کد خبر: ۱۰۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 18 May 2017
فردا روز جشن ملی است. روزی که ملت ایران بار دیگر با انتخابی آگاهانه راه را برای عزت و اعتلای ایران عزیز هموارتر می‌کند.
 روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: فردا روز جشن ملی است. روزی که ملت ایران بار دیگر با انتخابی آگاهانه راه را برای عزت و اعتلای ایران عزیز هموارتر می‌کند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: ایام تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسیده است. تلخی‌ها و شیرینی‌ها و خاطرات زیادی از این ایام در حافظه ملت ایران باقی خواهد ماند. این ایام تمام شد و حالا نوبت وحدت و انسجام ملی است.

کشور ما در منطقه‌ای پر آشوب قرار دارد. کشورهای همسایه هر یک به نوعی درگیر بحران‌هایی هستند که عموما توسط دولت‌های خارجی برای‌شان پدید آمده است. با این حال ایران اسلامی در آرامش، انتخاباتی با شکوه برگزار می‌کند.

این آرامش و شکوه نتیجه چیزی جز حضور همیشه مردم در صحنه نیست. آنچه دشمنان و طمع‌کاران را امیدوار می‌کند غیبت مردم پای صندوق‌های رای است و ایرانیان نشان داده‌اند در ناامید کردن دشمن تبحر خاصی دارند.

هربار که آنها در طبل دشمنی کوبیده‌اند ملت ایران قاطع‌تر به صحنه آمده است. این روزها نیز دولت آینده ایران فارغ از نام رییسش نیاز به حمایت و پشتیبانی ویژه‌ای دارد تا بتواند همچنان نقش‌آفرینی ویژه خود را در معادلات منطقه‌ای و جهانی تداوم بخشد. فعالان سیاسی در ایران معتقدند شرایط به گونه‌ای است که ایران بیش از گذشته نیاز دارد تا اقتدار خود را به نمایش بگذارد.

اما شرکت در انتخابات تنها ابعاد خارجی ندارد و صندوق رای مهم‌ترین تبلور جمهوریت نظام است. مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند جمهوریت نظام را تقویت کند. به گفته نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی رای ندادن در شرایط امروز می‌تواند به معنی بی‌اعتنایی به سرنوشت کشور و خودمان تعبیر شود و این بی‌اعتنایی قطعا می‌تواند یکی از مهلک‌ترین ضربه‌ها را به جمهوریت نظام وارد کند. 

حبیبی می‌گوید: حقیقت این است که نظام کشور ما بر دو اصل مهم جمهوریت و اسلامیت برپا شده است و هر کدام از این اصول کوچک‌ترین ضربه‌ای ببینند ضرر آن متوجه کل نظام خواهد بود. شرکت مردم در انتخابات تقویت یکی از اصول اساسی نظام یعنی جمهوریت آن است. تجربه این سه دهه نشان داده است هرگاه مشارکت مردم در انتخابات بالا بوده است نتایج مطلوبی برای کل نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته است. بر همین اساس امیدواریم روز جمعه شاهد حضور همه مردم در حوزه‌های اخذ رای باشیم.

حمیدرضا جلایی‌‌پور، فعال سیاسی نیز معتقد است: جامعه سیاسی ما هنوز به سطح تمایزیابی و نظام رقابتی حزبی ارتقا پیدا نکرده و هنوز ژلاتینی و بیشتر گرایشی و طیفی است. به عبارت دیگر، مردم علاقه به مشارکت سازمان یافته سیاسی دارند. از مردم خواهش می‌کنیم در روز انتخابات در پای صندوق‌های رای حضور یابند و شبکه اجتماعی دور و بر خود یعنی فامیل، همکلاسی، همسایگان و همکاران را تشویق کنند در انتخابات شرکت کنند. انتخابات مهم‌ترین مسیر برای مشارکت مردم درسرنوشت آینده خود و کشور است، مردم نباید با صندوق‌های رای قهر کنند چرا که این کار هیچ فایده و نتیجه‌ای را برای آنان ندارد.

محمدرضا تاجیک، دیگر فعال سیاسی نیز انتخابات را مناسب‌ترین و موثرترین و مدنی‌ترین طریق و مسیر سیاست‌ورزی در جوامع امروزی می‌داند و می‌گوید: شهروندان یک جامعه از رهگذر شرکت در انتخابات اراده خود را اعمال کرده و مجال تصمیم و تدبیر را برای بازیگران مطلوب خود فراهم می‌سازند. دقیقا ضرورت اتخاذ تصمیم و تدبیر فضای این روزها که تجادل‌های گفتمانی - سیاسی دیگر بر کسی پوشیده نیست هوشیاری و همیاری همه آنانی که به دنبال تغییر رو به جلو هستند را می‌طلبد. روز جمعه روز محک است. بدنه اجتماعی باید به یاری آنانی بیایند که برای بازیگری در میدان سیاست، عسرت‌های فراوانی را به جان و تن خریده‌اند. این هوشیاری و همیاری باید در مسیر مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات هدایت شود. شرکت مردم در انتخابات به معنای آگاه بودن آنان نسبت به حق و حقوق شهروندی خود است و این آگاهی و مشارکت، شکوهمندترین اقبالی است که مردم در این شرایط تاریخی ممکن است نسبت به گفتمان محبوب سیاسی آن روا دارند.

*منبع: روزنامه اعتماد، 1396.2.28
برچسب ها: جشن ملی ، انتخابات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: