کد خبر: ۶۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 30 April 2016
 بانکداری ایرانی –بانک ملت دوران جدیدی را در نظام بانکی ترکیه آغاز کرد و با این ورود جدید خود به بازار پولی و مالی ترکیه  هر گونه محدودیت را از سیستم بانکی ایران رفع خواهد کرد .

 بانک های ترکیه در شرایط تحریمی کمک های زیادی به سیستم بانکی ایران کردند تاجایی که رویترز طی گزارشی  اعلام کرده بود که محصولات کشاورزی و غلات ایران در دوران تحریم و پسا تحریم از کانال ترکیه انجام می شود و  در دوران سخت اقتصادی ایران ، این بانکهای ترکیه بودند که کانال ارتباطی ایران با نهادهای مالی  بزرگ جهان چون بانک های سویس بودند . 

به گزارش رویترز شرکتهای خصوصی و دولتی ایران برای پرداخت پول غلات وارداتی از کشورهای مختلف و تسهیل عملیات بانکی و مالی به منظور دور زدن تحریمهای غرب از سیستم بانکی ترکیه استفاده می کردند و بانکهای ترکیه همکاری خوبی را با سیستم بانکی ایران انجام می دادند و شرکت بازرگانی دولتی ایران تا کنون از طریق بانکهای ترکیه ای پول کالاهای وارداتی خود را پرداخت کرده است . یکی از بانکهایی که در این زمینه همکاری  می کرد بانک ملت  بود که  بطور کاملا قانونی، طی تعامل مناسب با بانکهای ترکیه، در معاملات بزرگ بازرگانان ایرانی مشارکت می کرد.

اما در در شرایط بعد از تحریم نیز بانک های ترکیه ،  به دلیل مراودات گسترده خود با جهان می تواند با ایران تعامل خوبی داشته باشند . رییس جمهوری ایران در اسفند سال 94 در دیدار از هیات ترکیه اعلام کرد که تراز  تجاری ایران و ترکیه به 30میلیارد دلار خواهد رسید این رقم بزرگ نیاز به یک سیستم بزرگ  پولی و مالی دارد و بانک ملت این خلاء را پر خواهد کرد. بر همین اساس  رییس کل بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد بانک ملت ایران در ترکیه فعال شده و محدودیت سوئیفت برای شعب این بانک برداشته شده است. جودت ییلماز وزیر توسعه و رییس کمیسیون اقتصادی طرف ترک نیز اعلام کرد : حضور تعداد بیشتری از بانک‌های ترکی در روابط تجاری دو کشور و فعال شدن شعب بانک‌های ایران، همچون بانک ملت ، در ترکیه بسیار حایز اهمیت است.

بانک ملت در گذشته چند شعبه فعال در ترکیه داشت که مرادوات مالی ایرانیان را در ترکیه انجام می داد. و این شعبات در حال حاضر بیشتر به کار می آیند در همین رابطه محمود واعظی ، نماینده ویژه رئیس‌جمهور کشورمان در امور ترکیه ، با بیان اینکه بانک ملت از ابتدای سال 95 به طور کامل وارد نظام بانکی ترکیه شد، گفت: همه عملیاتی که بانک‌های ترکیه انجام می‌دهند، در سه شعبه بانک ملت در آنکارا، استانبول و ازمیر نیز انجام می‌‌شود.

به گزارش بانكداري ايراني ،  رئیس کمیسیون مشترک ایران با طرف ترک با بیان اینکه یکی از مواردی که همواره بازرگانان 2 کشور گلایه داشتند، نبود همکاری بانکی کارایی بین 2 کشور بود، ادامه داد: توافقات مهمی در خصوص گسترش همکاری‌های بانکی انجام شد و بانک ملت از جمعه گذشته بطور کامل وارد نظام بانکی ترکیه شد و همه عملیاتی که بانک‌های دیگر ترکیه می‌توانند داشته باشند، سه شعبه بانک ملت در آنکارا، استانبول و ازمیر نیز انجام خواهند داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: