کد خبر: ۱۰۴۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - 07 June 2017
ایران بیش از 13 استان گرمسیر و کویری دارد که در فصل گرما صنعت گردشگریشان که از جمله مهمترین بخش اقتصادی این جوامع را تشکیل می‌دهد، از رونق می‌ایستد.
 روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: ایران بیش از 13 استان گرمسیر و کویری دارد که در فصل گرما صنعت گردشگریشان که از جمله مهمترین بخش اقتصادی این جوامع را تشکیل می‌دهد، از رونق می‌ایستد.

در ادامه در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: در فصل گرما به همان اندازه که یک نوشیدنی خنک می‌چسبد، تفریحی دلپذیرتر از خوابیدن زیر سایه درختان جنگل و لمس نسیم خنک و استشمام بوی گس سبزه‌ها نیست. مسلما در فصل سوزان تابستان کمتر کسی به سرش می‌زند که کویر داغ ایران را تجربه کند و به جای گردش در جنگل‌های شمال و آب تنی در دریا شهرها و مقاصد گرم گردشگری ایران را انتخاب کند. البته این موضوع مختص به شهرهای گرمسیر نیست. در استان‌های سردسیری مانند زنجان، کردستان یا آذربایجان شرقی و غربی نیز جذب گردشگر در فصول سرد به خاطر بارش شدید برف و یخبندان و لغزندگی راه‌ها یا لغو پرواز‌ها کاهش می‌یابد و گردشگری از رونق می‌افتد. با این حال جزیره‌هایی چون کیش و قشم توانسته‌اند مسیری متفاوت را در پیش گیرند. فستیوال‌های تابستانه توانسته‌اند گردشگری این مناطق را زنده نگه دارند.

ایران، سرزمینی چهارفصل است. این صفت همیشه برای این سرزمین مصداقی داشته و دارد. بی‌انصافی است اگر آن را شعار‌های تبلیغاتی برای جذب گردشگری بدانیم. ایران از آن رو سرزمین چهارفصل خوانده می‌شود که در هر زمان از سال می‌توانید با سفر به یکی از شهرهایش شاهد آب و هوای متفاوتی باشید. 

با این حال نمی‌توان در فصول مختلف از مقصدهای گردشگری غافل بود که در فصول غیر عرف از جذب گردشگر بی نصیب می‌مانند. ایران بیش از 13 استان گرمسیر و کویری دارد که در فصل گرما صنعت گردشگریشان که از جمله مهمترین بخش اقتصادی این جوامع را تشکیل می‌دهد، از رونق می‌ایستد. 

اصفهان‏‎‏، بوشهر‏‎‏، تهران‏‎‏، سمنان‏‎‏، سیستان و بلوچستان‏‎‏، فارس‏‎‏، قم‏‎، هرمزگان‏‎‏، کرمان‏‎، یزد‏‎‏ و استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی از جمله این مقاصدی هستند که جذب گردشگر آنها با کاهش روبه‌رو است. اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ آیا کشورهای گرمسیر نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند؟ 

امیرپویان رفیعی شاد، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی،گردشگری و زیارتی استان تهران درباره راه حل این مشکل به «ابتکار» می‌گوید: سازمان مرکز آزاد کیش در چند سال اخیر با برگزاری جشنواره تابستانی توانسته است به خوبی نشان دهد که برای جذب گردشگر در فصل‌هایی که گردشگر تمایلی به سفر ندارد چه باید کرد.

او می‌افزاید: ما در ایام نوروز در تهران نیز شاهد این موضوع بودیم. گرچه تهران علیرغم جاذبه‌هایی غنی گردشگری مقصد گردشگر مطرحی شناخته نمی‌شود اما نوروز امسال از طریق اقدامی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای کاهش قیمت‌های محل اقامت و هتل‌ها انجام داد گردشگری را افزایش داد. البته چند سالی می‌شود که در تهران بر خلاف سایر شهرها با کاهش نرخ هزینه سفر روبه‌رو هستیم. 

**تجربه موفقی به نام فستیوال تابستانه
به گفته رفیعی شاد، مهیا شدن بسته‌های تشویقی برای گردشگران می‌تواند نقش خوبی در افزایش گردشگران در چنین فصل‌هایی داشته باشد. تجربه‌ موفق این بسته‌های تشویقی فستیوال تابستانی کیش است. فستیوال تابستانی قشم نیز فرصت دیگری برای بهبود وضعیت گردشگری در این استان است. رفیعی شاد ادامه می‌دهد: این نوع روند تشویقی برای جذب گردشگر سال‌هاست که در کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. از این طریق می‌توان در فصل‌هایی که مخصوص مقاصد گردشگری نیست گردشگران را جذب این نقاط کرد.

دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی،گردشگری و زیارتی استان تهران می‌گوید: مهمترین عاملی که می‌تواند گردشگر را در هر شرایط جذب کند، ارزان شدن سفر، حمل و نقل و واحدهای اقامتی و در نهایت کاهش هزینه‌های سفر گردشگران است. کاهش هزینه طبیعتا می‌تواند گردشگر را جذب کند. او می‌افزاید: در مقاصدی مانند مناطق آزاد که به سفرهای تجاری بیشتر اتفاق می‌افتد ارزان شدن کالاها نیز می‌تواند به جذب گردشگری کمک کند. البته این موضوع باز هم مشابه فستیوال است. با این حال می‌توان اسم آن را به حراج تغییر داد و مناسبات ملی و مذهبی را بهانه برگزاری این فستیوال‌ها قرار دهیم.

**تایلند چطور مقصد گردشگری تابستانه شد؟
تایلند یکی از مناطق جذاب گردشگری در جهان است، سواحل آرام و زیبا، شهرهای پر رفت و آمد، معابد باشکوه و طبیعت بی نظیر آن هر ساله توریست های زیادی را به خود جذب می کند. منطقه زیبای کرابی که در سالهای اخیر به یکی از جذاب ترین سواحل جنوب شرق آسیا تبدیل شده است، در جنوب تایلند و در امتداد ساحل دریای آندامان قرار گرفته و رودخانه کرابی از درون آن می‌گذرد و به دریا می‌ریزد. تایلند که در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد سفر ایرانیان نیز تبدیل شده یکی از مقاصد گردشگری در فصل تابستان است. اما چطور این کشور گرمسیر توانسته به یکی از مقاصد گردشگری تابستانه تبدیل شود؟ 

رفیعی شاد در این باره می‌گوید: تایلند طبیعتا در ایام غیر پیک و فصل‌های غیر عرف برای سفر با مشکلاتی مواجه است. از این رو آنها نیز از این راهکارها برای جذب گردشگر انجام می‌دهند. کاهش نرخ واحدهای اقامتی می‌تواند در هزینه سفر موثر باشد که این کشور از این موضوع برای جذب گردشگر استفاده کرده است. فارغ بر این تایلند از آنجایی که زیر ساخت مهیایی دارد جاذبه‌های متعددی را برای فصل‌های غیر عرف گردشگری ایجاد کرده‌است.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.3.17
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: