گرفته است رعایت نکند و با سرعت‌های غیرمجاز، جان دیگران را به خطر بیندازد، برخورد می‌کند.‏

** 40 درصد خروج از جاده
سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه نیروی انتظامی نیز با اشاره به اینکه براساس آمار حدود 40 درصد از حوادث رانندگی طرح تابستانی مربوط به خروج خودروها از جاده‌ها و واژگونی آنها بوده است، اضافه می‌کند: در بعضی استان‌ ها مثل خراسان رضوی، اصفهان، سمنان، فارس، کرمان، یزد و خراسان جنوبی به دلیل صاف بودن جاده ‌ها و کفی بودن آنها،گرمای تابستان و یکنواخت بودن مسیرها، درصد واژگونی خودروها بیشتر از سایر مسیرهاست و70 درصد خروج از خودروها و واژگونی‌ها در مسیرهای این استان‌ ها اتفاق می‌افتد.
سردارحمیدی به چند نکته اساسی درطول سفر اشاره می‌کند و می گوید:‌ وقتی خسته شدید، به رانندگی ادامه ندهید،خیلی پیش می‌آید که با وجود خستگی شدید، باز هم برای رسیدن به مقصد راننده به خودش فشار می‌آورد و به مسیر ادامه می‌دهد، با این فرض که فقط مسافت کمی تا مقصد باقی مانده است! حقیقت این است هنگامی که خسته ایم، عکس العمل‌مان بسیار کُندتر می‌شود که می‌تواند جان راننده و سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد. اگر راننده دیگری در خودرو وجود دارد، بهتر است جایشان را عوض کنند تا یک نفر خسته نشود.‏

رئیس پلیس راه ناجا بابیان این که سفر فقط به معنای رسیدن به مقصد نیست، می‌گوید: گهگاه باید خودرو را کنار جاده متوقف کرد و از تماشای مناظر اطراف جاده لذت برد، نه تنها این کار دلپذیر است، بلکه کمی پیاده روی واستراحت سبب جریان بهتر گردش خون در بدن می‌شود و انرژی تازه‌‌ای به راننده می‌بخشد.
** توصیه‌ های پلیس راه
کارشناسان معتقدند نباید به خودرو حتی اگر بهترین آن ‌ها باشد اعتماد کرد، مگر ماهیت خودرو چیست؟ «تکه‌ های آهن که روی چهار تکه لاستیک پُر باد، قرار گرفته‌اند.» غیر قابل اعتمادترین بخش خودرو هم، «ترمز» آن است که در سرعت‌ های بالای90 کیلومتر در ساعت، کارایی آن به شدت پایین می‌آید، به طوری که طبق بررسی‌ ها، بسته به نوع خودرو و وضعیت جاده، تا 66 متر بعد از ترمز گرفتن، خودرو همچنان حرکت می‌کند.‏
‏ـ با احتیاط و طمأنینه رانندگی کردن، نشانه انسان‌های متشخص است. جمله «من فلان جاده را در زمان اندکی پیمودم» نه هنر است و نه نشانه دست فرمان خوب داشتن، بلکه می‌تواند نشانه بی توجهی به جان خود و دیگران باشد و یک بی خردی به تمام معنا!‏

ـ خود مسیر نیز جزو سفر است و نه فقط مقصد. با سرعتی کمتر از حد مجاز برانیم تا از رانندگی و مسیر مسافرت هم لذت ببریم.‏

ـ خط ممتد وسط جاده‌ها را کارشناسان راه که تخصص شان این است، بعد از بررسی‌های فنی در برخی نقاط جاده ترسیم کرده‌اند و معنایش این است که به دلیل «پیچ» یا «سربالایی جاده»، دید شما محدود است، هر لحظه ممکن است خودرویی از روبرو ظاهر شود و قبل از هر واکنشی تصادف رخ به رخ اتفاق بیفتد. از خط ممتد عبور نکنیم و سبقت غیرمجاز نگیریم.‏

ـ موقع خواب آلودگی رانندگی نکنیم. خواب از همه ما قوی‌تر است و شگردش این است که در یک لحظه که فکرش را نمی‌کنیم، غافلگیرمان می‌کند. کمی استراحت در نقطه‌ای امن در کنار جاده، بهترین حریف خواب آلودگی است.‏

ـ وظیفه حیاتی سرنشینان، مراقبت از راننده است که خوابش نبرد. لااقل یک نفر باید علاوه بر راننده در داخل خودرو، بیدار باشد.‏

ـ ابلهانه‌ ترین کار، کورس گذاشتن و کَل کَل کردن در جاده‌ها است. بگذاریم از ما سبقت بگیرند و بروند، جاده که ملک شخصی ما نیست، راحت باشیم و بخندیم!‏
ـ به محدوده 30 کیلومتری شهرها که می‌رسیم، یادمان باشد که 62 درصد همه تصادفات در این محدوده رخ داده است. در محدوده 30 تا
62 کیلومتری شهرها با دقت و وسواس بیشتری برانیم.‏

ـ بسیاری از تصادفات بر اثر بگومگوهای خانوادگی در داخل خودروها اتفاق افتاده است و از اینرو حفظ آرامش راننده، وظیفه سرنشینان خودرو است.‏

ـ کمربند ایمنی تا کنون جان هزاران نفر را از مرگ نجات داده است. به سرنشینان صندلی عقب خودرو هم توصیه می کنیم کمربندهای ایمنی را ببندند. آنها هم بعد از تصادف حق زندگی دارند.‏

ـ یادمان باشد که حادثه فقط برای دیگران نیست و اگر در رانندگی احتیاط نکنیم، بی هیچ تعارفی حادثه به سراغ ما هم می‌آید. ‏

ـ رانندگان باید توجه داشته باشند که وسیله نقلیه در سرعت‌های بالا تحت تاثیر حرکات جانبی چرخ‌های عقب قرار می‌گیرد و غیر قابل کنترل می‌شود، بنابراین باید با رعایت سرعت مجازی از بروز حوادث رانندگی و ایجاد ترافیک جلوگیری کنند.‏

ـ کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن و کاهش مصرف سوخت از نتایج مطلوب رانندگی با سرعت مجاز است که با توجه به این امر رانندگان باید بدانند که در درجه اول پدال گاز، عاملی سرنوشت ساز است که در زیر پای آنان قرار دارد و اگر بدون توجه به پدال گاز فشار آورند و به سرعت خود بیفزایند، در موارد اضطراری دچار حوادث شومی خواهند شد که برای آنان و جامعه تاسف بار است.‏

ـ ترمز کردن در سرعت‌های بالا احتمال انحراف خودرو را از مسیر اصلی افزایش می‌دهد، از اینرو سرعت غیر مجاز، تخلفات دیگری نظیر سبقت غیر مجاز و حرکت ‌های مارپیچ را به همراه دارد و چنانچه سرعت وسیله نقلیه80 کیلومتر در ساعت باشد و خطری متوجه راننده شود، اگر ترمز وسیله نقلیه کاملا سالم و ضریب اصطکاک آن در وضعیت مناسبی باشد و جاده کاملا استاندارد باشد ، از زمان بروز خطر تا توقف کامل خودرو
66 متر مسافت طی خواهد شد.‏

ـ رانندگان در نظر داشته باشند که سرعت غیر مجاز خودرو عواقبی نظیر افزایش میزان مصرف سوخت و استهلاک خودرو، افزایش اضطراب، استرس و فشارهای عصبی برای راننده و سرنشینان خودرو را به همراه دارد.‏

بررسی ها نشان داده است شدت تصادفات و کشته‌های ناشی از آن، با میزان سرعت‌های غیر مجاز به توان 4 نسبت مستقیم دارد، به این معنا که با افزایش20 درصدی سرعت، شدت تصادفات 2 برابر افزایش می‌یابد.‏

ـ پلیس راهورناجا به رانندگان هشدار می‌دهد که سرعت زیاد وسیله نقلیه بر شدت ضربه تصادف تاثیر بسیاری دارد، به طوری که احتمال مرگ برای سرنشینان خودرویی که با سرعت80 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند20 برابر زمانی است که سرعت همان خودرو30 کیلومتر در ساعت باشد.‏

ـ آمار نشان می‌دهد در یک فاصله100 کیلومتری، راننده‌ای که با سرعت 110 کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کند فقط حدود 8 دقیقه زودتر از راننده‌ای که با سرعت
95 کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کند، به مقصد می‌رسد. به خاطر داشته باشید که 8 دقیقه دیرتر رسیدن بهتر از بازی با جان خود و خانواده‌تان است.‏

*منبع: روزنامه اطلاعات، 1396.4.13
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: