کد خبر: ۱۰۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - 21 June 2017
نگاه هیجانی سپرده‌گذاران باعث می‌شود سیستم بانک مرکزی از تعادل خود خارج شود و به مشکلات فعلی سیستم بانکی کشور دامن بزند. چون بانک‌ها نمی‌توانند در مدت زمان کوتاهی پاسخگوی مطالبات و سپره‌های مردم باشند. به همین دلیل بانک مرکزی باید بسیار آگاهانه عمل و با شایعات مقابله کند.
 روزنامه آرمان در گفت وگویی با وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی نوشت: نگاه هیجانی سپرده‌گذاران باعث می‌شود سیستم بانک مرکزی از تعادل خود خارج شود و به مشکلات فعلی سیستم بانکی کشور دامن بزند. چون بانک‌ها نمی‌توانند در مدت زمان کوتاهی پاسخگوی مطالبات و سپره‌های مردم باشند. به همین دلیل بانک مرکزی باید بسیار آگاهانه عمل و با شایعات مقابله کند.

در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم: هنوز ماجرای تعاونی‌های اعتباری ثامن‌الحجج، میزان و موضوع موسسه کاسپین و سرگردانی سپرده‌گذاران فراموش نشده است که برخی اخبار تایید نشده از ادغام بانک مهر اقتصاد، موسسه کوثر و ثامن منتشر شده و این موضوع باعث نگرانی سپرده‌گذاران شده و آنها‌درصدد بازپس‌گیری پول‌های خود شده‌اند. فعالیت و ایجاد موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به آفتی برای نظام پولی کشور تبدیل‌ شده است. 

** ادغام موسسه ثامن با چند موسسه و بانک صحت دارد یا خیر و ادغام موسسات مالی و اعتباری چقدر می‌تواند در حل مشکلات ایجاد شده راهگشا باشد؟
اینکه بانک مرکزی تصمیم دارد ادغام‌هایی را برای بانک‌ها و موسسات در دستور کار خود قرار دهد یک طرح کاملا جدی است. در این طرح مرحله اول ادغام موسسات و مرحله بعد ادغام بانک‌هاست. تجربه در کشورهای دنیا نشان داده است این ادغام‌ها بر پایه ویژگی‌های بانک‌ها و در راستای افزایش قدرت رقابتی کردن آنها در سطح منطقه و بین‌الملل صورت می‌گیرد. در ایران آن‌طور که بانک مرکزی ادعا کرده است قصد دارند بانک‌هایی را که وضعیت مناسبی ندارند و به لحاظ منابع و صورت‌های مالی در شرایط بدی قرار دارند با بانک‌هایی که در شرایط و وضعت مالی مناسبی هستند، ادغام کنند.

** با توجه به صحبت‌هایی که فرمودید چه شرایط و الزاماتی باید در راستای انجام این امر مورد توجه قرار گیرد؟
ابتدا باید قبل از ادغام شفافیت لازم برای بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به وجود بیاید. به عبارتی صورت‌ها و وضعیت منابع مالی آنها بر پایه آخرین پروتکل‌های بین‌المللی از این شفافیت و قوام لازم برخوردار باشند. مرحله بعد از شفافیت این است که یک سیستم نظارتی قوی از سوی بانک مرکزی در نظر گرفته شود و بانک مرکزی این سیستم نظارتی را تقویت کند. مرحله سوم ساماندهی اساسی بر بازار غیرمتشکل پولی صورت بگیرد و موسسات غیرمجاز، صندوق‌ها و... ساماندهی شوند.

** به نظر شما برخورد هیجانی سپرده‌گذاران ممکن است چه مشکلاتی را برای بانک‌ها ایجاد کند؟
نگاه هیجانی سپرده‌گذاران باعث می‌شود سیستم بانک مرکزی از تعادل خود خارج شود و به مشکلات فعلی سیستم بانکی کشور دامن بزند. چون بانک‌ها نمی‌توانند در مدت زمان کوتاهی پاسخگوی مطالبات و سپره‌های مردم باشند. به همین دلیل بانک مرکزی باید بسیار آگاهانه عمل و با شایعات مقابله کند. همچنین این ادغام باید به صورت تدریجی و طی یک برنامه دقیق صورت گیرد.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.3.30
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: