کد خبر: ۱۰۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - 29 May 2017
جامعه زنان از ظرفیت بالایی در عرصه‌ های سیاسی و اجتماعی برخوردار هستند. در نتیجه پیشنهاد می‌ شود که حداکثر 30‌درصد از کابینه دولت دوم آقای روحانی را زنان تشکیل دهند.
 روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: جامعه زنان از ظرفیت بالایی در عرصه‌ های سیاسی و اجتماعی برخوردار هستند. در نتیجه پیشنهاد می‌ شود که حداکثر 30‌درصد از کابینه دولت دوم آقای روحانی را زنان تشکیل دهند.

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: زنان در ایران بعد انقلاب، از نقش فعالی در عرصه‌ های گوناگون سیاسی و اجتماعی برخوردار شدند، اما هنوز به جایگاه واقعی خود در اثرگذاری بر امور مختلف سیاسی و اجتماعی نرسیده ‌اند. می ‌توان از زنان در عرصه‌های مختلف استفاده کرد که آنها خود تمایل به ورود به عرصه سیاسی و اجتماعی داشته باشند؛ در غیر این صورت قرار دادن آنها در عرصه‌ های مدیریتی منطقی نیست.

** زنان در دولت دوازدهم
اولین دولتی که برحضور زنان در عرصه‌ های گوناگون تاکید داشت، دولت اصلاحات بود. حضور معصومه ابتکار در کابینه اول و دوم اصلاحات در راستای همین تاکید تلقی می‌ شود؛ این روند البته در دولت اول تدبیر و امید با حضور شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار تقویت شد و به نظر می ‌رسد در دولت دوازدهم جهش قابل توجهی در زمینه استفاده از زنان در کابینه صورت بگیرد. روز گذشته خبر خوبی از سوی معاون امور زنان و خانواده در مورد حضور بیشتر زنان در کابینه دوازدهم منتشر شد. شهیندخت مولاوردی دیروز گفت که پیش‌بینی ما معرفی دو سه وزیر خانم برای حضور در کابینه دولت دوازدهم است. امیدواریم این اتفاق بیفتد. 

** حضور30‌درصدی زنان در کابینه
یک فعال سیاسی اصلاح ‌طلب با توجه به لزوم حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم گفت؛ جامعه زنان از ظرفیت بالایی در عرصه‌ های سیاسی و اجتماعی برخوردار هستند. در نتیجه پیشنهاد می‌ شود که حداکثر 30‌درصد از کابینه دولت دوم آقای روحانی را زنان تشکیل دهند. فاطمه راکعی به «آرمان» گفت: در کابینه اول آقای روحانی سه زن شناخته شده و توانمند حضور داشتند که در طول دولت اول آقای روحانی عملکرد مثبتی را از خود به نمایش گذاشتند. تعداد زنان راه یافته به مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا نشان داد که جامعه ایران حضور زنان در عرصه‌ های مختلف را درک کرده است. وی افزود: برخی از حساسیت‌ ها درباره حضور زنان در عرصه ‌های مختلف کم شده و در نتیجه جایگاه زنان در عرصه‌ های گوناگون از جمله عرصه‌ های مدیریتی در جامعه افزایش خواهد یافت. فعالان حوزه زنان حاضر هستند لیستی از زنان مدیر و توانمند را از جمعیت زنان و مجمع زنان اصلاح ‌طلب به دولت ارائه کنند، اما اجرایی شدن حضور زنان در دولت دوازدهم بستگی به تلاش خانم مولاوردی و نظر آقای رئیس‌جمهور دارد.

** زنان توانمند در کابینه
شهربانو امانی فعال سیاسی و منتخب شورای شهر تهران در دوره پنجم هم در این زمینه به «آرمان» گفت: دانش، تجربه و توان اجرایی زنان نشان داده که با در نظرگرفتن قدرت تعاملی آنها، می ‌توانند در راس مدیریتی و حتی تخصصی هر وزارتخانه‌ ای قرار بگیرند. وی ادامه داد: استفاده از توان مدیریتی و اجرایی بانوان تا به امروز باید اتفاق می‌ افتاد، زیرا آنها نیمی از سرمایه کشور هستند. امانی افزود: استفاده از زنان در بدنه مدیریتی دولت دوازدهم اقدام مبارکی است که به توانمند سازی هیات دولت منجر خواهد شد. 

وی تاکید کرد: در چند سال گذشته حضور زنان در عرصه ‌های گوناگون به منظور اقناع مردم به منظور حضور در انتخابات بود. عزم و اراده زنان نشان می ‌دهد آنها از آمادگی لازم برای حضور در کابینه برخوردارند. حضور زنان در لیست‌ های انتخاباتی و افزایش تعداد بانوان منتخب در مجلس و شوراهای‌ شهر و روستا نشان از اعتماد جامعه به حضور زنان دارد. او در مورد سهمیه حضور زنان و تناقض آن با شایسته ‌سالاری گفت: زنان با توجه به اعتمادی که به تصمیم‌ گیران و تصمیم ‌سازان بخصوص شخص رئیس‌جمهور داشتند، معتقداند این فرایند به صورت طبیعی و نظام‌مند باید اجرایی شود. اگر بر مبنای شایسته سالاری هم این اقدام صورت بگیرد، زنان درعرصه‌ های مختلف حضور خواهند داشت.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396،3،8
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: