کد خبر: ۷۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - 01 June 2016
بانكداري ايراني - سود بانک ملت در سال 94 معادل 475 ریال بود و براساس عملکرد مثبت این بانک، برای سهامداران در سال سال 95 سودی معادل 501 ریال در نظر گرفته شده که رشد 5 درصدی را تجربه خواهد کرد.
بانک ملت  بانكداري ايراني  -  سود بانک ملت در سال 94 معادل 475 ریال بود و براساس عملکرد مثبت این بانک، برای سهامداران در سال  سال 95 سودی معادل  501  ریال در نظر گرفته شده  که  رشد 5 درصدی را تجربه خواهد کرد. هر چند با وجود افزایش سرمایه 25درصدی بانک ملت سود تقسیمی برای هر سهم این بانک ،  دیگر 501ریال نبوده و کاهش خواهد یافت .

  بانک ملت  در نظر دارد از محل سود قابل تقسیم به عنوان اندوخته کفایت سرمایه،  افزایش سرمایه از 40.000 میلیارد ریال به 50.000 میلیارد  ریال را عملیاتی کنند. بنابراین باید توجه داشت که میزان سود تقسیمی با توجه به  40 میلیارد سهام موجود در دست سهامداران ، معادل   20.040.000.000.000 ریال خواهد بود.

حال  با عنایت  به افزایش سرمایه 25 درصدی و افزایش سهام از 40 میلیارد سهم به  50 میلیارد این رقم سود باید برای سهام جدید توزیع شود که سود هر سهم  400ریال می شود . بنابرین سود تقسیمی نیز 25درصد کاهش خواهد داشت .

شایان ذکر است که افزایش سرمایه از محل  سود قابل تقسیم نزد بانک است که به نوعی سبب افزایش قدرت  وام دهی بانک  و همچنین کاهش ریسک خواهد شد.  در حالی حاضر جمع حقوق صاحبان سهام بانک ملت معادل 1.369.120.000.000 ریال  است این اقدام سبب رشد نسبت کفایت سرمایه بانک ملت نیز خواهد شد. در سل 94 کفایت سرمایه بانک ملت معادل 8.4درصد بود که با توجه به اینکه عدد 8برای بانک مرکزی عد مناسب کفایت سرمایه در نظر گرفته شده  و پایین تر از این رقم، خط قرمز تشخیص داده شده است در حال حاضر  بانک ملت دارای شرایطی مناسبی است و با این افزایش سرمایه شرایطی به مراتب بهتری پیدا خواهد کرد.

به گزارش بانكداري ايراني  گفتنی است که نسبت کفایت سرمایه، حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی های موزون شده بر حسب ضرایب ریسک است. طبق آیین نامه مربوط به سرمایه پایه بانک ها و مؤسسات اعتباری، سرمایه پایه حاصل جمع حقوق صاحبان بانک به عنوان سرمایه اصلی و سرمایه تکمیلی ( شامل ذخایر مطالبات مشکوک الوصول عمومی و ذخیره تجدید ارزیابی دارایی های ثابت و سهام متعلق به بانک ) پس از انجام کسورات لازم ( سرمایه گذاری در سایر بانک ها و مؤسسات اعتباری) است. مجموع سرمایه تکمیلی در محاسبه سرمایه پایه حداکثر می تواند معادل سرمایه اصلی باشد. 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: