کد خبر: ۱۰۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - 30 May 2017
در الگوی آموزش ترکیبی به این ترتیب عمل خواهد شد که حدود 20 درصد محتوای هر درس موجود در دانشگاه از طریق مجازی و به صورت اینترنتی و 80 درصد از طریق حضوری آموزش داده شود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس از به کارگیری روش آموزشی ترکیبی مجازی و حضوری در این دانشگاه خبر داد و گفت: در الگوی آموزش ترکیبی به این ترتیب عمل خواهد شد که حدود 20 درصد محتوای هر درس موجود در دانشگاه از طریق مجازی و به صورت اینترنتی و 80 درصد از طریق حضوری آموزش داده شود.

دکتر محمدتقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دانشگاه تربیت مدرس در تحول آموزش الگویی را به نام آموزش ترکیبی که علاوه بر آموزش حضوری به صورت کلاسیک در درون کلاس، ارتباط نرم‌افزاری و آنلاین در زمان‌های مشخص  بین اساتید و دانشجویان ایجاد می‌کند را به عنوان الگوی کار انتخاب کرده است.

وی افزود: در الگوی آموزش ترکیبی قرار است حدود 20 درصد محتوای هر درس موجود در دانشگاه از طریق مجازی و به صورت اینترنتی و 80 درصد از طریق حضوری آموزش داده شود و این برنامه ای است که برای همه دوره‌های روزانه تدوین شده و باید ظرف 5 سال آینده محقق شود.

احمدی با اشاره به پیشرفت 15 درصدی طرح آموزش ترکیبی این دانشگاه در طول یک سال از اجرای این طرح ادامه داد: به غیر از این طرح دوره‌های کاملا مجازی نیز در این دانشگاه برقرار است و فقط مشکل این این است که کیفیت و سطح دانشجویان آن پایین‌تر از ترازی است که در تحصیلات تکمیلی نیاز داریم و تصمیم گرفتیم از روش آموزش ترکیبی برای ورودی‌های اصلی روزانه بیشتر استفاده کنیم.

رییس دانشگاه تریت مدرس درخصوص توسعه رشته‌های بین‌رشته‌ای در دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: کلید پیشرفت در قرن 21 در حوزه‌های  بین‌رشته‌ای است و کلا رشته‌های بسیط و منفرد از نظر تحقیقاتی به جهت کمی سرعت رشد زیادی پیدا کردند و بنابراین این مساله را جزو اهداف استراتژیک قرار دادیم که از رشته‌های ترکیبی استفاده کنیم به طوری که چهار ترتیب مهم علوم شامل "نانو"، "بیو" و "ای تی" و "علوم شناختی" به صورت ترکیبی در دنیای امروز پیشتاز نوآوری در رشته‌های جدید هستند.

وی ادامه داد: ما از گذشته نیز در دانشگاه تربیت مدرس به دنبال ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای بودیم، گفت: به دلیل توسعه خیلی زیادی که در این زمینه ایجاد شده است یک دانشکده برای رشته‌های بین‌رشته‌ای در سال گذشته تاسیس کردیم که در آنجا اساتید برجسته از رشته‌های پزشکی، مهندسی، هنر و علوم انسانی بیایند زیر یک سقف بنشینند و در مورد اشتراکات و نقاط ضعف رشته‌های خود با هم صحبت کنند و بعد ترکیبی تصمیم بگیرند و مسائل مهم جامعه را از ابعاد مختلف پزشکی، فلسفی، فیزیولوژی و یا رشته‌های علوم زیستی دنبال کنند و بتوانند راجع به آن تصمیم بگیرند.

احمدی گفت: رشته‌هایی مثل نانو، بیوتکنولوژی و رشته‌های ترکیبی مثل مهندسی پزشکی قبلا متولد شده بودند که در حال رسیدن به گستردگی وسیعی هستند و به همین منظور دانشگاه تسهیلاتی پیش‌بینی کرده است که مشوق اساتید باشد برای اینکه از گروه خودشان بیرون بیایند و به ملاقات رشته‌های دیگر بروند و بعد این مساله جرقه‌های جدید در اذهان ایجاد می‌کند که همراه با تجربیات حوزه‌های مختلفی که اساتید در آن کار می‌کنند انگیزه برای توسعه بین‌رشته‌ای خواهد شد.

وی افزود: الگوی ایجاد دانشکده بین‌رشته‌ای در کشورهای دیگر انجام شده و موفق بوده است و ما نیز برای اولین بار در کشور این دانشکده را ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم نتایج آن به ثمر بنشیند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس مهم‌ترین چالش رو به روی این دانشگاه را کمبود بودجه عنوان کرد و گفت: این دانشگاه پتانسیل بالایی دارد که در صورت وجود منابع و امکانات کافی می‌تواند به بار بنشیند و در حال حاضر نیز تمام تلاش خود را در راستای اعتلای علمی کشور انجام می‌دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: