کد خبر: ۱۰۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - 24 May 2017
سفیر آذربایجان در تهران از ۲۵ ساله شدن روابط تهران و باکو خبرداد و گفت که گردش تجاری دو کشور افزایشی نزدیک به ۷۵ درصد داشته است.

سفیر آذربایجان در تهران از ۲۵ ساله شدن روابط تهران و باکو خبرداد و گفت که گردش تجاری دو کشور افزایشی نزدیک به ۷۵ درصد داشته است.

به گزارش ایسنا، بنیاد حسین‌اف، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در مراسم روز ملی این کشور که با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعدادی از سفرای مقیم ایران برگزار شد، گفت: در این روز مفتخرم تا در مراسمی که به مناسبت روز ملی جمهوری آذربایجان – روز جمهوری است، سلام‌های خویش را نثار کنم.

وی ادامه داد: در بیست‌وهشتم ماه می ‌۱۹۱۸ تشکیل جمهوری دموکراتیک آذربایجان در قفقاز جنوبی اعلام شد.

سفیر آذربایجان خاطرنشان کرد: امروزه با غرور می‌توان گفت که آذربایجان مستقل با بیشتر کشورهای جهان همکاری‌های موفق دوجانبه دارد.

این دیپلمات آذربایجانی ادامه داد: روابط بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها از توسعه دینامیک برخوردار است و امسال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور وارد بیست و پنجمین سال خود شد و خوشبختانه مناسبات میان آذربایجان و ایران به موازات تاریخ و فرهنگ مشترک بر روابط خویشاوندی میان دو ملت و دوستی سنتی تکیه دارد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان از نخستین سال‌های کسب استقلال شاهد حمایت کشور دوست و برادر خود جمهوری اسلامی ایران بوده است. در ۴ سال اخیر روسای جمهور آذربایجان و ایران ۸ بار ملاقات کردند و سفرهای متقابل بیش از ۱۰۰ هیات نمایندگی دو کشور در عرصه‌های گوناگون انجام شده است. قریب به ۵۰ سند بین تهران و باکو به امضا رسیده و در سال ۲۰۱۶ هم گردش تجاری بین دو کشور نزدیک به ۷۵ درصد افزایش یافته است. آذربایجان با برخورداری از نقش پل میان اروپا و آسیا و قرار گرفتن در محل تلاقی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها در مسیر پاسداشت گوناگونی فرهنگی و گفتگوی بین تمدن‌ها و فرهنگ‌ها، همچنین تبلیغ ارزش‌های اسلامی در جهان اقدامات بزرگی انجام داده است.

وی تاکید کرد: از ۲۳ لغایت ۲۵ ماه ژوئن سال جاری نیز مسابقه فرمول یک آذربایجان در شهر باکو برگزار خواهد شد. با استفاده از فرصت پیش آمده از شما جهت سفر به کشورمان به منظور شرکت در این برنامه باشکوه دعوت می‌کنیم.

محمود واعظی، رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان هم که در مراسم روز استقلال جمهوری آذربایجان حضور داشت، با تاکید بر روابط رو به رشد تهران و باکو گفت: با رویکردی که از رئیس جمهوری کشورمان سراغ دارم و با اعتماد و صمیمیتی که بین دو رئیس‌جمهور ایران و آذربایجان به وجود آمده است، قطعا تردیدی ندارم در دولت دوازدهم ما گام های بسیار مثبت بیشتری برخواهیم داشت و روابط دو کشور به عنوان یک روابط راهبردی و الگو بین همه همسایگان مطرح خواهد شد.

واعظی خاطر نشان کرد: قطعا روابط ایران و جمهوری آذربایجان در دولت دوازدهم الگوی همسایگان خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: