کد خبر: ۱۰۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - 06 June 2017
رصد آخرین وضعیت بهره مندی روستاهای کشور از نعمت آب شرب پایدار نشان می دهد شاخص بهره مندی آب روستایی که در ابتدای سال ۹۵ به میزان ۷۲ درصد بود در طول یکسال فعالیت مستمر و جهادگونه در این بخش، اکنون به ۸۱ درصد رسیده است.

رصد آخرین وضعیت بهره مندی روستاهای کشور از نعمت آب شرب پایدار نشان می دهد شاخص بهره مندی آب روستایی که در ابتدای سال ۹۵ به میزان ۷۲ درصد بود در طول یکسال فعالیت مستمر و جهادگونه در این بخش، اکنون به ۸۱ درصد رسیده است.

به گزارش  تسنیم،  طی سال های گذشته افت شدید در منابع آبی مورد استفاده برای تامین آب روستاها که عمدتا منابع آبی محلی بوده اند، مطالعات طرح های آبرسانی روستایی را به جهتی سوق داد تا با تجمیع چند روستا و اتصال آنها به منابع آبی پایدار و مطمئن، برای افق های بلند مدت، تامین آب روستاها در قالب مجتمع های آبرسانی روستایی صورت پذیرد.

در حال حاضر مطالعات 1500 مجتمع آبرسانی در کشور انجام گرفته و احداث این مجتمع ها در مرحله اجرا هستند. از این تعداد 924 مجتمع به عنوان مجتمع های دارای اولویت انتخاب شده اند. با توجه وزارت نیرو به مقوله مهم تامین آب شرب روستاهای کشور و اصرار و پافشاری این وزارتخانه در به ثمر نشستن اهداف آبرسانی روستایی، طرحی از سال 1393 در پیوست یک قانون بودجه کشور درج شد که در قالب این طرح، 924 مجتمع در سراسر کشور با حدود 16 هزار روستا تحت پوشش مجتمع های آبرسانی روستایی قــــرار می گیرند و بخش عمده و اساسی مشکلات کمی و کیفی آب شرب روستاها را به صورت کامل مرتفع می کند.

تکمیل کلیه اجزای این طرح به حدود 60 هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمند است که می تواند شاخص آب روستایی را به صورت مناسبی افزایش دهد. در پایان سال 1394 از محل صندوق توسعه ملی و با حمایت های مجلس شورای اسلامی، اعتباری به میزان 15 هزار میلیارد ریال برای طرح های بخش روستایی در نظر گرفته شد و با تصویب قانون بودجه سال 96، تخصیص 11 هزار میلیارد ریال دیگر از محل صندوق توسعه ملی نهایی شد که تا امروز پرداخت نشده است.

رصد آخرین وضعیت بهره مندی روستاهای کشور از نعمت آب شرب پایدار نشان می دهد شاخص بهره مندی آب روستایی که در ابتدای سال 95 به میزان 72 درصد بود در طول یکسال فعالیت مستمر و جهادگونه در این بخش، اکنون به 81 درصد رسیده است.

وضعیت  موجود

واحد

عنوان  شاخص ها

ردیف

81

درصد

درصد جمعیت  تحت  پوشش تاسیسات  آب

1

5،378

هزار  فقره

تعداد  کل  مشترکین آب

3

2،431

میلیون  مترمکعب  در سال

حداکثر ظرفیت منابع  تأمین آب

4

955

میلیون  متر مکعب

حجم  کل  آب  تولیدی

5

172،868

کیلومتر

طول شبکه  توزیع آب

6

101،950

کیلومتر

طول  خطوط  انتقال  آب

7

3،663

هزار  متر مکعب

حجم کل  مخازن

8

3،421

هزار  متر مکعب

حجم  مخازن  در  مدار

9

200

واحد

تعداد  تصفیه خانه  های آب  در  دست  بهره برداری

10

432

هزار  مترمکعب  در  شبانه  روز

ظرفیت  اسمی  (فعلی)  تصفیه  خانه  های آب

11


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: