کد خبر: ۱۰۳۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - 30 May 2017
فعالان حوزه زنان منتظر هستند که ببینند آقای روحانی چطور به مطالبات آنها پاسخ می‌دهد. اگر این مطالبات، پیگیری نشود، باعث دلسردی قشر بانوان کشور خواهد شد.
 روزنامه آرمان در گفت وگو با ثریا عزیزپناه فعال زنان نوشت: فعالان حوزه زنان منتظر هستند که ببینند آقای روحانی چطور به مطالبات آنها پاسخ می‌دهد. اگر این مطالبات، پیگیری نشود، باعث دلسردی قشر بانوان کشور خواهد شد.

در ادامه در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم: دولت یازدهم تلاش کرد که میدان بیشتری به زنان بدهد، اما موانعی بر سر راه داشت که به‌خوبی نتوانست این مطالبه مردم را جامه عمل بپوشاند. با این همه، روحانی با رأی بالایی موفق شد پیروز انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری نام بگیرد تا اکنون با دست بازتری بتواند مطالبات مردم را پیگیری کند. یکی از موضوعاتی که در ایام انتخابات از سوی روحانی و مردم بر آن تاکید می‌شد، حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور بود.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور نیز خبر داد که در دولت جدید، حضور شایسته‌تری را از زنان شاهد خواهیم بود و تلاش می‌شود که حداقل 2 زن در هیات‌وزیران روحانی حضور داشته باشند. اکنون برای بررسی این موضوع با ثریا عزیزپناه، فعال زنان گفت‌وگو کرده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

**یکی از مطالبات و البته وعده‌های آقای روحانی برای دولت جدید، استفاده از زنان در سطوح عالی مدیریتی کشور بود، امری که پیش از این کمتر شاهد آن بوده‌ایم و اکنون به نظر می‌رسد آقای روحانی با رأی 23میلیونی خود قرار است این مطالبه‌ را جدی‌تر پیگیری کند تا در دولت دوازدهم شاهد حضور شایسته زنان باشیم. به نظر شما، لزوم حضور زنان در دولت جدید تا چه اندازه احساس می‌شود؟

اینکه یک زن در کابینه حضور داشته باشد، مساله عجیب و غریبی نیست و پیش از این هم امتحان خود را پس داده است. آقای روحانی باید در کابینه جدید از توانایی‌های زنان استفاده کند و میدان بیشتری به این قشر بدهد. این همواره یکی از مطالبات بزرگ زنان بوده است و آقای روحانی موظف است آن را دنبال کند. زنان در انتخابات دوره دوازدهم نقش بسیار مهمی داشتند و بخش عظیمی از آرای آقای روحانی مدیون زنان است. بانوان کشور برای انتخاب آقای روحانی تلاش‌های بسیاری کردند و بررسی آرا نیز نشان می‌دهد که رأی قابل توجهی از سمت بانوان کشور به سبد رأی آقای روحانی ریخته شده است و حتما آقای روحانی در جریان است که زنان تا چه اندازه نقش بسزایی در انتخابات داشتند.

به همین دلیل آقای روحانی مدیون بانوان است و باید در دولت جدید دین خود را به این قشر گسترده کشور ادا کند. فعالان حوزه زنان منتظر هستند که ببینند آقای روحانی چطور به مطالبات آنها پاسخ می‌دهد. اگر این مطالبات، پیگیری نشود، باعث دلسردی قشر بانوان کشور خواهد شد و این دلسردی و ناامیدی، آسیب‌های جدی‌ای را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به دنبال خواهد داشت. بنابراین باید پاسخی شایسته به این درخواست زنان داده شود. حتی اگر مانعی هم وجود دارد، باید به زنان بگویند که چرا نمی‌شود و چه موانعی وجود دارد.

**برخی معتقدند استفاده از زنان شایسته بحث مهم‌تری است، چرا که اگر این گزینش، کارشناسانه نباشد، هزینه‌های بیشتری برای بانوان به دنبال خواهد داشت. انتخاب دقیق بانوان برای عهده‌دار شدن یک مسئولیت تا چه اندازه اهمیت دارد؟ 
حضور زنان در کابینه بحث مهمی است و از آن مهم‌تر، انتخاب دقیق زنان است. آنچه اهمیت بالایی دارد، این است که از زنانی که شایستگی دارند، در کابینه استفاده شود. به نظر من مساله اصلی این است که چه زنانی در کابینه استفاده شوند؛ یعنی این مساله برای ما مهم است که این انتخاب بر اساس شایستگی، مهارت‌ها و آشنایی با آن امور باشد و تجربه و تخصص آنها، در سطح خوبی باشد. فعالان حوزه زنان نیز باید از این مساله عبور کرده باشند که صرف حضور زنان در کابینه کافی است. این مطالبه هست، اما باید دقت شود که از زنان متخصص استفاده شود. انتظار ما این است که پاسخ درخوری به این مطالبه جامعه داده شود و از زنان در کابینه جدید آقای روحانی استفاده شود، ولی این گزینش و انتخاب طوری باشد که مسند به افراد شایسته داده شود. 

**شما عملکرد دولت یازدهم را در میدان دادن به زنان چطور ارزیابی می‌کنید؟
بحث سر این است که باید زمینه‌های استفاده از زنان در دولت قبل را بررسی کرد. موانع متعددی در این راه وجود داشت که باید به آنها نیز توجه کرد. تا آنجایی که اطلاع داریم، دولت تلاش‌هایی برای حضور زنان انجام داد. انتقاداتی مطرح است که باید گفته شود، اما درست نیست که موانع دولت را در نظر نگیریم. آقای روحانی در دولت دوازدهم باید تلاش بسیار بیشتری برای حل‌وفصل این موضوع انجام دهد. بحث مدیریت زنان و مشارکت‌ آنها دراین حوزه‌ها، مطالبه برحق جامعه است. 

در جامعه‌ای که زنان آن در عرض 4 دهه اخیر، در عرصه‌های مختلف از جنگ تحمیلی تا دیگر عرصه‌ها بسیار موثر ظاهر شدند، باید میدان داده شود تا شایستگی‌های خود را برای کشور به کار بگیرند. انتظارات از دولت دوازدهم بسیار جدی است و آقای روحانی باید تلاش وافری انجام دهد که موانع را از سر راه کنار بزند؛ به ویژه اکنون که سابقه 4 سال ریاست بر دولت را در کارنامه دارد و می‌تواند با تسلط بیشتری این موضوع را دنبال کند. مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی با آقای روحانی خواهد شد و حساسیت بالایی از سوی برخی گروه‌‌ها درباره این مساله وجود دارد، اما انتظار داریم که آقای روحانی به‌عنوان یک حقوقدان، این مطالبه را پیش ببرد و حتی اگر موانعی بر سر راه او وجود دارد که صعب‌العبور است، آنها را به‌طور شفاف با مردم در میان بگذارد. دولت می‌تواند با ایجاد زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی حضور زنان را در کشور تقویت کند.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.3.9
برچسب ها: زنان ، انتخابات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: